Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag ha handlat en del saker från Kina,otroligt billigt och frifrakt.
I bland börjar man fundera hur det är möjligt att sälja så billigt,men jag tackar å tar imot :D
Senaste köpet är extraljus just denna var inte så billig men storleken var rätt.
Brukar vara stor pris skillnad mellan olika säljare,så man får leta lite
Nästan alltid frifrakt,jag har säkert handlat för tiotusen från sajten än så länge
Köpte stänkskydd till min XC för 144kr bra kvalité undrar vad de kostar på Volvo?
http://www.aliexpress.com/item/New-thre ... 73934.html
När det gäller lite tyngre reservdelar, typ 1 kg, så lönar det sig inte med Kina-flygfrakt, i varje fall om man bara beställer en styck vara, även om våran är billig utan frakt. En utbytesturbo till min bil kostar 350 USD +100 USD i frakt. Kanske dåligt exempel då den nog är ännu dyrare i Sverige.... Billiga men tunga reservdelar, typ stötdämpare, lönar sig inte att beställa via aliexpress..... Tull och moms är helt frivilligt om ni använder er av China Post, väldigt få stickprov på dessa försändelser. Min senaste beställning är en VOL-FCR, OBD2 kontakt och mjukvara(föregångaren till VIDA Dice, Volvo bilar pre år 2000) för 17 USD!
Nackdelen är ju kanske att det är olagligt, alltså köper man lite dyrare reservdelar och inte betalar tull så är det väl ett brott även om det är låg risk att åka på det.
Sen kan man ju undra lite över arbetsförhållanden och hur smart det egentligen är att frakta saker runt hela jorden.
Jag har själv beställt kina-prylar.. mest smått elektronik, så jag har inte helt avstått, men känner att man kanske måste fundera över vad man egentligen stödjer, och vad det i längden gör med inhemsk tillverkning. :)
joel80 skrev:Nackdelen är ju kanske att det är olagligt, alltså köper man lite dyrare reservdelar och inte betalar tull så är det väl ett brott även om det är låg risk att åka på det.
Sen kan man ju undra lite över arbetsförhållanden och hur smart det egentligen är att frakta saker runt hela jorden.
Jag har själv beställt kina-prylar.. mest smått elektronik, så jag har inte helt avstått, men känner att man kanske måste fundera över vad man egentligen stödjer, och vad det i längden gör med inhemsk tillverkning. :)
Det är en aspekt många skiter i. Sedan gnäller de på regeringen istället. Allt är alltid någon annans fel, bara de får billiga saker.
Det är ju jäkligt svårt när möjligheten finns... blir ju väldigt lätt att folk tänker med plånboken. Står man där och väljer och vet att det blir halva priset om man beställer utifrån är det ibland rätt svårt att bestämma sig för att köpa svenskt, även om det vore bäst i längden.

Sånt här kan man rätt lätt myndighetsstyra... Jag tycker att man ska lägga större kostnader på transporter än vad det är idag, alltså faktiskt höja skatten på det, och se till så att flygbränslet inte är så väldigt billigt. Sen skulle det kanske vara bra med bättre tullkoll.. Så att prisskillnaderna blir mindre, och det bör ju också främja utsläppsmålen. Kanske blir då även efterfrågan på svenska varor större, vilket i längden kan minska priset på dem, skapa nya jobb och öka utbudet.

En annan sak med att köpa svensk är också att den svenska konsumentköplagen är väldigt stark. Det ger oss som köper varor ett starkt skydd om saker är felaktiga. Det är en aspekt som måste tänkas på när man säljer saker i Sverige.. man måste ha marginal för att fixa dåliga varor till kunden utan kostnad. Det kan kina-butikerna totalt skita i.
Man ska ju vara medveten om att det tillverkas både kvalite och enormt mycket skit i asien och Kina. Jag har handlat allt från kläder till elektronik i 15års tid och man får vad man betalar för, det kan jag lova. Det som ofta gör det lönt att handla kvalite är att de aldrig skriver det rätta värdet på varorna och det är extremt sällan man torskar i tullen.

