Jag är helt övertygad om att termostaten är kass, den är öppen hela tiden. När jag startar kall motor så blir kylaren ljummen ganska direkt sen stiger temperaturen sakta ju längre motorn går.
Var sitter termostaten? Jag har "Haynes gör det själv handbok" 2007-2012 V70 Diesel ... (som jag tycker är fullständigt kass och svår att följa med en massa hänvisningar hit och dit) Vad jag förstår ändrades ju motorn efter 2008 så boken stämmer kanske inte riktigt heller tror jag!?

:???:
När det gäller termostaten så finns det en närbild på termostathuset, men ingen förklaring VAR detta sitter. Termostathuset årsmodell fram till 2008 finns att köpa lite varstans på nätet. Till min bil finns den bara att köpa hos Volvo och jag har inte lyckat hitta någon bild/nr på den. Kanske den liknar, men 2007:ans passar inte på 2010:an. :o
PLACERINGEN: (Sedd om man står framför bilen och är vänd mot bilen)
Kylslangen går ut från över vänster sida på kylaren, sen åt höger in under luftslangen och neråt sen tycks den vara ansluten på motorns högersida, alltså på framsidan i nederkant, svårt att se utan spegel så jag har inte lyckats se detta med säkerhet. :roll: :roll:
Någon som har en bild på termostathus eller vet exakt placeringen? Stämmer det jag skrev ovanför vad det gäller placeringen?
Det hade varit tacksamt att få det bekräftat. Jag lurar nämligen på att byta själv, det får ta hela dan no problem... För en verkstad är det 2-3 timmars arbete har jag fått prisuppgift på... 1500kr för termostathus, Volvo byter för 4700kr totaly, en annan firma ville ha 2 500 för jobbet... så mellan 4000-4700kr kostar det. (De angav kanske priset före moms?) så 5500 kan nog stämma ??:-/