Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jessixa
Känns som att det ligger väldigt många begagnade R-design uppe till försäljning just nu och en hel del tycker jag verkar sakna ett extra pristillägg för det design-/sportpaket som folk ändå har lagt till när de köpte bilen. Gillar inte folk R-design? Gör sig inte XC60 bra med sportchassit? Hur stor är egentligen skillnaden?
av JohnB
Kanske att det sticker ut lite för mycket i landet lagom? Lite stylad 740 varning eller vad man ska säga. Jag har iofs inte kört en XC60 R-Design men lånade en Momemtum BE häromdagen för en ordentlig provkörning och stdchassit är hårt nog för biltypen så det är inte omöjligt att sportchassit blir helt fel för biltypen och dess användningsområde. Vem minns inte Audis sportchassi till B6/B7 som nästan krävde njurbälte även på slät asfalt...

/John
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag har fått ett helt annat intryck. R-design är extremt poppis och genererar ett stort(onödigt stort...) prispåslag på S och V60! Jag gissar att XC60 gjorts i fler exemplar med R-design så att de helt enkelt inte är så ovanliga och därmed blir mer prispressade. I mitt tycke är den jättefin med R-design och sportchassi m.m. bör bara göra den bättre.
av Lövet
All utrustning har uselt andrahandsvärde i princip. Kostade R-design 40k nytt är det värt kanske 15 efter 3 år.
av perhall
Kan ju finnas en paradox i att köpa en "hög" bil och sedan sänka den. En sänkt XC70 ser ju lite märklig ut, tycker jag. Men jag har inte heller fått intrycket att de är kalla på marknaden. Att det är många ute kan ju bero på att prispåslaget för R-design varit orimligt stort, att det är rätt nya beggade som säljs av handlare, fd demobilar, eller privatpersoner som alltid vill ha det senaste. Den typiska tjänstebilen XC60 har ju av naturliga skäl inte R-design.
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
XC60 R-desgin har vad jag vet inte lägre chassiesättning, men stuvare.

Jag tror det är lättare att sälja en R-design än en icke R-design. Sen får man naturligtvis inte tillbaka någon eventuell prisskillnad från när den var ny.
Användarvisningsbild
av Jensen
Xc60 med ett R-design paket är det absolut mest lättsålda som finns inom
begagnat handeln.
Att det finns många till försäljning beror mer på att man sålt väldigt många och inte
för att folk inte vill ha dom kvar.
Möjligtvis kan vissa stå kvar något längre beroende på att dom inte har 20 tummare, Hgv pkt, mm mm.
Men det är inga bilar som man inte blir av med.
Är väl inte så konstigt, så är det väl med dom flesta Volvos med rätt utrustning, att dom är eftertraktade, så är dom är inte speciellt svåra att sälja. Möjligtvis sedan modellerna är lite svårare att sälja.

Har kört en XC60 R-Desingn MY11 några mil med 18" och den tidigare XC60in med 18" flera tusen mil, och skillnaden är markant! En XC60 Summum går märkbart bekvämare, men R-designen passar ypperligt om man vill gasa på lite mer i kurvor etc och lite sportigare köregenskaper, det är inget man gör med en Summum då glider man nästan ur stolen. :)
En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]