Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av reiko
Hej.
Jag har en 740 -88 och har probem med att distansmätaren går ca 4 ggr för fort (Ibland går den inte alls).

Tror ni att det är något elektriskt (dålig jordning, kabelbrott...) eller är det någonting som måste bytas?

Tack på förhand!
av Addekarlsson
Skulle tippa på att det är en bil utan abs, men bakaxeln kommer från en bil med abs.
Sitter olika givarkransar i bakaxel, för hastighetsmätarsignalen.
Detta gäller då alltså om både hastighet och tripp/kilometerräknare går på tog för fort.

Är det bara tripp/kilometerräknare som går för fort, så skulle jag tippa på att mätaren är knasig på ett eller annat sätt.

Mvh/ Adde
av reiko
Addekarlsson skrev:Skulle tippa på att det är en bil utan abs, men bakaxeln kommer från en bil med abs.
Sitter olika givarkransar i bakaxel, för hastighetsmätarsignalen.
Detta gäller då alltså om både hastighet och tripp/kilometerräknare går på tog för fort.

Är det bara tripp/kilometerräknare som går för fort, så skulle jag tippa på att mätaren är knasig på ett eller annat sätt.

Mvh/ Adde
Stämmer bra att det är en bil utan ABS, men det är bara trippmätaren som går för fort. Hastighetsmätaren går rätt. Dock kan hastighetsmätaren gå upp i 120 när startmotorn jobbar, men det antar jag bara är något jordfel...

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]