Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Brainy skrev:2010 kom det en ny kompressortyp med mindre risk för ras så en 08 är i riskzonen.

Sen har man på de nyare dieslarna andra problem istället, tror det är främst my11 och my12.
Ok och botemedlet mot detta är då att byta multirem + spännare. Kan måhända den nya kompressorn passar min 08? Dyrare lösning men kanske en mer långvarig sådan. Har tittat på remmen och den ser slät och fin ut så den borde väl hålla nån vecka till innan jag lämnar in den för rembyte. Vore ju höjden av otur om den skulle smälla av nu fast man vet ju aldrig :-O)
Nej. Det spelar ingen roll hur ny spännare eller rem du har eftersom problemet, som du får svar på redan i första svaret i tråden, är att ac-kompressorn skär och då går multiremmen av oavsett om du har en gammal eller ny rem. Sen är det självklart byta enligt rekommendationer så inte multiremmen går av pga ålder.

Det har kommit några uppgraderade varianter av ac-kompressorn till de gamla motorerna, förhoppningsvis är den senaste (som jag fick byta till när min skar) bättre än de gamla.

Vet du om din är bytt någon gång?
Brainy skrev:Nej. Det spelar ingen roll hur ny spännare eller rem du har eftersom problemet, som du får svar på redan i första svaret i tråden, är att ac-kompressorn skär och då går multiremmen av oavsett om du har en gammal eller ny rem. Sen är det självklart byta enligt rekommendationer så inte multiremmen går av pga ålder.

Det har kommit några uppgraderade varianter av ac-kompressorn till de gamla motorerna, förhoppningsvis är den senaste (som jag fick byta till när min skar) bättre än de gamla.

Vet du om din är bytt någon gång?
Nej faktiskt inte. Går det att se på kompressorn, typ som s80 - 01 när det gällde spjällmotor. Från fabrik med vit etikett och bytta på goodwill lr garanti med gul etikett. På verkstan kanske de kan svara på den frågan? Det är ju enormt oroande det här med kompressor som kan skära och orsaka sådana enorma skador. Finns det nåt man kan göra själv typ smörja lagret lr nåt?? ?:-/ Känns ju lite som rysk roulette och köra omkring bilen med den risken hängandes över en.
Senast redigerad av 1 helgonet1, redigerad totalt 0 gånger.
Jag tror inte man ska förstora problemet heller. Det är ju inte som så att alla skär ihop totalt med totalras som följd.

I mitt fall så upptäcktes det vid vanlig service att hjulet gick tungt så de bytte kompressor åt mig eftersom det skedde inom den förlängda goodwilltiden.

Det borde ju gå att se på ett art.nr. Kan kolla på min om jag ser något.
Brainy skrev:Jag tror inte man ska förstora problemet heller. Det är ju inte som så att alla skär ihop totalt med totalras som följd.

I mitt fall så upptäcktes det vid vanlig service att hjulet gick tungt så de bytte kompressor åt mig eftersom det skedde inom den förlängda goodwilltiden.

Det borde ju gå att se på ett art.nr. Kan kolla på min om jag ser något.
Ja gör det så ska jag kolla min också.
Många D5 -08:or (bl.a. min bil) hade en dålig AC. Om lagret skar (som min) så "stannade" remskivan på AC:n och remmen brann sönder och hade man otur (som jag) så trasslade den in sig i kamremmen med motorras (om otur, som jag) som följd. Det är nog det du läst om?? Lycka till med en i övrigt förbannat bra motor
svedan skrev:Många D5 -08:or (bl.a. min bil) hade en dålig AC. Om lagret skar (som min) så "stannade" remskivan på AC:n och remmen brann sönder och hade man otur (som jag) så trasslade den in sig i kamremmen med motorras (om otur, som jag) som följd. Det är nog det du läst om?? Lycka till med en i övrigt förbannat bra motor
Ja tackar så mycket. Enormt skön bil att färdas i och köra. Gillar det råa ljudet när man gasar på vid omkörning, låter lite som en rallybil tycker jag. För övrigt vid normal landsvägskörning mycket tyst gång. Synd bara detta med multiremmen men som sagt tidigare så ska jag byta den samt be teknikern/mekanikern kolla samtliga berörda lager och fråga dem om man kan bygga om kamremskåpan på nåt sätt så att det skyddar bättre vid eventuellt multiremsbrott.

Egentligen är det ju oacceptabelt att man ska åka runt med risk för motorras pg a ett sådant fatalt konstruktionsmiss, den ingenjören måste ha haft en dålig dag på jobbet milt sagt :mrgreen: :mrgreen: Förmodligen tar dem inte det på goodwill då min bil är 5 år gammal om jag skulle ha otur och remmen skulle gå av, sen är ju bilen endast servad på Bilia en gång, resterande gånger har den varit servad på andra bilfirmor/verkstäder.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]