Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Trasig termostat ska generera felkod. Bilen mäter temp och tid mm. Uppfylls inte alla kriterier så sätts en felkod.

Väldigt låg temperatur på vattnet. Kolla upp det ordentligt snarast. Inte bra om motorn går kall eller för varm. DPF regenereringen uteblir om motorn går kallt.
Nej någon felkod att termostaten är kass har inte genererats. För att vara säker kollade jag nu igen... och minsann där fanns 2st:

1. "48397 Fläktprestanda låg Bosch (nr någonting)"
2. "9600 Inluft temgivare 2 Krets Intervall/Prestanda "bank 1""

Punkt 1 är kylarfläkt(arna), den fick dålig prestanda pga pappskivan som jag stoppade in mellan den och kylaren 8)
Jag har provat med en egentillverkad "kylargardin" mao... Då blir motorn normalvarm faktiskt men fläktarna får alltså en felkod tydligen.
Punkt 2 kanske också orsakas av min "kylargardin" vet inte...?? :???:

Men bägge felkoderna har inte återkommit efter reset och provkörning...

När jag tar bort "kylargardinen" sjunker temp stadigt.... startar jag klimatanläggningen så går det fortare eftersom kylarfläktarna går igång direkt då (Säkerligen felprogramerat av Volvo!! :cry: :evil: Det gör förståss inte mycket om termostaten är ok... men tar väl lite energi och sliter på fläktarna!)

Kolla ni som har en likadan bil!
Kylarfläktarna startar direkt när ni sätter klimatanläggningen i Auto!. Omvänt så stannar de efter en stund när man vrider ner den går över i avstängt eller manuellt läge. Stänger man av bilen och startar igen så ser man direkt på kylarfläktarna vilket läge klimatanläggningen är i.... :-(O)
När bilen är kall så starta och låt gå på tomgång med värmen i bilen avstängd. Efter 5 min ska inte kylarslangarna blivit varma,är de det är det ju termostaten som släpper igenom,hade en bil på jobbet som inte gick högre än 50 gr,inga felkoder.
Termostat är både dyr och jobbig att byta tyvärr,lite beroende på årsmodell.
Jag är helt övertygad om att termostaten är kass, den är öppen hela tiden. När jag startar kall motor så blir kylaren ljummen ganska direkt sen stiger temperaturen sakta ju längre motorn går. :oops:

Var sitter termostaten? Jag har "Haynes gör det själv handbok" 2007-2012 V70 Diesel ... (som jag tycker är fullständigt kass och svår att följa med en massa hänvisningar hit och dit) Vad jag förstår ändrades ju motorn efter 2008 så boken stämmer kanske inte riktigt heller tror jag!? :x :???:

När det gäller termostaten så finns det en närbild på termostathuset, men ingen förklaring VAR detta sitter. Termostathuset årsmodell fram till 2008 finns att köpa lite varstans på nätet. Till min bil finns den bara att köpa hos Volvo och jag har inte lyckat hitta någon bild/nr på den. Kanske den liknar, men 2007:ans passar inte på 2010:an. :o

PLACERINGEN: (Sedd om man står framför bilen och är vänd mot bilen)
Kylslangen går ut från över vänster sida på kylaren, sen åt höger in under luftslangen och neråt sen tycks den vara ansluten på motorns högersida, alltså på framsidan i nederkant, svårt att se utan spegel så jag har inte lyckats se detta med säkerhet. :roll: :roll:

Någon som har en bild på termostathus eller vet exakt placeringen? Stämmer det jag skrev ovanför vad det gäller placeringen?

Det hade varit tacksamt att få det bekräftat. Jag lurar nämligen på att byta själv, det får ta hela dan no problem... För en verkstad är det 2-3 timmars arbete har jag fått prisuppgift på... 1500kr för termostathus, Volvo byter för 4700kr totaly, en annan firma ville ha 2 500 för jobbet... så mellan 4000-4700kr kostar det. (De angav kanske priset före moms?) så 5500 kan nog stämma ??:-/
Ja kollade på en XC70 där samma fel fanns och även toppen hade tagit stryk. Där satt termostaten bakom motorn på förarsidan. Brutalt bökigt att komma åt!!!! Där satt termostat packningen fel och det har montören på fabriken orsakat.

