Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om man vill ha lite extra säkerhet är det nog inte fel att byta aggregatremmen och spännrullen något oftare än rekommenderade intervaller när det nu kan få rätt förödande konsekvenser om aggregatremmen går av.

/Bo
bem skrev:Om man vill ha lite extra säkerhet är det nog inte fel att byta aggregatremmen och spännrullen något oftare än rekommenderade intervaller när det nu kan få rätt förödande konsekvenser om aggregatremmen går av.

/Bo
Låter bra eller folk bara går efter mil eller om rem är sliten typ sprickor
åm 08 bytes vid 12000 mil åm 09 vid 9000 mil sedan skall den även bytas vid 18000 mil
på åm 11 skall den bytas vid Vissa motor nummer 6000 elller 9000 mil

Så detta är väldigt individuellt beroende på åm och motornummer

Att ge ett exakt svar för alla på denna frågan blir mao krånglig

Personligen så undrar jag hur alla icke volvoverkstäder har rätt info om detta

//Gooose
Har en -08 och den har varit återkallad 2 gånger pga remspännare och ett servicebyte
Första gången återkallad kom efter 2år (2010) och 4500mil
Service och byte av rem pga av att den var fransig vid 8700mil
Andra gången återkallad efter 3,5 år (2011) och 9200mil, skulle då vara en ny remspännarmodell
Vid båda återkallandena byttes remspännare och rem.
Så har du en -08 kan den redan varit bytt några gånger pga återkallelse av Volvo.
Jag har en -11 D3 2.0 D
Vid närmare 12000 mil så ringde jag auktoriserad volvoverkstad.
Då jag fick ett pris närmare 4000 mindre än Bilia så frågade jag om multirem skulle bytas, de sa nej, de var tvungna att kolla extra för att erkänna att den också skulle bytas, Jag ringde dem 2 veckor senare för att boka tid, då fick jag återigen den lägre summan och svaret att multirem inte behövde bytas förrän han kollade extra noga?
Fyllde i för mycket olja och kollade inte bromsbeläggen bak struntade de dessutom i, tror inte 3 mm räcker 3000 mil till :(
AndS skrev:Har en -08 och den har varit återkallad 2 gånger pga remspännare och ett servicebyte
Första gången återkallad kom efter 2år (2010) och 4500mil
Service och byte av rem pga av att den var fransig vid 8700mil
Andra gången återkallad efter 3,5 år (2011) och 9200mil, skulle då vara en ny remspännarmodell
Vid båda återkallandena byttes remspännare och rem.
Så har du en -08 kan den redan varit bytt några gånger pga återkallelse av Volvo.
Har tittat i servicehäftet och bilen har varit servad en gång på Bilia, sen hos Meca samt de två sista gångerna hos Hedin bil. Så jag tror inte den har varit återkallad för multiremmen, tyvärr men jag ska kolla upp detta en gång till. Annars tar jag det säkra för det osäkra och beställer tid på Lidbil och byter remmen samt spännare, det kostar 1500 kronor, det tycker jag är värt varenda krona med tanke på hur dyrt det kan bli om remmen går av.

Update. Har precis pratat med förra ägaren som servade bilen hos Bilia och där skedde inget byte av multiremmen. Han kände inte till detta "problem". För övrigt så vart han nöjd med bilen enda allvarliga han råkat ut för var höger bromsok som kärvade och det byttes då. Jag får beställa tid hos Lidbil och byta remmen.
Du ser inte i serviceboken åtgärdande som gjorts vid återkallande och byte av delar.
Jag köpte ju bilen son ny och allt finns i Min bil på Volvos webbsajt där även sådan här återkallande finns noterade.
T.ex. styrenhet kylfläktar utbytt enligt qb, mjukvara styrenhet nedladdad, mm.
Märkligt om det skulle skilja mellan likadana motorer i olika modeller men i samma storleksklass.
AndS skrev:Du ser inte i serviceboken åtgärdande som gjorts vid återkallande och byte av delar.
Jag köpte ju bilen son ny och allt finns i Min bil på Volvos webbsajt där även sådan här återkallande finns noterade.
Märkligt om det skulle skilja mellan likadana motorer i olika modeller men i samma storleksklass.
Vad är detta för webbsida? Borde inte förste ägaren veta om detta? Jag pratade med honom per telefon visserligen är han 75 bast :mrgreen: men han har inget minne av nån återkallelse från Bilia där de skulle ha bytt multiremmen. Han servade bilen vid 3000 mil men inget annat och så vitt jag vet är det väl första serviceintervall när bilen är ny?
helgonet1 skrev:
AndS skrev:Du ser inte i serviceboken åtgärdande som gjorts vid återkallande och byte av delar.
Vad är detta för webbsida? Borde inte förste ägaren veta om detta? Jag pratade med honom per telefon visserligen är han 75 bast :mrgreen: men han har inget minne av nån återkallelse från Bilia där de skulle ha bytt multiremmen. Han servade bilen vid 3000 mil men inget annat och så vitt jag vet är det väl första serviceintervall när bilen är ny?
https://minvolvo.volvocars.se/login

Sedan vet jag inte hur mycket du kan se av vad tidigare ägare gjort. Han kanske fått brev om att åka till Volvo men läst och inte förstått, tyckt att med en så ny bil och lite körning ska man inte behöva åka till Volvo :wink:
AndS skrev:
helgonet1 skrev:
https://minvolvo.volvocars.se/login

Sedan vet jag inte hur mycket du kan se av vad tidigare ägare gjort. Han kanske fått brev om att åka till Volvo men läst och inte förstått, tyckt att med en så ny bil och lite körning ska man inte behöva åka till Volvo :wink:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]