PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Du har redan en sådan anslutning.
Ett förkopplingsmotstånd, om man nu vill ha det, sitter på den kabeln som kommer från brytarspetsarna till anslutning 1 på tändspolen. Nu har du 6 volt systemspänning, men det finns att köpa hela satser på t.ex Biltema. Men som sagt, det kanske inte passar på din bil?
av LarsBd
Bilen har 12v elsystem så det är sannolikt en 62:a som har en felaktig årsmodell i bilregistret, mycket vanligt på tidiga 60-tals Amazoner.
Ett förkopplingsmotstånd ska som namnet antyder sitta före tändspolen d.v.s. mellan tändningslås och spole men bara om tändspolen är avsedd för ett sådant. Har man originalspolen ska det inte sitta något motstånd där och på originalspolen finns inte heller + matningskabeln till tändspolen åtkomlig då den är dold i en "metallslang", så där är det i princip omöjligt att dra en egen matning.

Att kondensatorn är bytt betyder inte med 100% säkerhet att den fungerar som tänkt, man kan ha misslyckats med anslutningen till tändsystemet och/eller jordningen samt att den nya kunde vara felaktig vid köpet. Är det kortis vid isolerbrickorna på kabelgenomföringen går ingen ström via brytaren som inte blir "svetsad" och bilen kan dessutom inte startas.
Tändspolen kan däremot vara avsedd för 6 volt och kör man den på 12V stämmer inte brytaren och kondensatorns specifikationer med vad som kommer från tändspolen vilket får följder för någon komponent i kedjan.
av rid54
Brytarspetsarna sitter ju på "minussidan" av tändspolen. Brinner spetsarna upp (på riktigt) är det endera kortis i tändspolens primärlindning (lågspänningslindningen) eller så har tändspolen råkat bli "förbikopplad" under något moment. En kortis i själva brytarspetsmojängen betyder bara att de liksom "aldrig öppnar". Tändspolen kan då bli överhettad efter en stund (inte bra).

Handlar det om materialvandring är det redan beskrivet ovan.

Förkopplingsmotstånd är kopplade i serie med matningen från tändlåset. När motorn dras av startmotorn matas batteri + till tändspolen direkt för att kompensera för att batterispänningen (sannolikt) sjunker när startmotorn går. Det är själva idén; hur man faktiskt kopplar kan jag inte i huvudet.
av Adamahs
LarsBd ja tror du kan hjälpa mig mer här!!
Jag har aldrig skruvat bil förut så därför kommer det kanske lite dumma frågor, hoppas du har överseende=)

du nämner en +matningskabel som är dold i ett hårt rör.
jag har en kabel som går från tändlåset (ign kontakt) genom ett rör precis ovanför gaspedalen och försvinner in genom torpeden liksom.
är detta denna?

det ärnämligen så att sladden som satt på tändspolen som borde gått tillbaka till tändlåset bara slutade i en gammal switchkontakt som inte gick till något alls??

min fråga är alltså: om jag antar att jag har orginalaspolen i bilen, är det då denna +matningskabel som ger ström till spolen och ja alltså inte ska ha någon annan till spolen?

återigen väldigt tacksam för all hjälp, jag lär mig jättemycket.
Användarvisningsbild
av lennarte
Adamahs skrev:det ärnämligen så att sladden som satt på tändspolen som borde gått tillbaka till tändlåset bara slutade i en gammal switchkontakt som inte gick till något alls??
På "vanliga" bilar med en "vanlig" tändspole sitter det två st anslutningar för primärledningen. "15" som kommer från tändlåset och "1" som går till brytarna (om jag inte kommer ihåg fel). På Volvo från mitten på -50 talet är kabeln "15" skyddad av ett stålhölje (stöldsäkert) och går direkt in i tändspolen på undersidan. Alltså har alla Volvo (fram till rattlås blev standard) bara en kabel för primärströmmen. Den till brytarna. Mina frågor då är, Har du rattlås? Har du en eller två kablar? Har du original eftermonterat rattlås sitter original kabel och tändlås bakom in blank bricka på instrumentpanelen och på basidan av den sitter original tändlås och stålhöljet som kabeln till tändspolen går i. Har du två kablar är den ändrad från original och då är kanske kabeln med kontakten ett "extra tändlås" där kabeln "brunnit upp" vid "kortisen" du hade. Har du bara en kabel kan denna lösa kabel vara till något annat, typ varvräknare som varit monterat tidigare.

Mvh
Lennart
av Adamahs
ok, har nu kopplat allt som det ska vara och brytarna brinner inte upp längre.
bilden startar dock inte ändå.

skafå hjälp att kolla gnistan igen, om det visar sej vara fel på tändspolen, kan man då byta ut orginalspolen mot en högeffektspole med förkopplingsmotstånd?
nån som testat de?

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]