Nja, det kan ju finnas lite mer bakom varför SRS-lampan inte lyser. Föregående ägare kanske helt enkelt plockat bort lampan och chansat att komma igenom besiktningen och sedan sälja bilen. Varför plocka bort lampan? För att den lyste hela tiden. Varför lyste den hela tiden? För att det finns ett fel någonstans i SRS-system som måste åtgärdas innan den går igenom besiktningen. Då tyckte man att det var enklare att plocka bort lampan istället för att laga felet.
Så innan du köper nytt instrumentkluster, kolla att det verkligen sitter en lampa där
Odometern har nog däremot avlidigt av naturliga orsaker. Är det analog odometer i ditt instrumentkluster också? Då är det garanterat ett plastkugghjul som gått sönder. Fast det borde räcka med att byta hastighetsmätare eller endast den del vid hastighetsmätaren som hanterar odometern. Min odometer har slutligen också gett upp, den slutade räkna upp oftare och oftare och nu har den slutat helt och hållet.
Är det en digital version så kan det ju vara så enkelt som att bakgrundsbelysningen är trasig, lys med ficklampa på displayen så ser du om den fungerar eller inte. Dessa brukar alltid vara vara som separata enheter och är lika enkelt och bara byta denna del om det är ett fel på den.
Vad jag vill ha sagt är att köper man ett begagnat instrumentkluster från mitten av 90-talet är det inte säkert att det fungerar bättre än vad man har idag
