Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicconille
Hej alla glada Volvofantaster!
Jag äger en 850 2.5 SE -95, denna modell har en luftpump som ska hjälpa till att förbränna avgaserna bättre i katalysatorn (som jag förstått). Men denna luftpump har ställt till med problem för mig, den står och går efter jag slår av tändningen och tömmer batteriet. Jag koppla bort sladden ifrån reläet (under batteriet vänster fram) eftersom min verkstadsmekaniker sa att den inte fyller någon nödvändig funktion. Ett par veckor senare börjar lambdalampan lysa, jag kör in till mekanikern för att läsa av felkoder. Vet inte exakt vilken kod som kom upp men han sa att det var pga denna. Jag själv köpte nytt relä av volvo efter lite läsning på forum att polerna på detta kan ärja eftersom det sitter så långt ner i marken o samlar vatten m.m.
Ska även tillägga att en hare tog min plastskydds-kåpa med sig i döden :roll: så jag har inget som skyddar där längre.
Jag kör hem (BILEN ÄR UPPVÄRMD) sätter i reläet och kopplar ur batteriet för att nollställa lampan. Kopplar på batteriet igen och startar, efter 15s i tomgång lyser den igen, men eftersom bilen är varm startar inte luftpumpen, men jag har hört att den gått igång efter det när bilen är kall, bara att lampan är fortf tänd. Jag tänkte prova att låta den gå lite med luftpumpen i fungerande tillstånd och kanske återställa lampan när bilen är kall.

Då är min fråga... Kan det vara så att luftpumpen måste bytas ut endå? Eller kan endå lambdasonden vara kass fast att felkoderna visar annat?
Någon som har haft detta problemet med sin bil? (vet ej hur många volvo modeller som har denna modul) eller kanske kan hjälpa mig lista ut?
av bmwslangen
Jag har fipplat lite med luftpumpen på min 855 -96 (B5254S Motronic 4.4) då själva pumpen var fullständigt sönderrostad och reläet hängde på trekvart (tidigare ägare hade tydligen varit där och rotat).

Jag har kört utan luftpump nu under en längre tid. Och din verkstad har rätt, luftpumpen har bara en begränsad miljörelaterad uppgift och avsaknaden av den är ingenting som gör att din motor går sämre eller tar skada av.

När motorn är kall så pumpar luftpumpen in lite extra luft i avgaserna, detta gör att främst HC -och CO-gaser (som det finns lite extra av vid start av kall motor) oxideras dvs de efterförbränns. Denna oxidation är en exoterm reaktion, dvs värme avges, vilket gör att katalysatorn värms upp snabbare och kommer således snabbare igång att rena avgaserna.

Nedanstående beskrivning gäller Motronic 4.4 - kunde inte se vilket motorstyrsystem du har så det är inte säkert att allt är exakt likadant för dig om du har ett annant. Jag monterade bort hela pumpen, och du tog bort matarkabeln till pumpen - så vi gjorde i princip samma sak. Motorstyrdatorn övervakar dock att extra syre pumpas in när motorstyrdatorn begär det. Men jag har fått felkod på detta ovanligt sällan, tror jag bara fått en gång under 1-2 månader. Trodde systemet skulle vara mycket "aggresivare" på att känna av att luftpumpen inte gav något flöde.
Iallafall, utan luftpump så kommer inget extra syre och flödet är för lågt och då sätts felkod EFI-488 (sekundärluftpump flödesfel). Notera att EFI-488 ensamt INTE tänder miljölampan. Det finns dock ett antal andra felkoder relaterade till sekundärluftpumpsystemet som tänder miljölampan (motorstyrdatorn provar att det kommer in lagom mycket luft, den provar att luften kommer inom viss tid, den provat signalintegritet till sekundärluftventilen och till magnetventilen för vakuumkontrollen av sekundärluftventilen), lite för mycket att beskriva här just nu.

Kort och gott, att det satts nån felkod är inte good enough - ska man felsöka ska man veta exakt. Men nu lyser miljölampan igen så läs gärna ut felkoderna igen. Nollställ därefter och se om samma felkod upprepas och hur lång tid det tar.