Så man tjänar ju direkt 25% moms, jag ljuger inet om jag säger att 10paket av 100 på 15år fastnat i tullen.
Och att det på något sätt skulle vara olagligt att handla från Asien, stämmer ju inte.

Men de senaste åren är det ganska fördelaktigt att handla i EU länderna pga den låga Euron, USA är mer el mindre kört från de etablerade företagen, du torskar allt för ofta på momsen, iaf min erfarenhet.
joel80 skrev:Det är ju jäkligt svårt när möjligheten finns... blir ju väldigt lätt att folk tänker med plånboken. Står man där och väljer och vet att det blir halva priset om man beställer utifrån är det ibland rätt svårt att bestämma sig för att köpa svenskt, även om det vore bäst i längden.

Sånt här kan man rätt lätt myndighetsstyra... Jag tycker att man ska lägga större kostnader på transporter än vad det är idag, alltså faktiskt höja skatten på det, och se till så att flygbränslet inte är så väldigt billigt. Sen skulle det kanske vara bra med bättre tullkoll.. Så att prisskillnaderna blir mindre, och det bör ju också främja utsläppsmålen. Kanske blir då även efterfrågan på svenska varor större, vilket i längden kan minska priset på dem, skapa nya jobb och öka utbudet.

En annan sak med att köpa svensk är också att den svenska konsumentköplagen är väldigt stark. Det ger oss som köper varor ett starkt skydd om saker är felaktiga. Det är en aspekt som måste tänkas på när man säljer saker i Sverige.. man måste ha marginal för att fixa dåliga varor till kunden utan kostnad. Det kan kina-butikerna totalt skita i.
Svenskt och svenskt... det finns väl inte mycket man kan köpa till bilen som är svensktillverkat. Om vi nu håller oss till bildelar och dito tillbehör. Däremot är det ju ibland lönsamt att köpa en viss del utomlands jämfört med att köpa samma del i Sverige, men detta finns det redan trådar om så det lämnar vi. Jag utgår från att billiga saker från Kina är rena rama skiten och jag betalar hellre mer för saker som håller än att gynnar de som slösar bort värdefulla resurser på att tillverka billig skit.
Den enda moraliska betänkligheten jag har för privat kinaimport är att flygfrakt är mindre miljövänligt än containerfrakt
(dvs Biltema/Clas Olsson etc). Det är lite naivt att tro att dyrt inköpspris i Sverige betyder goda arbetsförhållanden i Kina. De som tjänar pengar på dina moraliska principer är bara svenska importörer och detaljhandeln. För övrigt tillverkas både skit och topp kvalitet i Kina.

Ps. Att tex köpa Kina-xenonkit av xenonkungen istället för från aliexpress (för halva priset) i tron att kvaliteten är bättre blir bara dumt....
Senast redigerad av 1 LOB, redigerad totalt 0 gånger.
Absolut, det är klart att det inte alltid tillverkas i Sverige, men det finns ofta att få tag på närmre, och handlar man av svenska återförsäljare har man som sagt konsumentköplagen, även i Europa (EU) finns skapligt stark konsumentköplag, så får man felaktiga varor har man rätt att skicka tillbaka och få det fixat eller retur. (Hur det funkar i praktiken kanske är annorlunda...?)

Vad gäller olagligt så kan man ju få en rejäl straffavgift för att ha försökt smita undan tull och moms, och om man gör det i omfattande skala (vilket en och annan reservdel inte kan räknas som) så finns det faktiskt risk för fängelsestraff. Det räknas ju som skattebrott om jag förstått rätt..
Alltså jag menar nu inte att det finns nån risk för fängelse för att man köper lite fjädring från Kina, men nog är det väl olagligt att smita ifrån tull och moms...
Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Tack för svaren. Åker till batterilagre[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]