Addekarlsson skrev:Alla verkstäder som kan stämpla serviceboken är auktoriserade numera, tack vare regler inom eu.
Kalle runt hörnet kanske inte är det, men Kalle runt hörnet är kanske inte en registrerad bilreparatör heller.
Skitdåligt exempel, jag vet. Men du förstår vad jag menar?
"min" lokala mekaniker kör en Mekonomenverkstad, han är auktoriserad att stämpla serviceboken i vilken bil han vill. Trots det gäller alla garantier från bilsäljare mm.
Jag kan även lämna in min volvo till en citroenverkstad om jag vill, och så länge dom stämplar boken är allt i sin ordning.
Följande finns att läsa på Mekonomens hemsida:
www.mekonomen.se skrev:Grattis bilägare!
-nya EU-regler ger dig
utmärkta möjligheter
I praktiken innebär det att EU kommissionen konkurrensutsätter olika märkesverkstäder mot varandra och märkesverkstäder mot fria märkesoberoende verkstäder. Kort sagt monterar ned det monopol som så länge varit förbehållet märkeshandeln och som EU konstaterat icke varit till gagn för bilägarna. Detta torde väl inte vara något nytt för många plågade nybilsägare…
Hur skapar man mångfald och ökad konkurrens?
Helt enkelt att enmärkesverkstäder får reparera fler bilmärken och kan bli flermärkesverkstäder. Fria verkstäder försäkras tillgång till samma information och samma tekniska utrustning som hittills varit förbehållet märkeshandeln. När biltillverkarens krav på service och reparationer sedan uppfylls kan fria verkstäder bli auktoriserade. Märkesverkstäder kan bli auktoriserad på flera märken.
Av stor betydelse tror jag blir det tydliga uttalandet att biltillverkarens garantier gäller även när nya bilen servas på en fri märkesoberoende verkstad. Kravet är att servicen utförs fackmannamässigt och enligt tillverkarens instruktioner.
Vad innebär de nya reglerna för dig som bilägare?
Mekonomen Bilverkstad i likhet med fria märkesoberoende verkstadskunder kan nu:
- Serva nya bilar i ökad omfattning då ingen tveksamhet
kvarstår huruvida garantin gäller eller inte.
- Lättare arbeta med nya bilar eftersom tillgång till all erforderlig
information och teknisk utrustning, samma som märkeshandeln.
- Montera original reservdelar köpta från Mekonomen.
Bilägare kan nu:
- Serva nya bilen på fri märkesoberoende verkstad till lägre kostnad,
med kortare väntetid och stillestånd för bilen på verkstad.
- Få original reservdelar monterade hos den fria verkstaden.
- Köpa original reservdelar i Mekonomen-butiken.
Märkesverkstäder kan nu:
- Reparera fler bilmärken och därmed öka förtjänsten.
- Köpa original reservdelar och reservdelar av motsvarande kvalitet
från Mekonomen med omgående leverans.
Kontrakts-, lejdversktäder och andra av märkeshandeln auktoriserade fria verkstäder kan nu:
- Med oförändrad rabattnivå uppnå samma fördelar som märkesverkstaden enligt ovan.
Vilka möjligheter innebär de nya EU-reglerna för Mekonomen?
Våra Mekonomen bilverkstäder kan få fler och bättre betalda jobb och Mekonomenbutikerna kan få ökad försäljning av reservdelar till alla bilägare och till alla fria verkstäder, till märkesverkstäder, till alla kontrakts- och lejdverkstäder och andra av märkeshandeln auktoriserade fria verkstäder.
Mvh/ Adde
oj vad fel du har.
enligt eu så har man sett till att alla får vara akuoriserade.
men biltilverkarna har svarat med att man får vara det, bara man uppfyller deras krav.
sen har dom en lång lista över vilken utrustning verkstan ska ha, där inefatas tilomed vilke mått det ska vara på arbetsplatserna m.m.
sen ska mekanikerna göra olika prov, för att hamna på olika nivåer. sen så måste mekanikern ha rett nivå för att få utfärda jobbet som ska göras på just din bil.
det finns också massa rutiner för hur man hanterar reklamationen m.m.
allt detta får vilken verksta som helst göra, bara dom gör rätt!
hittar du en verksta som kan ta hand om garanti jobb, så är dom aktoriserade, inte annars!
jag har nyligen vrit med om flera kunder som gjort service hoss annan verksta & nu fått problem. då garanti tiden nu gått ut har dom fått stå för allt själva & då har det gält enklare saker som vi garanterat hadde hittat & kunat åtgärda innan garantin gått ut!
det kan vara dyrt att vara dumsnål!