Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
Vill bara dubbelkolla. Är 1999 ett säkert år för att få den gamla 10v 140/144hk motorn?
Eller är det "den gamla motorn" fast med elektroniska problemgrejset 1999?
Enligt annan text så var det först år 2000 som nedstrypt 20v användes till 140hk.
av osla
nu är detta ett volvo forum. men för dom pengarna får du en hygglig mb w124 diesel, som både går billigare och är skönare att åka/köra än dessa volvosar. kör själv en så ja, jag är partisk, men äger även volvosar och ingen av dom går att jämföra mot mb:n
av Rumpnisse
osla skrev:nu är detta ett volvo forum. men för dom pengarna får du en hygglig mb w124 diesel, som både går billigare och är skönare att åka/köra än dessa volvosar. kör själv en så ja, jag är partisk, men äger även volvosar och ingen av dom går att jämföra mot mb:n
Om vi pratar 1970-90 så upplever jag dessa som omoderna invändigt och framförallt inga mjuka säten..
Men, jag har faktiskt auto-sökning efter w126 och hoppas på någon med diesel. En helsvart, och med fräcka fälgar. MmMMmM
Väldigt dyra dock. Mercedesfolk är envetna på hållaupp värdet. =)
av osla
Rumpnisse skrev:
osla skrev:nu är detta ett volvo forum. men för dom pengarna får du en hygglig mb w124 diesel, som både går billigare och är skönare att åka/köra än dessa volvosar. kör själv en så ja, jag är partisk, men äger även volvosar och ingen av dom går att jämföra mot mb:n
Om vi pratar 1970-90 så upplever jag dessa som omoderna invändigt och framförallt inga mjuka säten..
Men, jag har faktiskt auto-sökning efter w126 och hoppas på någon med diesel. En helsvart, och med fräcka fälgar. MmMMmM
Väldigt dyra dock. Mercedesfolk är envetna på hållaupp värdet. =)
nja, 1986-1996. tycker själv stolarna i dom är bättre än volvos, volvo stolar är så mjuka så man får ont i kroppen eftersom man inte får något stöd, mb stolarna är lagomt hårda, men man har bra stöd och kan sitta hur länge som helst utan att bli trött.

jämför
Bild
mot
Bild

vilket ser gammalt och billigt/tråkigt ut?
Användarvisningsbild
av Perc
Rumpnisse skrev:Vill bara dubbelkolla. Är 1999 ett säkert år för att få den gamla 10v 140/144hk motorn?
Eller är det "den gamla motorn" fast med elektroniska problemgrejset 1999?
Enligt annan text så var det först år 2000 som nedstrypt 20v användes till 140hk.
I dom sällsynta fall som det finns emblem på bakluckan så står det 2.5 på dom gamla och 2.4 på dom nyare. I praktiken är det dock samma slagvolym. Bilar med den gamla motorn har knappar för sport/ekonomi/vinter på automatlådan, dom nyare har bara en stor vinterknapp. Och sen kan man ju förstås lyfta på huven och titta efter om man hittar nån gasvajer.
av Rumpnisse
Ifall 99-00års modellernas 140hk motor bara var en nedchippad modell, har den då samma "bra" effektkurva som gamla 10ventilarens 144hk eller är den slö både på låga och högre varv?

Kanske ska åka och kika på bilar imorgon. Hittade en fin rostfri 1998 144hk dock med kass ac och något som klunkar vid framhjulet i ca 10minuter sen blir det tyst. Sen en 2000 140hk men stör mig på stripen längst långsidorna som jag gissar är inbakad i klarlack.

Jag är van med en 90hk Mitsubishi men behöver en gårdbil med drag och räcke som inte skrämmer bort tjej-dater, att hålla mig till 0.7liter milen är viktigare än turbovrid och hög dieselskatt. :wink:
Användarvisningsbild
av Perc
osla skrev:du kommer inte köra under litern med en volvo bensinare iaf, väldigt få som lyckats med det
Och turbo eller inte spelar ingen märkbar roll för förbrukningen, däremot är ju turbon trevligare att köra.

Men ska man ha en snål bil ska man som sagt titta på nåt helt annat ;)

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]