- tis 15 apr 2014, 21:29
#856586
Hej!
Är spekulant på en Renault Laguna III från -10 som har gått 12000 mil, silvergrå metallic. Inga svar som handlar om hur dåliga Renault är tack :)
Kollade på bilden idag, samt gjorde provkörning. Lokal firma som funnits ganska länge som handlar med olika märken, inget direkt negativt med firman vad jag har hört. Lite "bonnigt" men de är väldigt trevliga.
Bilen gick bra, även om jag är ovan vid den råa dieselgången (1,5 CDI 110 Hk) då jag aldrig kört diesel innan, låter nästan som en traktor :) Men det är bra drag i den även om det förmodligen är fantasiförbrukning man uppgett (4,5), i färddatorn stod den på 7.0 blandat.
Gjorde en okulär besiktning av bilen, och hittade följande orosmoment:
* Man påstod att man gjort service, serviceboken var ostämplad och en lampa till nummerplåt bak fungerade inte. Hur kollar jag att man *verkligen* gjort service? Släcka servicelampan kan ju vem som helst göra. Kvitton på material typ luftfilter etc? Det är mycket väl så att man missat dessa saker, jag fick intrycket av att bilen stått ganska länge, prissänkt några gånger. Har varit med om större handlare där jag gjort märkesservice hos, som även de missat trasiga glödlampor, spolarvätska etc. Vill inte döma nån för såna misstag.
* Bakluckan (kombi) hade följande "fel", vad bör jag vara försiktig med:
- Horisontella bromsljuset där uppe var fullt av kondens mer än vad jag sett hos nån annan bil, bilen har stått ute ganska länge verkar det som. Lyset fungerar som det ska, men kan jag begära att de byter det? Köpte en volvo för några år sen, och där upptäckte jag efter en vecka kondens (några små droppar) i blinkers i backpegel, det bytte de direkt på 3 månaders garanti.
- Runt nummerplåt och speciellt runt plastlisten som innehåller handtaget var det brunfärgat som av rost. ena gasfjäderns skruv i chassit är helt upprostad, syns inga spår på chassit. Firman säger att "det får man räkna med på billigare märken" och säger att de inte kan göra något utan rekommenderar mig att kontakta Renault centralt. Firman hävdar att de inte får åtgärda något pga rostskyddsgarantin. Låter ju rimligt...? Borde gå på rostskyddsgarantin... skumt med en så pass ny bil med rost. Säkerligen runt fästpunkterna för handtagsplast-delen som de tbörjat rosta och nu sprids detta sig utanför handtaget. Inget som flagnar eller bubblar (än). Det ser ut som om nån försiktigt sprayat med en spraypistol med brunröd färg runt helahandtagsdelen.
- Keyless-handtaget till förardörren verkar fungera spontant. Gissar att det är låskistan som kärvar lite, handtaget kändes även väldigt "slappt", vilket tyder på slitage. Verkar vara vanligt fel på Renault, har bytt detta själv på vår andrabil, Renault Megane. Företaget ska kolla upp...
I övrigt var bilen trevligt, dock svårt att hitta kombibilar utan repmärken här och var. Men vi behöver denna främst som "blöjexpress" så jag är inte petnoga.
Sen en fråga, hur brukar det fungera med dessa 3-månaders garantier som de flesta bilfirmor ger? Vilka sorts problem är självklart att man åtgärdar och vilka saker är mer tveksamt? Jag gissar att om bromssjuset bak slutar fungera så får de byta det utan krångel, likaså med t.ex. elektrisk handbroms, felande dörrlås/handtag osv osv. Slitagesaker som bromsskivor, bromsok osv är ju inte lika självklart, tänker jag rätt?
Bilen var inte heller rekondad på något sätt, de hade inte ens tvättat den. Kan detta vara grund för att dra av några tusen på priset? Jag är van vid att bilfirmor rekondar bilarna och fixar till repor och sånt innan köp. Detta tycker jag ska "ingå" vid ett normalt beg. bilköp av firma.
Stort tacksam för svar av ni som kan nåt om bilar!!
