Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Petzzon
#853073
milktrucker skrev:det är överhänget kontra bilens vikt för att motverka instabilitet.
Det finns heller inget mått eller regler för detta, utan det är rent generellt.
Nja igen... XC70 och Xc60 väger lika mycket.
Kortare överhäng på Xc60 men lägre dragvikt vart ligger logiken?
Användarvisningsbild
av milktrucker
#853082
Petzzon skrev:
milktrucker skrev:det är överhänget kontra bilens vikt för att motverka instabilitet.
Det finns heller inget mått eller regler för detta, utan det är rent generellt.
Nja igen... XC70 och Xc60 väger lika mycket.
Kortare överhäng på Xc60 men lägre dragvikt vart ligger logiken?
antagligen har XC60 kortare hjulbas vilket gör den "lätt" framtill med en tung vagn på kroken
av Petzzon
#853172
milktrucker skrev:
Petzzon skrev:
milktrucker skrev:det är överhänget kontra bilens vikt för att motverka instabilitet.
Det finns heller inget mått eller regler för detta, utan det är rent generellt.
Nja igen... XC70 och Xc60 väger lika mycket.
Kortare överhäng på Xc60 men lägre dragvikt vart ligger logiken?
antagligen har XC60 kortare hjulbas vilket gör den "lätt" framtill med en tung vagn på kroken
Skiljer exakt 41mm i hjulbas, att det skulle göra någon skillnad tvivlar jag starkt på, fördelen av kortare överhäng torde vara betydligt större.
Dessutom är ju kultrycket detsamma.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#853178
Petzzon skrev:
milktrucker skrev:det är överhänget kontra bilens vikt för att motverka instabilitet.
Det finns heller inget mått eller regler för detta, utan det är rent generellt.
Nja igen... XC70 och Xc60 väger lika mycket.
Kortare överhäng på Xc60 men lägre dragvikt vart ligger logiken?
XC70 har lägre utväxling än XC60 och kan därför dra tyngre lass.

XC60 har för hög utväxling för att klara certifieringen med 2100 kg bakom vid start i backe.

På XC60 och XC70 är det inte stabiliteten som begränsar max dragvikt, Motor och koppling ger upp tidigare,

Det finns så mycket som kan sätta maxvikten. Stabilitet/Överhäng, Bromsar, Motorstyrka, Koppling, Växellåda, Kylning, Balkar i bakdelen av karossen och inte minst tillverkarens filosofi...
av Petzzon
#853278
VolvoB20 skrev:
Petzzon skrev:
milktrucker skrev:det är överhänget kontra bilens vikt för att motverka instabilitet.
Det finns heller inget mått eller regler för detta, utan det är rent generellt.
Nja igen... XC70 och Xc60 väger lika mycket.
Kortare överhäng på Xc60 men lägre dragvikt vart ligger logiken?
XC70 har lägre utväxling än XC60 och kan därför dra tyngre lass.

XC60 har för hög utväxling för att klara certifieringen med 2100 kg bakom vid start i backe.

På XC60 och XC70 är det inte stabiliteten som begränsar max dragvikt, Motor och koppling ger upp tidigare,

Det finns så mycket som kan sätta maxvikten. Stabilitet/Överhäng, Bromsar, Motorstyrka, Koppling, Växellåda, Kylning, Balkar i bakdelen av karossen och inte minst tillverkarens filosofi...
Köper dina argument till fullo, sen är det bara synd att Volvo har en sådan försiktig filosofi...
Användarvisningsbild
av milktrucker
#853427
utväxling och utväxling, den kommer i så fall av att XC60 har större hjul
235/60 R18 mot 215/60 R17. det gör typ 4,3 cm högre hjul.
av Petzzon
#853429
milktrucker skrev:utväxling och utväxling, den kommer i så fall av att XC60 har större hjul
235/60 R18 mot 215/60 R17. det gör typ 4,3 cm högre hjul.
Finns nått som heter slutväxel också....
Användarvisningsbild
av milktrucker
#853448
Petzzon skrev:
milktrucker skrev:utväxling och utväxling, den kommer i så fall av att XC60 har större hjul
235/60 R18 mot 215/60 R17. det gör typ 4,3 cm högre hjul.
Finns nått som heter slutväxel också....
ja absolut, men varför bry sig om att öka utväxlingen ytterligare om däcken redan gör jobbet?
Omkrets på XC60 är 229 på hjulet.
Omkrets på XC70 är 216.
ca 6% högre utväxling på hjulen på XC60.
och atulådan, TF80-SC, är också densamma. Kanske har volvo valt annorlunda utväxling på manuella lådan.
av Petzzon
#853459
milktrucker skrev:
Petzzon skrev:
milktrucker skrev:utväxling och utväxling, den kommer i så fall av att XC60 har större hjul
235/60 R18 mot 215/60 R17. det gör typ 4,3 cm högre hjul.
Finns nått som heter slutväxel också....
ja absolut, men varför bry sig om att öka utväxlingen ytterligare om däcken redan gör jobbet?
Omkrets på XC60 är 229 på hjulet.
Omkrets på XC70 är 216.
ca 6% högre utväxling på hjulen på XC60.
och atulådan, TF80-SC, är också densamma. Kanske har volvo valt annorlunda utväxling på manuella lådan.
Det är olika:

XC70 Man: 4,533 / Aut: 3,604:1
XC60 Man: 4,786/ Aut: 3,750:1
Användarvisningsbild
av milktrucker
#853475
där ser man....kanske ken bero på att volvo vill få ner varvtal och därmed även förbrukningen för att nå de s.k miljöbilskraven på XC60 som har högt luftmotstånd.

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]