Moderator: Moderatorer

Flywheel skrev:Bytt olja i automaten på min 2008 xc70, gick på 3580kr på volvo-verkstaden.

Det var dags då oljan var helt svart efter 19400mil, köpte bilen för en månad sedan...så det är inte mitt fel ;-)
Vad rättfärdigar ett sådant pris? Nästan 4000 kr.
För att köpa några liter transmissionsolja. Köra in bilen i verkstaden. Tömma ut gammal olja några minuter. Fylla på i andra änden. Några minuter.
Inte timmar!
Byta filter. Kostar?

/ Thomas
Ursäkta här, jag vill verkligen inte hoppa på någon, men du vet verkligen inte vad du pratar om. Byta olja i en automatlåda är INTE bara att tömma ur och fylla på.
För det första är själva oljan inte jättebillig. 100-150 kr/liter är inga fantasisummor. Sen kan det ibland gå åt rätt mycket olja. 10-12 liter är ingen ovanlighet, speciellt inte om den gamla oljan gått långt. Sen är förfarandet att byta den ganska komplicerat.

Kör in bilen. Ryck loss luftfilterburken. Sätt i luftmassemätaren så du kan köra motorn på tomgång utan luftfilter. Öppna påfyllningspluggen så oljan rinner ur lättare. Hissa upp bilen. Ta bort plastskyddet under motorn. Ta bort den integrerade nivåpluggen i avtappningspluggen. Ta bort avtappningspluggen. Låt oljan rinna ur. Dra tillbaka pluggen (med ny tätningsbricka såklart). Sätt dit nivåpluggen som sitter i avtappningspluggen. Sänk ner bilen. Fyll på med ny olja, ungefär lika mycket som du tappade ur. Fyll på genom det minimala påfyllningshålet längst upp på lådan. Lossa ena slangen som går till automatlådans oljekylare. Anslut en genomskinlig slang till oljekylaren och led ner slangen i en spilloljebehållare. Starta motorn och låt den gå på tomgång, och håll koll på oljan som kommer ur slangen. När luftbubblor syns stänger du av motorn. Fyll på ca två liter olja. Starta motorn igen. Kör ur olja tills det kommer bubblor igen. Fyll på igen. Repetera dessa steg tills oljan som kommer ut ur kylaren ser röd och fin ut. Sätt ihop slangen till oljekylaren. Fyll på olja igen.

Nu är det dags för nivåkontroll. Varmkör växellådsoljan så att den håller 50-55 grader. Hur man vet det? Koppla in diagnosen och håll koll. När oljan är varm, med bilen på tomgång. Lägg foten på bromsen och cykla mellan alla växellägen i lådan. Stanna i varje läge ca 5 sekunder. Repetera två gånger. Låt bilen fortfarande gå på tomgång. Hissa upp bilen. Ta bort nivåpluggen. Om det inte rinner ut nån olja, dra tillbaka pluggen och sänk ner bilen. Fyll på en liter olja. Hissa upp igen och prova om det kommer ut nån olja. Repetera tills det rinner ut olja genom nivåpluggen. Om det rinner ut olja vid första försöket. Vänta tills det slutar rinna. Dra tillbaka pluggen, sänk ner, fyll på 0,5 liter. Cykla mellan växellägena igen. Hissa upp och ta bort nivåpluggen igen. Vänta tills det runnit klart. Ta en ny o-ring och trä den på nivåpluggen. Dra dit nivåpluggen. Tvätta av lådan undertill, för det blir ganska grisigt när man håller på med detta. Sänk ner bilen. Dra dit påfyllningspluggen, med ny o-ring. Tvätta av här uppe också, mot oljekylaren, och överallt där du har drällt olja. Sätt tillbaka luftfilterburken. Hissa upp bilen igen och dra fast plastskyddet under motorn. Sänk ner bilen. Koppla in diagnosen igen och nollställ räknaren för växellådsoljan. Provkör bilen för att säkerställa att lådan fungerar minst lika bra som innan.

Det är inte "bara att" byta automatlådsolja...
Och det är precis därför jag älskar det här forumet, kunskapen är fasen enorm. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja kunskapen är enorm. Men jag fuskade lite när jag hade mina taxibilar och gjorde oljebyte i växellådan mitt emellan de intervaller Volvo föreskrev. Jag vill minnas att jag böt var 4000 mil. Jag bara lossade oljeröret och pumpade ut olja till det var rent. Det gick åt ungefär 8 liter. Jag tappade aldrig ut undertill.Men lådorna höll ändå hela tiden jag ägde bilarna, 32-36 000 mil. Men jag tror Volvo gjorde fullständigt då de böt oljan.
Igår fick jag äntligen kärran, SM-Släpet 30013. 160cm bred & 300cm lång. (Lastmått) 29cm höga lämmar & till detta även nätgrindar. Tipp finns så klart. Idag gick första vändan till tippen, på vägen hem blev det gödsel till gräsmattan. Imorgon hämtas sista vedlasset för säsongen. Ekipaget rullar så fint. :D

Kan varmt rekommendera Gutesläpet. Lasse var väldigt trevlig. Han levererar även till fastlandet. BRA priser. Vågar inte säga vad jag gav. :lol:
På grund av en ny telefon satte jag i ett nytt fäste från brodit häromdagen. Det gamla tyckte jag satt för långt ner (och på bilden på fel sida).
Ignonera gärna de gråa och tråkiga golvmattorna :shock:

På tisdag ska jag lämna in bilen för MTE Optimering dessutom.

Bild
Användarvisningsbild
av xerent
SvenB skrev:Ja kunskapen är enorm. Men jag fuskade lite när jag hade mina taxibilar och gjorde oljebyte i växellådan mitt emellan de intervaller Volvo föreskrev. Jag vill minnas att jag böt var 4000 mil. Jag bara lossade oljeröret och pumpade ut olja till det var rent. Det gick åt ungefär 8 liter. Jag tappade aldrig ut undertill.Men lådorna höll ändå hela tiden jag ägde bilarna, 32-36 000 mil. Men jag tror Volvo gjorde fullständigt då de böt oljan.
Offtopic, men hur kommer det sig att bara taxibilar byter olja i automaten som del av Volvos föreskrifter?
  • 1
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 1912

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]