Nej, luftpumpen ska inte gå hela tiden. Den ska inte gå när bilen är avstängd.

Systemet består av av fyra komponenter.
Du har luftpumpen (1), luftpumpsreläet (2), magnetventil (3) och en sekundärluftventil (4).

Styrdatorn kontrollerar luftpumpsreläet som i sin tur kontrollerar luftpumpen (av/på).
Styrdatorn kontrollerar även magnetventilen som endast öppnar/stänger en vakuumslang till sekundärluftventilen som är vakuumstyrd (dvs det är vakuum som om sekundärluftventilen är öppen eller inte).
Och det är sekundärluftventilen som kontrollerar om det ska flöda in fräsch luft i grenröret eller inte.

Systemet aktiveras 20 sekunder efter att motorn startats, förutsatt att motortemperaturen vid start var mellan -12 grader C och +35 grader C.
Därefter hålls systemet aktivt mellan 60-120 sekunder, beroende på motortemperatur.

Om din hastighet efter 20 sekunder är under 10 km/h öppnas endast sekundärluftventilen, luftpumpen startas först när hastigheten går över 10 km/h och är sedan igång tills systemet avaktiveras.

Systemet har en självdiagnos där luftpumpen kan gå igång, men detta sker tidigast 10 minuter efter start av motorn och varar högst 20 sekunder.

Steg 1 : Du måste ju läsa ut nuvarande felkoder, så har du en startpunkt och utgångsläge. Därefter radera alla felkoder.

Steg 2 : Beror på vad ovanstående felkoder säger (det kanske inte har något med det sekundära luftpumpsystemet att göra överhuvudtaget - du kanske har ett annat fel). Det verkar ju som pumpen faktiskt går när den ska som du skriver. Men det kan finnas fler fel, kanske fungerar inte magnetventilen som styr vakuumet för sekundärluftventilen. Kanske sekundärluftventilen fastnat i halvstängt eller halvöppet läge. Verkar som det inte är helt ovanligt att dessa sekundärluftventiler rostar fast i något halvöppet läge och avgaser läcker ut, kondenseras och vattnet rinner sedan ned i luftpumpen och vattenfyller denna.
Man kan ganska enkelt kontrollera funktionaliteten på magnetventilen och sekundärluftventilen genom att själv styra dem. Men det är några steg längre fram.

Första steg är att du läser ut nuvarande koder - så agerar man utefter vad de säger.
av Henke3
BMW slangen: har du verkligen läst på ordentligt om pumpen på 4.4 (samma system som jag har)
Om systemet upptäcker fel vid självdiagnosen sätts ju inte bara felkoder utan en del av funktionaliteten av de 2 sonderna
ändras.
TS har inte samma system så han kan lätt koppla in ett motstånd istället för reläet för att slippa problem.
av bmwslangen
Javisst spärras lambdaregleringen för vissa felkoder - men det är ju inte riktigt det som TS är intresserad av överhuvudtaget.

Komplett lista över actions vid olika felkoder.

EFI-442
=> Tänder miljölampan
=> Lambdaregleringen spärras
EFI-445
=> Tänder miljölampan
=> Diagnosen för sekundärluftsystemet stängs av
=> Diagnosen för främre och bakre lambdasond stängs av
EFI-446
=> Tänder INTE miljölampan
EFI-447
=> Tänder miljölampan
=> Diagnosen för sekundärluftsystemet stängs av
=> Diagnosen för främre och bakre lambdasond stängs av
EFI-448
=> Tänder INTE miljölampan
av bmwslangen
Henke3 skrev:Rätt, jag tänkte på din bil som har 4.4
Nu tappade jag bort dig, förstod inte riktigt detta. Har nog bara missuppfattat något - vad var det du ville säga?
av Henke3
jag kanske tappade dig :-)

vad jag menade var att du kör din bil utan pump vilket får en del konsekvenser för lambda regleringen på 4.4.
Även om TS inte har 4.4 så var det den beskrivningen du la upp utan att nämna påverkan på lambda reglering.

