Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av uno83
Hej,

Jag har en v70N '04 med ett litet problem som jag tänkte höra om ni känner igen. Det gäller fönsterhissen i förardörren. När man hissar upp rutan (antingen automatiskt eller genom att hålla in knappen) så vänder rutan och åker ner igen när den kommit upp. För att få den att stanna uppe så måste jag hålla kvar knappen i några sekunder efter att rutan kommit upp. Finns det något enkelt man kan göra för att lösa det? Jag läste om att kalibrera om fönsterhissen, och provade att hålla knappen upptryckt i 10 sekunder, men det gjorde ingen skillnad.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag lämnade in min MY13 2ggr på garantiärende för det. Första gången smörjde dom upp den sa dom.. funkade bra några månader sen var det tillbaka. Hade den inne i Januari i samband med service och då fixade dom den igen.. tror dom öppnade vid dörren och gjorde nått. Nu har det funkat bra i drygt 3 månader.
Du får ju svårt att ta det på garanti.. men kanske kan du be dom titta på det vid nästa service? Är kanske inte så tidskrävanse och behöver inte bli så dyrt att fixa.

Jag kunde känna av att rutan gick segare från den punkt där den brukade vända ner på auto upp-läge när jag väl körde upp den manuellt, som att nått tog emot.
av ThunderAce
Åker den ner automatiskt när du står still och drar upp rutan eller när du kör eller både och?
Användarvisningsbild
av joel80
För mig vände den och åkte ner när man försökte använda "one push" för att köra upp rutan.
av LaRy
Hej! Jag får ta min gamla fungerande beskrivning igen, funnen på ett amerikanskt Volvo-forum:

Hitta säkringen till den aktuella dörren och fönsterhissen. Sitter i säkringsdosan placerad till vänster om ratten, gaveln av instumentbrädan.

Medan rutan körs i riktning ned drar man ur säkringen, förmodligen säkring 4 eller 5. När rätt säkring dras ur stannar rutan.

Sluta att köra (= släpp knappen).

Stoppa tillbaks säkringen. Nu anses DDM ha tappat sin hemposition.

Kör rutan i topp, håll kvar knappen i minst 5 sekunder.

Nu har rutan lärt sig den nya hempositionen.
Användarvisningsbild
av joel80
För mig funkade alltså inte en sån "omprogrammering" utan det var nått fysiskt i dörren som klämde åt rutan för hårt, vilket fick den att vända neråt igen.
av ThunderAce
Rutan har ju ett ändläge men den funkar som en garageport kan man säga om den går för trögt så tror den att nåt har kommit emellan och vänder.

En säkerhets feature så man inte sitter fast och klämmer sönder det som hamnar emellan
Användarvisningsbild
av uno83
LaRy skrev:Hej! Jag får ta min gamla fungerande beskrivning igen, funnen på ett amerikanskt Volvo-forum:

Hitta säkringen till den aktuella dörren och fönsterhissen. Sitter i säkringsdosan placerad till vänster om ratten, gaveln av instumentbrädan.

Medan rutan körs i riktning ned drar man ur säkringen, förmodligen säkring 4 eller 5. När rätt säkring dras ur stannar rutan.

Tack, jag ska prova det.
Användarvisningsbild
av Clodwig
uno83 skrev:
LaRy skrev:Hej! Jag får ta min gamla fungerande beskrivning igen, funnen på ett amerikanskt Volvo-forum:

Tack, jag ska prova det.
Jag tackar också. Har samma problem men ska testa detta

Hallå! Plocka bort strålkastarna p&ari[…]

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]