Får JAG samma fel så lämnar jag in för det är ändå ett ganska stort jobb.
Otroligt inkrånglad och svår att se, men där var den tror jag och Hayenes bok verkar stämma...

"5:e avgaspipan".... nja det blir väl på baksdan in mot kupén? Eller hur? Nej detta är ju på andra sidan som är vänd mot fronten. På högersidan, så inte inte mot "remsidan" som ju sitter till vänster när man tittar framifrån.

Eller har jag fel? Jag tror det jag såg var temperaturgivarens kontakt.... och lite av termostathuset och en av torxskruvarna som håller fast detta... Det kan ju förstås varit något annat som är utformat liknande.

Får man bara bort alla slangar och pinaler framför så är den åtkomlig som jag förstår det. För övrigt är det är ju lite "kladdande" med att tömma och fylla tillbaks kylvätskan, det tar tid och kostar när profsen gör det. Annars är det väl inte ett så stort jobb, man är ju optimist! ??:-/ ??:-/ ... Kanske för mycket optimist?

Ska bort 14 dagar så bilen blir stående ett tag innan jag tar itu med detta 8)
He he!! Nej, det var fel... Hayenes bok stämmer INTE Jag får leta vidare :o :shock: :???:
31368373.JPG
Termostathus till 2,4D 2010 Motortyp D5244T14
31368373.JPG (129.84 KiB) Visad 3705 gånger
Så här ser den ut och 1350kr kostar den, de klenare anslutningarna är väl till kupe'värmaren gissar jag? Är det verkligen inte någon här på forumet som vet var termostaten på en V70 sitter? Otroligt! Som kan ge råd hur jag enklast byter? :shock: ?:-/ Hayenes bok är fel som sagt verkar det. Och visst i och för sig... det är ju bara att följa slangarna från kylaren... och börja skruva.
roggan99 skrev:He he!! Nej, det var fel... Hayenes bok stämmer INTE Jag får leta vidare :o :shock: :???:
31368373.JPG
Så här ser den ut och 1350kr kostar den, de klenare anslutningarna är väl till kupe'värmaren gissar jag? Är det verkligen inte någon här på forumet som vet var termostaten på en V70 sitter? Otroligt! Som kan ge råd hur jag enklast byter? :shock: ?:-/ Hayenes bok är fel som sagt verkar det. Och visst i och för sig... det är ju bara att följa slangarna från kylaren... och börja skruva.
Hej på dig

Bilia fixade detta för mig för ett tag sedan, tror att total kostnad inkl arbete gick på 7-8 tusen (värt det!!)
Jag kan bara säga att det är svårt och mycket som skall plockas ut från motorn innan du kommer åt den. När dem gjorde det på min och jag var och tittade på det så såg det ut som om hälften av grejerna från motorutrymmet var bortplockade. Jag har en s80 D5 och på den satt den (om man ser det från sittandes i chaufförens stol) vid chaufförens sidan, bakom motorn, under batteriet(lådan) och under (vad jag tror är) återvinningssystemet(avlång fyrkantig grej av metall) av avgaserna.
Det tog dem 5 dagar att ordna detta (kan ha gjorts snabbare också) med dem sa i princip att om dem gjorde det direkt på en gång skulle det ta ungefär 8 heltimmar.

Dem plockade bort: stagen som går tvär över hela motorn, hela luftburken, batteriet och batteriburken (en massa plats rör som gick kort och tvärs över motorn) samt ytterliggare en grej som jag misstänker är en lång fyrkantig grej som återvinner avgaser innan man kunde se termostaten.
Min rekommendation är att lämna bilen till en verkstad, dock om du fortfarande vill göra det så kan du tänka på att det kan ta flera dagar innan bilen är igång och att man kanske behöver annan bil emellanåt. Samtidigt så tycker jag att om du verkligen vill göra det själv så åk in till en stor verkstad och fråga en meck om råd och hur du kan göra det. Dem kanske kan hjälpa dig med tips m.m.

Mvh
Johannes
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]