/Henrik
Är spekulant på en Renault Laguna III från -10 som har gått 12000 mil, silvergrå metallic. Inga svar som handlar om hur dåliga Renault är tack :)
Kollade på bilden idag, samt gjorde provkörning. Lokal firma som funnits ganska länge som handlar med olika märken, inget direkt negativt med firman vad jag har hört. Lite "bonnigt" men de är väldigt trevliga.
Bilen gick bra, även om jag är ovan vid den råa dieselgången (1,5 CDI 110 Hk) då jag aldrig kört diesel innan, låter nästan som en traktor :) Men det är bra drag i den även om det förmodligen är fantasiförbrukning man uppgett (4,5), i färddatorn stod den på 7.0 blandat.
Gjorde en okulär besiktning av bilen, och hittade följande orosmoment:
* Man påstod att man gjort service, serviceboken var ostämplad och en lampa till nummerplåt bak fungerade inte. Hur kollar jag att man *verkligen* gjort service? Släcka servicelampan kan ju vem som helst göra. Kvitton på material typ luftfilter etc? Det är mycket väl så att man missat dessa saker, jag fick intrycket av att bilen stått ganska länge, prissänkt några gånger. Har varit med om större handlare där jag gjort märkesservice hos, som även de missat trasiga glödlampor, spolarvätska etc. Vill inte döma nån för såna misstag.
* Bakluckan (kombi) hade följande "fel", vad bör jag vara försiktig med:
- Horisontella bromsljuset där uppe var fullt av kondens mer än vad jag sett hos nån annan bil, bilen har stått ute ganska länge verkar det som. Lyset fungerar som det ska, men kan jag begära att de byter det? Köpte en volvo för några år sen, och där upptäckte jag efter en vecka kondens (några små droppar) i blinkers i backpegel, det bytte de direkt på 3 månaders garanti.
- Runt nummerplåt och speciellt runt plastlisten som innehåller handtaget var det brunfärgat som av rost. ena gasfjäderns skruv i chassit är helt upprostad, syns inga spår på chassit. Firman säger att "det får man räkna med på billigare märken" och säger att de inte kan göra något utan rekommenderar mig att kontakta Renault centralt. Firman hävdar att de inte får åtgärda något pga rostskyddsgarantin. Låter ju rimligt...? Borde gå på rostskyddsgarantin... skumt med en så pass ny bil med rost. Säkerligen runt fästpunkterna för handtagsplast-delen som de tbörjat rosta och nu sprids detta sig utanför handtaget. Inget som flagnar eller bubblar (än). Det ser ut som om nån försiktigt sprayat med en spraypistol med brunröd färg runt helahandtagsdelen.
- Keyless-handtaget till förardörren verkar fungera spontant. Gissar att det är låskistan som kärvar lite, handtaget kändes även väldigt "slappt", vilket tyder på slitage. Verkar vara vanligt fel på Renault, har bytt detta själv på vår andrabil, Renault Megane. Företaget ska kolla upp...
I övrigt var bilen trevligt, dock svårt att hitta kombibilar utan repmärken här och var. Men vi behöver denna främst som "blöjexpress" så jag är inte petnoga.
Sen en fråga, hur brukar det fungera med dessa 3-månaders garantier som de flesta bilfirmor ger? Vilka sorts problem är självklart att man åtgärdar och vilka saker är mer tveksamt? Jag gissar att om bromssjuset bak slutar fungera så får de byta det utan krångel, likaså med t.ex. elektrisk handbroms, felande dörrlås/handtag osv osv. Slitagesaker som bromsskivor, bromsok osv är ju inte lika självklart, tänker jag rätt?
Bilen var inte heller rekondad på något sätt, de hade inte ens tvättat den. Kan detta vara grund för att dra av några tusen på priset? Jag är van vid att bilfirmor rekondar bilarna och fixar till repor och sånt innan köp. Detta tycker jag ska "ingå" vid ett normalt beg. bilköp av firma.
Stort tacksam för svar av ni som kan nåt om bilar!!
/Henrik