- ons 16 apr 2014, 21:41
#856843
Hej alla glada Volvofantaster!
Jag äger en 850 2.5 SE -95, denna modell har en luftpump som ska hjälpa till att förbränna avgaserna bättre i katalysatorn (som jag förstått). Men denna luftpump har ställt till med problem för mig, den står och går efter jag slår av tändningen och tömmer batteriet. Jag koppla bort sladden ifrån reläet (under batteriet vänster fram) eftersom min verkstadsmekaniker sa att den inte fyller någon nödvändig funktion. Ett par veckor senare börjar lambdalampan lysa, jag kör in till mekanikern för att läsa av felkoder. Vet inte exakt vilken kod som kom upp men han sa att det var pga denna. Jag själv köpte nytt relä av volvo efter lite läsning på forum att polerna på detta kan ärja eftersom det sitter så långt ner i marken o samlar vatten m.m.
Ska även tillägga att en hare tog min plastskydds-kåpa med sig i döden :roll: så jag har inget som skyddar där längre.
Jag kör hem (BILEN ÄR UPPVÄRMD) sätter i reläet och kopplar ur batteriet för att nollställa lampan. Kopplar på batteriet igen och startar, efter 15s i tomgång lyser den igen, men eftersom bilen är varm startar inte luftpumpen, men jag har hört att den gått igång efter det när bilen är kall, bara att lampan är fortf tänd. Jag tänkte prova att låta den gå lite med luftpumpen i fungerande tillstånd och kanske återställa lampan när bilen är kall.
Då är min fråga... Kan det vara så att luftpumpen måste bytas ut endå? Eller kan endå lambdasonden vara kass fast att felkoderna visar annat?
Någon som har haft detta problemet med sin bil? (vet ej hur många volvo modeller som har denna modul) eller kanske kan hjälpa mig lista ut?
Jag äger en 850 2.5 SE -95, denna modell har en luftpump som ska hjälpa till att förbränna avgaserna bättre i katalysatorn (som jag förstått). Men denna luftpump har ställt till med problem för mig, den står och går efter jag slår av tändningen och tömmer batteriet. Jag koppla bort sladden ifrån reläet (under batteriet vänster fram) eftersom min verkstadsmekaniker sa att den inte fyller någon nödvändig funktion. Ett par veckor senare börjar lambdalampan lysa, jag kör in till mekanikern för att läsa av felkoder. Vet inte exakt vilken kod som kom upp men han sa att det var pga denna. Jag själv köpte nytt relä av volvo efter lite läsning på forum att polerna på detta kan ärja eftersom det sitter så långt ner i marken o samlar vatten m.m.
Ska även tillägga att en hare tog min plastskydds-kåpa med sig i döden :roll: så jag har inget som skyddar där längre.
Jag kör hem (BILEN ÄR UPPVÄRMD) sätter i reläet och kopplar ur batteriet för att nollställa lampan. Kopplar på batteriet igen och startar, efter 15s i tomgång lyser den igen, men eftersom bilen är varm startar inte luftpumpen, men jag har hört att den gått igång efter det när bilen är kall, bara att lampan är fortf tänd. Jag tänkte prova att låta den gå lite med luftpumpen i fungerande tillstånd och kanske återställa lampan när bilen är kall.
Då är min fråga... Kan det vara så att luftpumpen måste bytas ut endå? Eller kan endå lambdasonden vara kass fast att felkoderna visar annat?
Någon som har haft detta problemet med sin bil? (vet ej hur många volvo modeller som har denna modul) eller kanske kan hjälpa mig lista ut?