Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ampe79
Hejsan.

I måndags köpte jag en Volvo v70 Awd 98 som jag då tyckte var i riktigt bra skick.
Nu när jag har haft den några dagar plus besiktat den så har det uppkommit några saker som jag
skulle vilja ha hjälp / Tipps med.

1 Kardanaxeln bak är borta, varför skulle man ta bort den?
Nya ägaren har lovat att betala för att få dit en begagnad som han har köpt.
Vad kan det uppstå för komplikationer då?

2 Motorhuven stängs inte helt, låsen tar huven men den går att lyfta någon cm. Hur kan jag få bort det?

3 Fjädrarna fram sitter lösa upptill, Vad är det vanligaste som är felet då?

4 Jag fick ingen nyckel till dragkroken och fick en 2a på det, kan jag ta bort låset och i så fall hur gör jag det utan nyckel?

Jag hoppas på att ni har tips på hur jag kan rädda bilen då den är riktigt fin och skön på alla andra sätt.
Annars så kommer jag att försöka häva köpet.

Tack på förhand
Ambjörn
1. För att AWD'n är värdelös och går sönder med tiden. Antingen går hylsan/vinkelväxeln sönder, eller så slirar viscon sönder. Då plockar man bort kardan och kör som FWD istället.
Vissa tar bort kardan innan AWD'n går sönder också, för att den inte ska gå sönder :P

2. Justera huvlåsen

3. fjädersätet kanske?

4. Ptja, borra?
Får hålla med; antingen har vinkelväxeln pajat (dyrt) viskokopplingen kass (dyrt). Detta kan som jag ser det vara enda anledningarne till kardanen saknas. Min AWD från -97 har ett fullt fungerande system och det har aldrig varit några problem med drivningen
Fjäderersätena: det kan vara gummit som är dåligt. Inget märkvärdigt att byta. Ganska vanligt fel.
Huvlåset justerar du relativt enkelt, sitter med två bultar om jag minns rätt, glöm inte att smörja med lite fett.
Det ska finnas ett serienr (på en plåt) på dragkroken och om du har tur kan du vid tillverkaren får fram ersättningsnycklar. Ett alternativ kan vara att hitta en annan med nycklar på skroten och med en vinkelslip spräcka den du har. En annan möjlighet som SBP godkänner är att helsvetsa draget fast, med då försvinner såklart vitsen med avtagbar dragkrok och det blir svårt att ångra sig sen. Om du ska ta bort låset i draget behöver du en mindre bomb, men det kanske kan gå att borra ut...?
av ampe79
Tack för svar =)

Jag besiktade bilen och kommer aldrig få igenom den utan kardanaxeln. Kan jag på något sätt sätta dit kardanaxeln utan att ha Viskon i?
Hur Justerar jag huvlåsen?
Jag kommer försöka borra ur låset imorgon. Sen vet jag inte ifall jag måste ha ett lås i för att klara besiktningen.
Kardanen sitter i viskon. Jag har fått för mig att det ska gå att besiktiga utan kardanen då den fungerar som en vanlig framhjulsdriven bil i så fall. Har SBP krävt att kardanen ska sitta på...? och har du fått anmärkning påå att den saknas?
Nexus skrev:lycka till få en fastsvetsad löstagbar krok godkänd på besiktningen.!
Det ska såklart vara ordentligt gjort och då ska det fungera som en vanlig fast dragkrok.
av ampe79
Ja jag fick anmärklingen "ändring, kardanaxel saknas, reg besiuktning alt återställande ska utföras av bes företag.
Besiktningskillen sa att jag skulle behöva ett intyg ifrån Volvo som godkände att jag körde utan kardanaxeln och sen reg besikta om den till FWD.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]