- ons 16 apr 2014, 13:48
Jo jag har väl taskig attityd M52..
Förmodligen kom du ganska långt med dina utbildningar i livet när du lät andra sköta både faktakoll, undersökning och felsökning åt dej? Om du fick din utbildning på det sättet så förutsätter jag plötsligt att du bara kopierat in all text du lagt i din tråd. Att någon annan mätt åt dej och summerat? Det finns inte en chans att du utbildar dej till mekaniker via inlägg som din pappa gör på internet.
Allt som händer är att man gör den som utbildas en björntjänst.
Som det påpekats är internet en viktig källa i fält, men det förutsätter att man vet vad man håller på med så att man kan sålla bort info som är direkt skadlig och missvisande. Som ambulansman har man t.ex fass via internet att tillgå. Inte en chans att t.ex flashback är den viktiga informationskällan.För den som utbildas finns det gott om faktakällor där enkel och sann information finns. Vill man bli mer än aggregatbytare så måste lärarfakta bilda grunden för att vartefter bytas ut mot att eleven börjar få söka egen info i olika fabrikskällor för att sen på slutet bli självständig.
Men jag har förstått att du M52 är helt emot det. DET om något är taskig attityd.
Personligen struntar jag i om lösningen presenteras på silverfat. Men eftersom aggregatbytare inte är populärt så varför göra sonen till en till? Är bilen ett projekt, låt det ta tid, låt eleverna få läsa in sej på systemen. Ge läraren en chans att ha utbildning runt problemet och felsökningsmetodik på det.
Det är bra med forum. Men syftet och nivån avgör om det är till hjälp.
Fel syfte, eller fel nivå gör det till en felkälla istället.
Du som pappa, hjälp din son istället. Fråga hur det går, kolla vad HAN fått fram i skolan. Muntra upp och diskutera runt problematiken. Läs insprutningshandboken själv? Lär er hur systemet fungerar så är det lättare att hitta avvikelser. Diskutera runt systemets uppbyggnad, använd varandra som bollplank. Använd så småningom forumsinfo som källa i bollplanket.
Systemen är enkla om man börjar ifrån början istället för i mitten.