Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi har en Volvo S60 2.4 -03 med ca 14 000 mil på mätaren.

När man gasar på från stillastående så händer det ofta att bilen studsar ett par gånger(3) trotts att man ökar gasen gradvis!? Jag funderar själv på om det kan vara kopplingen som håller på att ge upp?
av råsundatjuren
Hej! Går motorn bra annars? Ingen motorlampa? är det koppling borde den slira..eller menar du att den "hugger"då kan det vara läckage som kommit på kopplingslamellen..
av snowman
råsundatjuren skrev:Hej! Går motorn bra annars? Ingen motorlampa? är det koppling borde den slira..eller menar du att den "hugger"då kan det vara läckage som kommit på kopplingslamellen..
Motorn går väldigt bra annars och motorlampan lyser inte. Den kan ha lite svårt att starta tidvis men jag är ganska säker på att det är batteriet som behöver bytas.

Kopplingen slirar inte vid normal körning vad jag märk men visst känns det "mjukare" än vad det gör i vår V70, dessutom så tar den ganska långt upp vilket ofta ger en ryckig körning när man sedan går över till V70in där kopplingen känns mer distinkt.

När vi köpte S60in för ca 1 år sen så vet jag att jag provade kopplingen genom att köra upp i runt 60-70 (lägre varv), trycka ner kopplingen, gasa upp varvtalet något och sen bara släppa upp kopplingen. Bilen skuttade då til, d.v.s kopplingen slirade inte, men visst V70in vi har har fortfarande lite mer distinkt koppling.

När det gäller skutten så skulle man kunna jämföra med att man GASAR, släpper gasen, GASAR, släpper gasen, Gasar. Det blir ingen rivstart dock utan det är mer att bilen hoppar fram 3 gånger.

Om jag skulle försöka förklara det som lekman så skulle jag kunna tänka mig att kopplingen är uppsliten och när man då släpper upp kopplingen så kommer den förs iväg men sen tappar den greppen för att åter få grepp igen och så gör den då 3 gånger innan den kommit upp i en viss hastighet som ger den en mer kontinuerlig rotation.

Det låter som att det skulle kunna vara någon typ av läckage, men sen samtidigt så tar kopplingen ganska långt upp vilket kanske också tyder på att den är sliten? Finns det något vis att kontrollera vilket som är problemet utan att dela på allt?
av rid54
Alltså, hoppar bilen efter det att du tagit foten från kopplingen? Då är det nog inte kopplingen... Snarare nåt med motorstyrningen. Om kopplingen "släpper" så bör du kunna notera att motorn varvar upp utan att bilen ökar farten.
av valln
Vem har haft bilen före dig, en äldre person med dålig hörsel och känsla?

Det kan också vara en piratkoppling av dålig kvalité och så har det varit för mig en gång.
Användarvisningsbild
av Perc
Hur är skicket på övre och nedre (främre) motorfästet? Standardfel på alla framhjulsdrivna Volvo mellan 1992 och 2007. :)

Det övre ser man genast man öppnar huven. Är det dåligt så är det undre säkert kasst också, men det ser man först när man fäller ner skyddsplasten under motorn och tittar efter ordentligt. Därför byter folk ofta det övre men sällan det nedre.
av snowman
rid54 skrev:Alltså, hoppar bilen efter det att du tagit foten från kopplingen? Då är det nog inte kopplingen... Snarare nåt med motorstyrningen. Om kopplingen "släpper" så bör du kunna notera att motorn varvar upp utan att bilen ökar farten.
1. Tryck ner koppling
2. Tryck ner broms
3. Släpp broms
4. Väg upp med gav och koppling
5. Släpp koppling
6. gasa normalt
7. Bilen skuttar (oftast 3 gånger).
av snowman
valln skrev:Vem har haft bilen före dig, en äldre person med dålig hörsel och känsla?

Det kan också vara en piratkoppling av dålig kvalité och så har det varit för mig en gång.
Nja, den som sålde bilen verkade inte ha några problem, dock runt 40-50.

Mycket möjligt att det är piratkoppling, omöjligt att säga utan att montera ner det antar jag.
av snowman
Perc skrev:Hur är skicket på övre och nedre (främre) motorfästet? Standardfel på alla framhjulsdrivna Volvo mellan 1992 och 2007. :)

Det övre ser man genast man öppnar huven. Är det dåligt så är det undre säkert kasst också, men det ser man först när man fäller ner skyddsplasten under motorn och tittar efter ordentligt. Därför byter folk ofta det övre men sällan det nedre.
Så gott som alla V70 och S60 jag tittat på har haft sprucken övre motorkudde. Jag vet att jag bytade på V70:in, inte säker på hur jag gjorde med S60 men den borde vara bytad. Det kan som du säger vara undre kuddar med men som du säger är de lite krångligare att komma åt tyvärr. Får kanske lämna in bilen för en felsökning helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Perc
snowman skrev:Det kan som du säger vara undre kuddar med men som du säger är de lite krångligare att komma åt tyvärr. Får kanske lämna in bilen för en felsökning helt enkelt.
Det är inte krångligare, bara lite obekvämare arbetsställning. ;) Man lossar ett par tre skruvar för att släppa ner plasten under motorn, sen är det bara att skruva bort det gamla och skruva dit det nya. Det går att göra när bilen står på hjulen på marken. Eller, det gick iallafall på min automatväxlade 2.5T -04 utan problem.
Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]

Volvo car UX

Enligt supporten ska det inte vara någon far[…]

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]