Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roblnd
Tänkte testa köra på etanol när det blir dax för nästa tankning. För och nackdelar? Förutom den uppenbara :) vad bör man tänka på?
av Rådlös
Adaptering som första åtgärd efter premiärtankningen. Kör en liten rundtur på en mil eller två i lugn landsvägsfart, 60 - 90 km/tim. Detta skall du göra för att styrdatorn skall "lära" sig egenskaperna för det nya bränslet. När du har gjort detta behöver du inte tänka på detta mer. Det finns lagrat i datorn. Avbryt inte adapteringen i förväg, då får du börja om från noll igen.
Det finns tokiga och galna rykten om att du skall köra på bensin emellanåt. Glöm dom ryktena. Dom flesta sådana rykten kommer från dom som inte har någon erfarenhet av en FFV.
Om du läser inlägg här så kommer du att finna det faktum att den som ofta växlar mellan olika bränslen, förr eller senare får störningar och problem. Håll dig till E85 när du har börjat med det. Då går din bil bäst.
Du behöver inte heller bekymra dig om några köldstartproblem. (Vi förutsätter att den är servad efter givna bud) Din bil kommer att starta på E85 även i minus 25 grader, men det är inte fel att använda motorvärmare. Den har du redan i motorn. Se till att anslutningskabeln finns. Motorvärmare är för övrigt välgörande för alla motorer oavsett vilket bränsle man har.
Stirra dig inte blind på förbrukningssiffrorna. Etanol är ett bränsle med lite andra egenskaper än bensin. Därför går det åt lite mer i volym bränsle än med bensin per körd mil. Men det är billigare och det ger annorlunda utsläpp.

Sedan kan man säga några ord om motorn i ditt fall. (Jag har också en V70 2.0F -08) men vi hoppar över det. Man vänjer sig efter en tid och det är som vilken annan bil som helst.

Jag har kört min bil enbart på E85 i ca 5 000 mil utan problem, alltid på E85. Före det körde jag en 245 -92 blandtankat, ca 30% i ca 5 000 mil eller lika många år. Också det utan problem. Varken köldstartproblem eller förbrukningsproblem. Min V70 drar ca 1,18 L/mil.
av jpennerb
Nu har jag ingen 2.0F utan kör 2.5FT och har nu i två år körts på BARA etanol, utan några bekymmer!

Ni ska se hur förvånande folk ser ut när man nämner att jag har en etanolbil som jag bara kör med etanol. Typ så här! :-O)

När vi sedan diskuterar bilekonomi och får höra om på deras överförbrukningar, servicepriser och bekymmer med dieselbilar så bli jag än mer nöjd med bilen. Fast min bil har hög förbrukning så blir ändå totalkalkylen bättre jämfört med deras. Sen på köpet har man en motor som går silkeslent och med lite pulver, helnöjd! :lol:

PS. tankade etanol för 8:90/l igår så nu är det stor skillnad mot bensin/diesel!
av Rådlös
"Ni ska se hur förvånande folk ser ut när man nämner att jag har en etanolbil som jag bara kör med etanol. Typ så här! :-O) "

Jo, okunnigheten är fortfarande stor trots att etanol som motorbränsle har funnits i många år.
Användarvisningsbild
av Sceptic
jpennerb skrev: PS. tankade etanol för 8:90/l igår så nu är det stor skillnad mot bensin/diesel!
Jo nog är det billigare att köra på etanol nu. Av någon anledning har dock etanolen fått dåligt rykte. Om det beror på att den höll sämre kvalitet några år tillbaka eller om vissa motorer verkligen haft problem skall jag låta vara osagt. Det en kompis berättat om deras problem på jobbet med etanolbilar (tror det var Renault med etanoldrift) kan väl indikera att det senare åtminstone har viss sanningshalt. Å andra sidan kan man läsa om många helnöjda Volvoförare som kör etanol så vissa har uppenbarligen lyckats bättre än andra :wink:
av Rådlös
Det dåliga (falska) ryktet står en handfull motorreportrar ur den svenska pressen för. Vi skall inte hänga ut dom här, men vi som följer med lite vet vem dom är. :evil:
av Rage
Har en 2.5 FT som jag gått över till att köra på etanol, sen en månad tillbaka ungefär, hittils ser jag bara fördelar.
Billigare, tycker motorn går bättre och är lite mer miljövänlig med.
Det är väldigt mycket fördomar mot etanol, helst utav folk som inte ens har en sådan bil själva och utan kött på benen.

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]