- lör 12 apr 2014, 15:26
#855415
Ursäkta här, jag vill verkligen inte hoppa på någon, men du vet verkligen inte vad du pratar om. Byta olja i en automatlåda är INTE bara att tömma ur och fylla på.
För det första är själva oljan inte jättebillig. 100-150 kr/liter är inga fantasisummor. Sen kan det ibland gå åt rätt mycket olja. 10-12 liter är ingen ovanlighet, speciellt inte om den gamla oljan gått långt. Sen är förfarandet att byta den ganska komplicerat.
Kör in bilen. Ryck loss luftfilterburken. Sätt i luftmassemätaren så du kan köra motorn på tomgång utan luftfilter. Öppna påfyllningspluggen så oljan rinner ur lättare. Hissa upp bilen. Ta bort plastskyddet under motorn. Ta bort den integrerade nivåpluggen i avtappningspluggen. Ta bort avtappningspluggen. Låt oljan rinna ur. Dra tillbaka pluggen (med ny tätningsbricka såklart). Sätt dit nivåpluggen som sitter i avtappningspluggen. Sänk ner bilen. Fyll på med ny olja, ungefär lika mycket som du tappade ur. Fyll på genom det minimala påfyllningshålet längst upp på lådan. Lossa ena slangen som går till automatlådans oljekylare. Anslut en genomskinlig slang till oljekylaren och led ner slangen i en spilloljebehållare. Starta motorn och låt den gå på tomgång, och håll koll på oljan som kommer ur slangen. När luftbubblor syns stänger du av motorn. Fyll på ca två liter olja. Starta motorn igen. Kör ur olja tills det kommer bubblor igen. Fyll på igen. Repetera dessa steg tills oljan som kommer ut ur kylaren ser röd och fin ut. Sätt ihop slangen till oljekylaren. Fyll på olja igen.
Nu är det dags för nivåkontroll. Varmkör växellådsoljan så att den håller 50-55 grader. Hur man vet det? Koppla in diagnosen och håll koll. När oljan är varm, med bilen på tomgång. Lägg foten på bromsen och cykla mellan alla växellägen i lådan. Stanna i varje läge ca 5 sekunder. Repetera två gånger. Låt bilen fortfarande gå på tomgång. Hissa upp bilen. Ta bort nivåpluggen. Om det inte rinner ut nån olja, dra tillbaka pluggen och sänk ner bilen. Fyll på en liter olja. Hissa upp igen och prova om det kommer ut nån olja. Repetera tills det rinner ut olja genom nivåpluggen. Om det rinner ut olja vid första försöket. Vänta tills det slutar rinna. Dra tillbaka pluggen, sänk ner, fyll på 0,5 liter. Cykla mellan växellägena igen. Hissa upp och ta bort nivåpluggen igen. Vänta tills det runnit klart. Ta en ny o-ring och trä den på nivåpluggen. Dra dit nivåpluggen. Tvätta av lådan undertill, för det blir ganska grisigt när man håller på med detta. Sänk ner bilen. Dra dit påfyllningspluggen, med ny o-ring. Tvätta av här uppe också, mot oljekylaren, och överallt där du har drällt olja. Sätt tillbaka luftfilterburken. Hissa upp bilen igen och dra fast plastskyddet under motorn. Sänk ner bilen. Koppla in diagnosen igen och nollställ räknaren för växellådsoljan. Provkör bilen för att säkerställa att lådan fungerar minst lika bra som innan.
Det är inte "bara att" byta automatlådsolja...
Fraktar arslet i:
Volvo 760 Turbo -83
Volvo S80 3,2 AWD Summum -07
Jag klimatkompenserar för din hybrid!