Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomas J
Bes i går och fick nerslag på att srs lampan inte lös med tändningen på. Trippmätaren är död, Vilka mätare passar min bil som är en 855 T5 -95?
Lär vara enklast att byta ut hela än försöka laga det.
av bmwslangen
Nja, det kan ju finnas lite mer bakom varför SRS-lampan inte lyser. Föregående ägare kanske helt enkelt plockat bort lampan och chansat att komma igenom besiktningen och sedan sälja bilen. Varför plocka bort lampan? För att den lyste hela tiden. Varför lyste den hela tiden? För att det finns ett fel någonstans i SRS-system som måste åtgärdas innan den går igenom besiktningen. Då tyckte man att det var enklare att plocka bort lampan istället för att laga felet.

Så innan du köper nytt instrumentkluster, kolla att det verkligen sitter en lampa där :-)

Odometern har nog däremot avlidigt av naturliga orsaker. Är det analog odometer i ditt instrumentkluster också? Då är det garanterat ett plastkugghjul som gått sönder. Fast det borde räcka med att byta hastighetsmätare eller endast den del vid hastighetsmätaren som hanterar odometern. Min odometer har slutligen också gett upp, den slutade räkna upp oftare och oftare och nu har den slutat helt och hållet.
Är det en digital version så kan det ju vara så enkelt som att bakgrundsbelysningen är trasig, lys med ficklampa på displayen så ser du om den fungerar eller inte. Dessa brukar alltid vara vara som separata enheter och är lika enkelt och bara byta denna del om det är ett fel på den.
Vad jag vill ha sagt är att köper man ett begagnat instrumentkluster från mitten av 90-talet är det inte säkert att det fungerar bättre än vad man har idag :-)
Användarvisningsbild
av taxi
Tidiga instrument kan råka ut för en bränd transistor (eller kondensator, kommer inte ihåg) som brukar synas när man öppnar instrumentet.
Men som sagt, kolla lampan först, enklast så :D
av bmwslangen
Jag är inte säker på att SRS-koder dyker upp på ett standardiserad OBD felkodsläsare. Dessa 855 är ju egentligen inte fullt OBD-II kompatibla. Så det finns en viss risk att de bara dyker upp med Volvo's egna felkodsprotokoll (typ avläsning med VOL-FCR). Men jag är som sagt inte helt säker, så det kan faktiskt vara så att det inte finns några felkoder helt enkelt.

Så du kanske har tur att det inte finns något fel och att det bara är en trasig glödlampa :-) Eller så är det en bortplockad glödlampa, inga felkoder och när man stoppar i en glödlampa så lyser SRS-lampan hela tiden (antar det borde vara worst-case scenario).

Men som du säger, instrumentklustret måste ut oavsett. Att man måste lyfta bort hela förbannade instrumentbrädan bara för att få ut instrumentklustret är en idiotisk lösning, men sett den på andra modeller också (tex Jaguar S-Type). På mina äldre BMW's kunde man nästa byta instrumentkluster medans man körde :-)
av bmwslangen
:oops: Doh! Såklart 95'orna har det gamla systemet -nu var jag inte riktigt vaken. Tack för korrigeringen.

@Thomas J : Bilprovningen brukar bara läsa ut felkoder (det de kallar e-Diagnos) på bilar med OBD-II uttag, så de kan ju inte ha läst ut felkoder på din bil .
av bmwslangen
Aha! När du nämnde besiktning i första inlägget och "grabben" i andra inlägget så gissade jag på att de hörde ihop dvs att du syftade på en yngre kille som besiktade din bil :-)

Nåväl, det viktigaste är väl att systemet inte har några felkoder. Har du tur så är det bara en trasig lampa :-) Fast sån tur har aldrig jag iallafall...
"Limp home mode" ?

Om den har adm så måste det väl v[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]