Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Håller till viss del med om det MångaVOLVO, men inte i samma utsträckning som ibland behövs.
Och framför allt ger ökad fart hos dig inte ökad uppmärksamhet hos andra trafikanter, så någon som kör en bra bit över hastighetsbegränsningarna kan lätt bli överraskad av någon som inte ser eller upptäcker att det kommit en bil väldigt fort från något håll. Då hjälper det inte hur uppmärksam du än är.

Att tro att riskerna skulle vara desamma när man kör fort bara för att man håller bättre koll på sin körning anser jag är att lura sig själv. Även om det är roligt att köra fort och jag fram till nått år sen ofta låg runt +15 - 20km/h över så var jag medveten om att riskerna ökade och försökte inte förneka det. Däremot är vissa lite väl koncentrerade på att just hastigheter dödar.. jag menar nog mer att fel körsätt dödar. Och att komma ikapp en kö med bilar som närmar sig en en lastbil och ligga i 140km/h i vänsterkörfältet är "fel körsätt". I de situationerna ökat just hastigheten risken, men på samma vägsträcka med mindre trafik är den hastigheten inte lika stor riskökning.

Tyvärr är beteendet hos många som kör fort också förjävligt, man kör upp i baken på folk som gör en laglig omkörning, man kör slalom mellan filer och verkar anse att man på nått sätt har mer rätt till vägen eftersom man kör fort. (Nej jag gillar inte de som fastnat i vänsterfilen om det är rent till höger.. jag menar mer de som gör helt vanliga omkörningar, men i lagliga hastigheter.)
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Det var väldigt vad reaktionen blev svensk på en liten rad jag skrev.
Det är faktiskt 44 år sen jag tog körkort och ca 500.000 mil. Mellan 1-300 km/h. Jag kan läsa trafiken och vad förare ska göra innan de gör det.
Användarvisningsbild
av joel80
Fånigt uttryckt... min reaktion har inget med mitt ursprung att göra.
Att du kört långt och länge gör dig inte automatiskt till en bra förare, eller till en dålig. Även om du anser dig kunna läsa av trafiken så är det en omöjlighet i vissa situationer. Andra förare gör misstag, ibland sånna du inte kan ha förutsatt.

Sen var inlägget jag gjorde mer generella iaktagelser än någon attack eller direkt kritik mot dig. Det var inte meningen som ett personligt påhopp.
Användarvisningsbild
av Perra83
MångaVOLVO skrev:Det var väldigt vad reaktionen blev svensk på en liten rad jag skrev.
Det är faktiskt 44 år sen jag tog körkort och ca 500.000 mil. Mellan 1-300 km/h. Jag kan läsa trafiken och vad förare ska göra innan de gör det.
Ja försöka kan du ju! Sen en dag när någon svänger ut utan att sett dig komma snabbt och du kör in i den bilen dår är det inte lika kul. Har du tur så klarar du dig helskinnad men barnfamiljen gör kanske inte det.

Ja skällde ut en yngre förare en tjej och pappa en gång. Dom svängde ut mitt framför mig på huvudled och ja kunde stanna utan krock. Så ja åkte efter i stan tills dom parkerade. Skällde utav bara den för att få dom att förstå (båda icke skidåkande svenskar) Pappan blev skit arg. Sen förklarade ja va som kunde ha hänt. Ja kunde ha kört på så kraftigt att hans dotter inte skulle stå här nu!! Då blev han en helt annan människa och tackade mig.

Ja är själv bara 31 men förstår att människan inte är odödlig. Har föräldrar som tar hand om folk dagligen efter olyckor och det är inte vackert alla gånger.
Körde runt ringen i Tyskland förra året och vägarna dit har mestadels fri fart. Där går det nästan att lita på trafiken men här i Sverige litar ja inte på nån!
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Nä jag tog det inte som ett påhopp. Det var bara så snusförnuftigt.
Och Perra vet inte hur jag kör. Ni tror väl inte att jag drar förbi en bil som väntar på att köra ut på vägen? Svensken kör så dåligt att det är ovillkorligt att vara beredd på allt. Jag betraktar alla som idioter. Ett gott råd gör detsamma. Folk ser inte en komma fast man kör sakta. De har noll koll.
Har ni också t.ex. mött fordon på fel sida vägen i en högerkurva? De ginar fast de inte kör fort. Ingen sikt har de.
Det beteendet förekommer hela tiden.
av AsfaltRacer
Jag har haft min XC60 D4 VEA i två veckor nu och kört ca 40 mil (har väldigt kort sträcka till jobbet). Jag har enbart stadskörning och ofta ont om tid. Så det blir ganska många och snabba accelerationer och nästan alltid kall motor. Ligger för närvarande på 0.78 enligt datorn och kommer inte över det även när jag pressar hårt. Ändå ganska bra med tanke på bilstorlek. Hade en V60 D3 under ett halvår som drog 0.85 i samma körmönster. Då ska man ändå komma ihåg att XCn väger mer och vikt är mest avgörande för förbrukning i stadskörning. Jag är inte superimponerad men inte heller besviken.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tänkte med tanke på trådskaparens första inlägg.

Har kört en XC60 D5 awd aut Black-R (20", 230hk/470Nm) idag; Har kört en sträcka på ca 11 mil varav ca 5-6mil motorväg ca 1 mil landsväg och resten stadskörning.

Kollade momentanförbrukningen vid ca 125km/h och den visade mellan 0.64-0.72! :) Landsväg i ca 80km/h visade mellan 0.45 och 0.55!
Bilagor
IMG_0064.jpg
IMG_0064.jpg (741.51 KiB) Visad 607 gånger
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Tankade fullt idag. 92 mil 59 liter 0,64 l milen. Färd datorn visar 0,6.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Bra siffra på XC90!
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Förlåt Joel80.
Du har rätt.
Jag hade nog ADHD ett slag vid den tiden. Skäms lite I efterhand nr jag finner gamla inlägg.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]