- tor 17 apr 2014, 11:27
#856969
Håller till viss del med om det MångaVOLVO, men inte i samma utsträckning som ibland behövs.
Och framför allt ger ökad fart hos dig inte ökad uppmärksamhet hos andra trafikanter, så någon som kör en bra bit över hastighetsbegränsningarna kan lätt bli överraskad av någon som inte ser eller upptäcker att det kommit en bil väldigt fort från något håll. Då hjälper det inte hur uppmärksam du än är.
Att tro att riskerna skulle vara desamma när man kör fort bara för att man håller bättre koll på sin körning anser jag är att lura sig själv. Även om det är roligt att köra fort och jag fram till nått år sen ofta låg runt +15 - 20km/h över så var jag medveten om att riskerna ökade och försökte inte förneka det. Däremot är vissa lite väl koncentrerade på att just hastigheter dödar.. jag menar nog mer att fel körsätt dödar. Och att komma ikapp en kö med bilar som närmar sig en en lastbil och ligga i 140km/h i vänsterkörfältet är "fel körsätt". I de situationerna ökat just hastigheten risken, men på samma vägsträcka med mindre trafik är den hastigheten inte lika stor riskökning.
Tyvärr är beteendet hos många som kör fort också förjävligt, man kör upp i baken på folk som gör en laglig omkörning, man kör slalom mellan filer och verkar anse att man på nått sätt har mer rätt till vägen eftersom man kör fort. (Nej jag gillar inte de som fastnat i vänsterfilen om det är rent till höger.. jag menar mer de som gör helt vanliga omkörningar, men i lagliga hastigheter.)
Och framför allt ger ökad fart hos dig inte ökad uppmärksamhet hos andra trafikanter, så någon som kör en bra bit över hastighetsbegränsningarna kan lätt bli överraskad av någon som inte ser eller upptäcker att det kommit en bil väldigt fort från något håll. Då hjälper det inte hur uppmärksam du än är.
Att tro att riskerna skulle vara desamma när man kör fort bara för att man håller bättre koll på sin körning anser jag är att lura sig själv. Även om det är roligt att köra fort och jag fram till nått år sen ofta låg runt +15 - 20km/h över så var jag medveten om att riskerna ökade och försökte inte förneka det. Däremot är vissa lite väl koncentrerade på att just hastigheter dödar.. jag menar nog mer att fel körsätt dödar. Och att komma ikapp en kö med bilar som närmar sig en en lastbil och ligga i 140km/h i vänsterkörfältet är "fel körsätt". I de situationerna ökat just hastigheten risken, men på samma vägsträcka med mindre trafik är den hastigheten inte lika stor riskökning.
Tyvärr är beteendet hos många som kör fort också förjävligt, man kör upp i baken på folk som gör en laglig omkörning, man kör slalom mellan filer och verkar anse att man på nått sätt har mer rätt till vägen eftersom man kör fort. (Nej jag gillar inte de som fastnat i vänsterfilen om det är rent till höger.. jag menar mer de som gör helt vanliga omkörningar, men i lagliga hastigheter.)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13