Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SKOGGY
Hallå!

Under de senaste dagarna har jag lagt märke till att min Volvo S80 börjar gå ojämt och känns orkeslös när man gasar. Men bara ibland.
Inga problem alls vid tomgång, men när jag ska accelerera kraftigare så kan den kännas slö och trött och plötsligt hoppar det till och den får tillbaka kraften.

Och samma sak kan jag känna när jag åker i 120 kmh med farthållare i att den tappar kraft och sedan går den tillbaka och får mer kraft. Man känner alltså hur den får kraft och sedan tappar...

Framför allt kan jag lägga märke till att när jag ska köra om så ibland går det hur bra som helst och en annan gång så gasar jag på och den varvar för fullt utan att komma någon vart, och sedan får den tillbaka kraft och tappar. Så håller den på.

Svårt att förklara, men jag försöker så gott jag kan. Hoppas ni förstår på ett ungefär vad jag menar.
Jag börjar bli lite orolig och frustrerande på vad det kan vara. Så det inte är något allvarligt att bilen kanske ska säcka ihop snart.

Är det någon annan som upplevt det samma? Är det någon som har tips eller lösning till problemet?

Tack på för hand! :wink:

Mvh

Volvo S80 2002
2,4l
170hk
24.000 mil
automat
av rid54
Automat eller manuell? Låter som det kan vara nåt med kraföverföringen.
"gasar jag på och den varvar för fullt utan att komma någon vart, och sedan får den tillbaka kraft och tappar."
Slirande koppling eller släpp i automatlådan.
av SKOGGY
Skruvade isär spjällhuset & luftmassemätaren och rengjorde dem så gott det gick. Blåste ur luftfiltret och själva hållaren från dam och sand. Och sedan smorde jag upp spjället lite grann.

Jag ska testa bilen i morgon då jag ska åka till Västerås. Få se om det blev bättre.

Det kan inte ha något med bränsletillförseln? Eller Vevhusventilationen?
av rid54
Hm. Med tanke på hur du beskriver problemet:
"gasar jag på och den varvar för fullt utan att komma någon vart, och sedan får den tillbaka kraft och tappar"
så kan det vara oljebrist i automatväxellådan.
av SKOGGY
Har provkört bilen nu och den går fortfarande ojämnt. Men sen kom jag på en sak, bak på luftfilter behållaren så sitter det två stycken små små slangar i ett svart munstycke och sedan ett silvrigt. Har det någon betydelse hur de ska sitta?
Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt me[…]

Volvo xc70 2011

Börja med att ladda upp batteriet. Näst[…]

SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]