Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Flywheel
Hej på er!

Som nybliven ägare av en 2008 XC70 D5, känner jag att jag har hittat hem på detta fina forum :D

Nu till min fråga:

Jag vill rengöra och vårda mina ljus-beiga lädersäten på ett bra sätt, jag har tidigare införskaffat Gliptone leather cleaner & conditioner och undrar om dessa är bra att använda, eller om jag ska köra safe och inhandla volvos eget vård-kit?

Är tacksam om ni kan dela med er av era erfarenheter om detta.
Användarvisningsbild
av crumpets
Vilken produkt som helst som är avsedd för vård av bilklädsel borde funka bra om det inte är ett riktigt skitmärke. Jag kör volvos egna, aka leathermasters kit som säljs under massor med märken. Det funkar bra men är inte på något sätt guds gåva till bilföraren. Men det löser verkligen upp smutsen bra helt klart!
http://www.pingens.se/p/paketerbjudande ... l2f89747n5

Köpte detta, fungerar jättebra betydligt bättre än volvos egna som jag använde innan, med detta medlet får man bort även den hårt ingrodda smutsen i skinnet vilket volvos läderkit hade svårt med. :)
smartab, smartab, smartab och smartab.

har
smartab, smartab, smartab och smartab.

provat många märken, men smartabs läderrengöring är överlägsen. Likaså är turtle's leather conditioner strået vassare som läderfett än smartabs.

Volvos(lahega med ny etikett) fungerar dåligt, sämts är läderfettet som varken gör till eller från.
Användarvisningsbild
av Funk
Volvos(lahega med ny etikett) fungerar dåligt, sämts är läderfettet som varken gör till eller från.
Har Volvo bytt leverantör, för det brukade vara leathermaster, eller sourcar Lahega från samma ställe.
Fettet i sig är debatterat, eftersom det är PU-lackat spaltläder i de flesta Volvobilar ger fett ingen fördel, bara kladd.

/Thomas
Ljusa lädersäten kan vara lite kruxiga att få helt bra, eftersom allt syns och sätter sig!

Jag brukar använda en "mirakelvamp" och ett väl utspätt interiörrengöringsmedel. Sen givetvis "återfukta" noggrant efteråt (leather master). Kan kanske vara lite risky, men brukar funka alldeles utmärkt bara man inte gnuggar för hårt med mirakelsvampen. Resultatet blir kanon! Ser ut som nya! Speciellt bra på ratten tycker jag!
Älskar Volvos ljusa inredningar med ljus ratt, trotts att jag inte är gammal. ;)

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]