Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Phyxius skrev:Finns ju inte en bil som drar det tillverkarna utlovar nu för tiden. Var det inte nån artikel i Aftonbladet nyss att det i snitt skiljer 25-30% mot av tillverkaren uppgiven förbrukning. Samma siffra för 10-12 år sedan var 2% om jag minns rätt. Allt är EU-körcykelns "fel".
Vi Bilägare gick igenom sina testbilar under 10 år. I början (2002-2004) låg överförbrukningen mellan 0 och 10 procent. Numera är den 25 till 50 procent. Den är dels mycket högre på diesel än på bensin, dels mycket högre med tiden.

Det brukar kosta 8 eller 10 procent att avbeställa. Men det förutsätter i åtminstone vissa kontrakt att handlaren lider ekonomisk skada, vilket normalt är fallet.
PH
Användarvisningsbild
av laser2
Norbert skrev:
Självklart är bensinförbrukningen viktig, speciellt på en bil som volvo gör reklam för att den dricker så lite som det står på nätet och i alla deras papper, man går väl efter det som konsument. Uppfyller inte den det som de påstår så är det väl med andra ord falsk marknadsföring eller vad kallar man det annars?
Är det den nya D4 du beställt eller nya T5?

Är det D4 så lär bensinförbrukningen bli väldigt låg! :wink:
av volvoc70cab
Naturligtvis betyder körsättet hur stor förbrukning din bil förbrukar. Är ägare till XC60 FWd (175 hp) som förbrukar precis under 0,5 l/mil under våra resor till Italien. Då håller vi cirka 100 km/h med farthållare inkopplad. Det blir 75 % motorväg samt resten vanlig landsväg samt ett par pass. Nu i vinter har bilen förbrukat 0,57 l/milen. Övervägande landsvägs körning. Nu spelar kanske inte förbrukningen så stor roll då värdeminskningen är den stora posten. Jag tillhör den grupp bilägare som köper mina bilar kontant med skattade pengar. Mina bilköp är alltid en dålig affär, men när bilen är betald så försöker jag glömma vad den kostade (sätts på nöjeskontot) och räknar sedan endast driftskostnaden.
Något roligt ska man ha!
av Norbert
perhall skrev:
Phyxius skrev:Finns ju inte en bil som drar det tillverkarna utlovar nu för tiden. Var det inte nån artikel i Aftonbladet nyss att det i snitt skiljer 25-30% mot av tillverkaren uppgiven förbrukning. Samma siffra för 10-12 år sedan var 2% om jag minns rätt. Allt är EU-körcykelns "fel".
Vi Bilägare gick igenom sina testbilar under 10 år. I början (2002-2004) låg överförbrukningen mellan 0 och 10 procent. Numera är den 25 till 50 procent. Den är dels mycket högre på diesel än på bensin, dels mycket högre med tiden.

Det brukar kosta 8 eller 10 procent att avbeställa. Men det förutsätter i åtminstone vissa kontrakt att handlaren lider ekonomisk skada, vilket normalt är fallet.
PH
Det beror nog på vad avbeställningen har för orsak, ex. i detta fall där bilen dricker 20% mer än siffrorna visar är nog ett legimt skäl till avbeställning.
av Qualia
När tillverkare uppger sina förbrukning går väl enligt deras tester..
Så som inga utrustning, 16tums all funktioner off, testas inom hus etc..
20% högre får man ta när man har 20tums, AC media på etc...

Nu vet vi dock ej vad TS beställt för motor.
Nya VEA ska vara snål..
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
0,85 låg vi på med våran D3 AWD automat ingen snålkörning där inte. Ofta mycket gasande. VEA diesel imponerar inte, motorn går inte lika bra. Men några centiliter mindre drar den väl.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nya D4 VEA är ju en riktig kanonmotor. Hyllad av alla journalister t.ex! Kör man försiktigt så går den sjukt snålt, men det kräver verkligen koncentration för att köra snålt. I AMS test drog den lite mindre än D4 awd.

Utrustning, typ av körstil, väg, väder, vid osv spelar in! Jag testade t.ex en MY15 S60 T5 VEA aut R-design mot en MY14 S60 D5 aut Summum och den nya T5 var snålare än D5.
av Linqid
Norbert skrev:
perhall skrev:

PH
Det beror nog på vad avbeställningen har för orsak, ex. i detta fall där bilen dricker 20% mer än siffrorna visar är nog ett legimt skäl till avbeställning.

Fast... du kan ju inte häva köpet för något som en biltidning hävdar? Du har ju inte fått bilen, då kan du ju inte stå och påstå att den drar alldeles för mycket. Vidare är ju körcykeln inget Volvo har tagit fram, den är ju som den är. Jag ser EU-cykeln som ett hjälpmedel för att jämföra olika modeller och motorer, inget annat. Att en XC60 inte drar 0,45 l/mil vid normal körning kan ju vem som helst räkna ut.
Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]