Du gör naturligtvis som du vill på din bil men om nån annan intressent läste om 4.4 i denna tråd tyckte jag det var lämpligt att det nämndes, det var allt.
av bmwslangen
Aha, nu förstår jag! Och mycket bra tillägg!

Körning utan luftpump är temporärt tills jag till 100% verifierat att min sekundärluftventil fungerar som den ska. Har redan en begagnad och fullt fungerande luftpump liggandes i garaget. Jag har ju naturligtvis kopplat bort vakuumslangen från magnetventilen till sekundärluftventilen (vill ju inte att denna öppnas i tid och otid om det inte sitter någon luftpump som pumpar in luft), så styrdatorn tror att alla komponenter finns där och styr alla magnetventiler och reläer precis som vanligt - men det händer inte ett dyft. Det där har jag full koll på.

Jag ser direkt via appen Torque på livedata från FTST- och FTLT-piddarna när motorstyrningen låser adapteringen, longterm fryses och shortterm nollas :-) Så det där har jag full koll på - men som du korrekt påpekar så kanske inte alla tänker på det.

Fått en del rutin på det då jag fortfarande jagar en mystisk felkod som dyker upp med jämna mellanrum som tycker att det är misständning på cylinder #5 (fast endast vid tomgångsdriftsfallet) - när denna koden sätts så spärras också adapteringen.
av Nicconille
Okej, tack för svaret slangen! Så du menar att luftpumpen har ingen påverkan på att lambdalampan skulle börja lysa?
Har hört att det kan bildas vatten i pumpen också, kanske av kondens eller liknande?
Jag ska ta påskledigheten nu till att felsöka lite själv, kanske se så att inte luft läcker in i grenröret också.

Jag har felkoder i en sådan dosa i motorrummet, hur läser man av dessa? Genom en diod som blinkar då eller?
av bmwslangen
Nej, nu har du nog missförstått hela min långa beskrivning. Var jag så otydlig? Eller var det för mycket text?
"det finns dock ett antal andra felkoder relaterade till sekundärluftpumpsystemet som tänder miljölampan"

Min luftpump var full av vatten och fullständigt sönderrostad inuti. Funderade lite på det och insåg att om (eller rättare sagt när - för den kommer att klappa ihop förr eller senare) sekundärluftventilen strular och står halvöppen kommer varma avgaser leta sig ut och kondensera i gummislangen som leder ned till luftpumpen (avgaser består av en rejäl mängd vatten - något man inte riktigt tänker på) och vattnet har ingenstans att ta vägen och hamnar i luftpumpen.

Det är ju lite därför det inte är en jättelysande idé att om byta sin vattenfyllda vattenpump men en tokdyr ny luftpump och inte byta något annat. Risken är stor att sekundärluftpumpen är trasig (vilket var det som från början antagligen orsakade att luftpumpen vattenfylldes) och snart har du fyllt din nya dyra luftpump med vatten.

Om jag förstått din beskrivning rätt så har du ett nytt relä, vilket gissningsvis var det som orsakade ditt ursprungliga problem (dvs att luftpumpen gick hela tiden - vilket den inte ska göra).
Om vi försöker strukturera upp problemanalysen och nästa steg. Vi får sätta en baseline, vi har alla kompenenter till det sekundära luftsystemet på plats och vi har inget konkret i nuläget som pekar på något fel i detta system.
Däremot så lyser miljölampan. Denna börjar lysa av en mängd olika anledningar (inklusive fel på det sekundära luftsystemet), men eftersom vi inte läst av några felkoder är det meningslöst att spekulera.

Steg 1 : Läs av felkoder. Attackera och analysera först de felkoder som gör att miljölampan började lysa.

Med en dosa i motorutrymmet är det väldigt enkelt att läsa ut felkoder. Hur man går tillväga står faktiskt i den nästa översta klistrade tråden i detta forum.

Som sagt, läs ut felkoder så ska vi se vad nästa lämpliga steg kan vara.
Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.

VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]