Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Har nu snart njutit av min nya XC60 i en vecka. En skillnad från förra bilen är ljusreglaget med auto-läge och RDL-ljusen. För er som inte vet så fungerar lägena så här:

Läge 0: RDL fram, bakljusen släckta
Läge 1: RDL fram, positionsljus på sidorna, bakljus tända
Läge 2 ( Auto): Allt automatiskt. I dagsljus och bra sikt som läge P, halvljus tänds när bilen tycker det behövs. (mörker, regn....)
Läge 3: Halvljus, bakljus tänt och helljusautomatiken avstängd

Men hur använder ni ljuslägena? Tanken är väl att man alltid skall ha ratten i auto, men det fungerar sådär. Tycker automatiken tänder halvljuset för ofta, räcker nästan att solen går i moln så går xenonen igång. Händer alltså att jag kör i läge 1 för att släcka xenonljusen. Nackdelen är att när man kliver ur bilen går parkeringsljuset på och man får ingen varning om detta. Risk att glömma bilen med ljuset på alltså. I mörker har jag ibland vridit upp vredet i läge tre för att få igång helljuset när bilen inte tycker det är nödvändigt pga att det finns vägbelysning.

Har också noterat en del (inte många) XC60 utan bakljus. Föraren har alltså valt att vrida av reglaget till läge 0. Vad är vitsen med detta, förutom att man inte riskerar att glömma bilen med ljuset på?

I den gamla bilen tror jag aldrig jag rörde ljusreglaget, det stod alltid i halvljusläget, men där fanns å andra sidan inte RDL och helljusautomatik. Hur gör ni?
Användarvisningsbild
av joel80
Usch... det här är en ångest för mig inför ny bil. Jag vill inte acceptera att jag ska behöva köra med bakljusen släckta. Det är sjukt många som kör med det, även i taskigt väder och dålig sikt. På just Volvo verkar automatiken gå in skapligt tidigt, vilket är bra, men det hjälper ju inte när folk ändå kör utan automatiken.

Är det så att i läge 2 så är bakljus avstängda när bilen tycker det är ljust ute? Tycker det är urbota dumt... EU-anpassningen har bara krånglat till det.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Såg en ny XC90 som bara hade drl påslaget men då lös inte led-bakljuset där bak, kan man inte köra med enbart drl och ändå ha kvar baklyset på? :)
Användarvisningsbild
av poscarjr
Jag kör med enbart Auto, rör aldrig vredet.
Vad är vitsen med att släcka xenonljusen? För att spara på dom eller?
Körde 26.000 mil / 7 år med min förra V70 med tända xenon varje meter. Inga problem.
Alltså - jag ser ingen anledning att att inte låta Auto bestämma.
(Har förvisso inte helljusautomatik så läge 3 kan jag inte uttala mig om.)
PS
PaNi - är du så nöjd med bilen att du beställt en till likadan? Jag tänker på din signatur... :)
Användarvisningsbild
av bem
poscarjr skrev: Vad är vitsen med att släcka xenonljusen? För att spara på dom eller?
Jag det är främsta anledningen vad jag hört.
Kör bara på Autoläget med min V70 MY14. DRL funkar bra.

/Bo
Användarvisningsbild
av PaNi
joel80 skrev:Är det så att i läge 2 så är bakljus avstängda när bilen tycker det är ljust ute? Tycker det är urbota dumt... EU-anpassningen har bara krånglat till det.
Nej, så illa är det inte på Volvo. Automatiken släcker aldrig bakljusen, enda sättet att göra det är att aktivt vrida ner vredet till 0.
Användarvisningsbild
av PaNi
poscarjr skrev: PS
PaNi - är du så nöjd med bilen att du beställt en till likadan? Jag tänker på din signatur... :)

Ops! :oops: Åtgärdat!
Användarvisningsbild
av joel80
PaNi skrev:
joel80 skrev:Är det så att i läge 2 så är bakljus avstängda när bilen tycker det är ljust ute? Tycker det är urbota dumt... EU-anpassningen har bara krånglat till det.
Nej, så illa är det inte på Volvo. Automatiken släcker aldrig bakljusen, enda sättet att göra det är att aktivt vrida ner vredet till 0.
Ah.. Så de Volvos man ser med släckt bakljus (förvånansvärt många V40 av nån anledning) har alltså en förare som aktivt stängt av bakljusen, där de om det blir mörkt är tvungna att manuellt tända både halvljusen fram och bak? Jag säger bara, varför!?

Blir dock glad över att man kan köra i auto-läget och ha bakljusen tända jämt. :)
Om det är så att man märker att inte ljusen tänds när det är dålig sikt, t.ex i snörök, kan man (eller verkstaden) justera känsligheten på när de går igång? Jag ser ju hellre att bilen tänder för tidigt än för sent.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan