Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
För ca 10 år sen krockade jag min Opel Omega med en Merca från 70-talet (läs betongsugga! Den är faan byggd i betong!) i ca 40-45km/h. Fick skrota min bil! Träffade Mercan bakom hans bakhjul:
Bild

Mercan körde från platsen efter att kepsgubben tagit ut en kofot ut bakluckan och bänt bort lite plåt från bakhjulet! Det där med krockzoner var inte så populärt på 70-talet?
av Qualia
Beror på hur illa det är..
Jag krockade min för snart 2år sedan på motor väg.. Körde in den på en annan på grund väldigt halt väglag..dock så löste inte airbag upp..fick nog ner hastigheten ganska mkt gissa jag på..
De fick byte servo och en lampa. Lackera om litet på framsida
Tog ca 1 vecks att laga.
Men dyrt blev det säkert för volvia....
Användarvisningsbild
av svergie2
joel80 skrev:För ca 10 år sen krockade jag min Opel Omega med en Merca från 70-talet (läs betongsugga! Den är faan byggd i betong!) i ca 40-45km/h. Fick skrota min bil! Träffade Mercan bakom hans bakhjul:
Bild

Mercan körde från platsen efter att kepsgubben tagit ut en kofot ut bakluckan och bänt bort lite plåt från bakhjulet! Det där med krockzoner var inte så populärt på 70-talet?
Ehm... :D

Att vindrutan spricker är ju ett tecken på att det har vart ganska stora krafter inblandat. Har för mig att vindrutan sprack ytterst lite i euro ncap på V60 och i te alls på V40.
Användarvisningsbild
av joel80
Syftar du på min Opel sprack inte rutan.. det du ser är en skugga från ett stängsel. :) Krockzonen på den funkade som den skulle.. knycklades ihop bra... och kupén var intakt. :D
av marwi
Det var ingen frontalkrock. Jag körde in snett i sidan på den andra bilen i en vinkel på kanske 70 grader. Och det var ju en mindre bil än min. Det måste skilja en bit över 500kg, och det gör ju att min bil mår bättre än motpartens.

Glömde svara på om det gjorde ont. Nä. Hade ett litet blåmärke på vänster höft dagen efter. Annars inget. Lite stel så klart, men det kan man ta. Det är mest det psykiska som är jobbigt. Motparten utsatte mig för fara som under andra omständigheter kunde kostat oss båda livet.

En annan fråga. Borde jag anmäla motparten för typ vållande av psykiska men eller framkallande av fara eller så? Borde jag ta några rättsliga steg?

/M
Användarvisningsbild
av SvenB
Om polisen var på plats fixar dom det rättsliga. Då får du möjlighet att komma med anspråk.
Användarvisningsbild
av iigloo
Droopy skrev:
timebandit skrev:Volvia använder sig av så mycket begagnade delar som möjligt så oftast behövs det inget omlackering. Det står tom i deras villkor.

skämtar du el? hört talas om färgbad och färgskillnad, självklart lackas delar om, man sitter inte och letar delar i rätt färg om du trodde det.
Det gjorde de på min förra bil. De vill inte behöva slösa mer färg än nödvändigt genom att lacka tex en hel huv på både insidan och utsidan.
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]