Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Thomas J skrev:Vad då felsökt... köpte bilen med ombes på höga avgasvärden och ej lysande srs lampa.
Min son går fordon och bytte alla delar gratis, det enda jag köpt är olja. Tempmätaren går upp normalt till kl 15
Ja då är det ju en annan femma. Jag ser bara tusenlappar flyga iväg när du skrev vad du bytt. Det är ju inga billiga grejjer du har bytt / vill byta! Och ni fick inga felkoder, det blinkade alltså 1-1-1 ur alla uttag?
av *pettson*
Om sonen har bilen som projekt i skolan. Vad lär han sej på att vi ska lösa problemet åt honom?
Är det inte bättre att han får klura ut hur systemet fungerar med hjälp av info som skolan tar fram (info om insprutningssystemet ihop med allmän info om systemreglering) och lärare har utbildning runt detta för att sen lösa problemet?
Eller du kanske tycker att aggregatbytare är en bra definition av en mekaniker?

Hade jag varit fordonsläraren hade jag blivit vansinnig.. Det finns många sätt att lära sej, men inget av dom är att fråga andra för att slippa tänka själv.
Nu jobbar jag inte som fordonslärare längre men hade jag kommit på en enda elev med den här typen av felsökning så hade projektet åkt ut igenom porten direkt.
Jag var förmodligen en elak fan med dagens syn på lärare och krav, som krävde att man skulle kunna systemen först, felsöka dom sen. Men å andra sidan har alla eleverna jobb idag och alla kan det dom borde kunna.
av Thomas J
Ursäkta mig då om jag vill ha hjälp.. och dom flesta mekaniker är aggregatutbytare nu för tiden, koppla in datan och byt saken som ger felkod, tex absboxar som går att laga..
och pettson jag är glad att du inte var min lärare :roll: Nåja finns andra forum som kanske inte kastar skit när man vill ha hjälp
Användarvisningsbild
av joel80
Äh.. ta det inte så bara för att en här är av den uppfattningen. Jag håller inte riktigt med pettson här. Däremot tycker jag det vore trevligt att se sonen din kommunicera direkt här på forumet.
Jag anser att man ska lära sig använda de informationsvägar som finns. Sveriges största Volvo-forum måste vara minst lika bra som några gamla läroböcker. Brorsan min har jobbat lite inom ambulansen... han använder t.ex en app i sin mobil för att snabbt kunna få fram bipacksedel på mediciner som patienter kan tagit. Han kan inte alla läkemedel, men vet hur han snabbt kan ta reda på information om dem. Jag tycker inte det är "fusk". Inte heller att fråga sig fram på ett forum. Men då gärna i förstaperson. ;)
av M52TU
Vissa härinne har en riktigt taskig attityd.

Vill man inte svara på frågan som TS ställer på grund av ideologiska skäl bör man inte svara alls.
Detta är väl ett forum för Volvo-ägare som behöver tips, råd och hjälp?

TS: Vad har du fått för avgasvärden?
av *pettson*
Jo jag har väl taskig attityd M52..
Förmodligen kom du ganska långt med dina utbildningar i livet när du lät andra sköta både faktakoll, undersökning och felsökning åt dej? Om du fick din utbildning på det sättet så förutsätter jag plötsligt att du bara kopierat in all text du lagt i din tråd. Att någon annan mätt åt dej och summerat? Det finns inte en chans att du utbildar dej till mekaniker via inlägg som din pappa gör på internet.
Allt som händer är att man gör den som utbildas en björntjänst.
Som det påpekats är internet en viktig källa i fält, men det förutsätter att man vet vad man håller på med så att man kan sålla bort info som är direkt skadlig och missvisande. Som ambulansman har man t.ex fass via internet att tillgå. Inte en chans att t.ex flashback är den viktiga informationskällan.För den som utbildas finns det gott om faktakällor där enkel och sann information finns. Vill man bli mer än aggregatbytare så måste lärarfakta bilda grunden för att vartefter bytas ut mot att eleven börjar få söka egen info i olika fabrikskällor för att sen på slutet bli självständig.
Men jag har förstått att du M52 är helt emot det. DET om något är taskig attityd.

Personligen struntar jag i om lösningen presenteras på silverfat. Men eftersom aggregatbytare inte är populärt så varför göra sonen till en till? Är bilen ett projekt, låt det ta tid, låt eleverna få läsa in sej på systemen. Ge läraren en chans att ha utbildning runt problemet och felsökningsmetodik på det.

Det är bra med forum. Men syftet och nivån avgör om det är till hjälp.
Fel syfte, eller fel nivå gör det till en felkälla istället.
Du som pappa, hjälp din son istället. Fråga hur det går, kolla vad HAN fått fram i skolan. Muntra upp och diskutera runt problematiken. Läs insprutningshandboken själv? Lär er hur systemet fungerar så är det lättare att hitta avvikelser. Diskutera runt systemets uppbyggnad, använd varandra som bollplank. Använd så småningom forumsinfo som källa i bollplanket.
Systemen är enkla om man börjar ifrån början istället för i mitten.
av Thomas J
Vi försöker hjälpa varandra så gott det går. Skolan verkar nog inte lika bra som på pettsons tid.
Eleverna verkar få lite hjälp och mest sköta sig själva.
Nog om det, bilen verkar bli bättre och bättre. Har bytt kat den skramlade som f..n.
Ska mäta upp temp givaren.
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.