Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Eirike93
Jaha, då blev man Volvo-ägare igen då :P
Den är helt ok i lacken, inte totalt röten.
Rost runt sidoblinkers och skärmkanter, lite under också.
Ful reva i förarstol och allmänt sliten inredning
Dåliga däck på fula plåtfälgar, en blandning av M+S och sommardäck :roll:
Den gamla kasettbandaren verkar inte få in något alls mellan FM 87 och 106.
Höger passagerarbälte rullar inte in sig helt frivilligt.
Oskattad, men 1742:- dör jag inte av :)

Saker som inte fungerar:
*Stolsvärme
*Värme bakruta

Det positiva?! :lol:
Ägd av äldre farbror till förra året, 5 ägare totalt
Besiktigad till april 2015!
Mätarn har inte slagit över 29.000mil än :lol:
Dragkrok
Priset

Liten to-do-list:
[ ]Byta ventilkåpspackning och piffa upp kåpan
[ ]Dörrsidor (skrynkliga och trasig plast)
[ ]Städa inuti
[ ]Rostlaga skärmar/baklucka/dörrar/motorrummet
[ ]Etanol?
[ ]Lacka och montera bakvinge
[ ]Lacka backspeglarna

[/]Motortvätt (Autoglym ska testas, för Biltemas kallavfettning var apkass)
[/]LED innerbelysning, bak/back/bromsljus
[/]Byta ut stereo och högtalare
[/]Byta tändkablar, ev fördelare och rotor
[/]Plastinnerskärmar - Monterat bak!

[X]Stänkskydd
[X]Byta tändplatta
[X]Fixa läckan från bakaxeln - tillfixad beg. kåpa monterad
[X]Nya fjädrar och dämpare bak - Lesjöfors förstärkta och Sachs Advantage
[X]Ny bussning och o-ring vid växelspaken
[X]Nya dörrkontakter - Volvos nya fungerar inte, fick köpa på Skruvat
[X]Byta kamrem och pump
[X]Luftfilter och tändstift
[X]Nya däck och fälgar
[X]Olja och filter
[X]Byta termostat
[X]Rengöra tomgångsmotor och justera tomgången
[X]Torkarblad
[X]Bitumenmattor och skummatta för ljuddämpning
[X]940 Classic halvskinn :-)
[X]Skinndamask växelspak

En bild får jag bjuda på, kommer fler till helgen hoppas jag :)
Bild
Senast redigerad av 28 Eirike93, redigerad totalt 0 gång.
av Schmoyoho
Jag måste faktiskt erkänna den ser väldigt fräsch ut på bilden... men samtidigt förstår jag inte charmen med 700-serien. Det känns som att jämföra V70N med en V70N facelift för mig. Känns den modernare att köra jämfört med en 240 av samma årsmodell eller är skillnaden nyare design och mer utrustning... typ? (har som ni kanske anar aldrig stiftat närmare bekantskap med någon 700-bil :| )
Användarvisningsbild
av SvenB
regeeN skrev: Känns den modernare att köra jämfört med en 240 av samma årsmodell eller är skillnaden nyare design och mer utrustning... typ?
Den känns som en helt annan bil. Mycket modernare. Inget ont om 140/240, som i grunden är samma bil, men 700/900 är en helt annan bil. Men konstruktionen är ju 20 år nyare också. :)
av Eirike93
regeeN skrev:Jag måste faktiskt erkänna den ser väldigt fräsch ut på bilden... men samtidigt förstår jag inte charmen med 700-serien. Det känns som att jämföra V70N med en V70N facelift för mig. Känns den modernare att köra jämfört med en 240 av samma årsmodell eller är skillnaden nyare design och mer utrustning... typ? (har som ni kanske anar aldrig stiftat närmare bekantskap med någon 700-bil :| )
Mjo, det är främst rosten runt blinkers och skärmkanterna fram, sen har den lite repor och dyl :P

Jag har aldrig ägt en 700, däremot 960.
Tycker det är en stor skillnad, men 740 får duga för tillfället :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
740 är ju ett riktigt stort steg bakåt jämntemot 960 med sin delade bakaxel :)

Ska det vara en bruksis eller kommer du göra något kul med den? Typ slänga i en T5a ller något annat skoj 8) ? T5a är ju så fruktansvärt vanligt dock... Men jäkla härliga motorer iaf :wink:

Hur många pengar gav du för den :) ?
av Eirike93
740 är helt klart ett steg i fel riktning, men den är bra mycket enklare och det trivs plånboken med, även jag som vill göra det mesta utan att anlita verkstad :)

Nånting säger mig att du läste titeln, men jag vet inte :lol:
Bruksbil ska det vara, kanske bara till nästa vinter, kanske längre, vem vet...

4kkr gav jag, då fick jag den nytvättad, rostlagad bra-att-veta på dragkroken och ny generatorrem, så det var en bra deal om du frågar mig :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Man kan görs det mesta på en 85/X70 oxå. Tycker ibland min V70 är mera lättskruvad än 740 in..
Lycka till med bilen är du nöjd så är det ju huvudsaken :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jo jag läste titeln, men formulerade mig lite fel. Skulle sagt "ska det vara en ren bruksis ..."
Både gamla 945an och V70in var/är ju bruksisar, men för den skull händer det allt lite :P Speciellt på gamla 945an som t om fick ny lack :roll:

4papp var ju inte så mycket att diskutera :) . Det du därimot inte skrivit vad jag kan se, är om den är skattad också, samt hur långt den gått :)
av Eirike93
Nexus skrev:Man kan görs det mesta på en 85/X70 oxå. Tycker ibland min V70 är mera lättskruvad än 740 in..
Lycka till med bilen är du nöjd så är det ju huvudsaken :D
Ja, det kan man, men det finns enklare/svårare saker med båda.
Själv är jag rätt less på framvagnsproblem, då kändes inte FWD som rätt väg att gå
Sen kan man ju nämna och fundera på kamremsbyte, underlättar lite när det får plats en motor till framför B230F :P

Med det säger jag inte att 740 är mycket lättare att skruva på i allmänhet - men en enklare konstruktion och färre funktioner ger ju också färre saker som kommer krångla! :)

Tack, än sålänge är jag nöjd! :D
Lucif3r skrev:Jo jag läste titeln, men formulerade mig lite fel. Skulle sagt "ska det vara en ren bruksis ..."
Både gamla 945an och V70in var/är ju bruksisar, men för den skull händer det allt lite :P Speciellt på gamla 945an som t om fick ny lack :roll:

4papp var ju inte så mycket att diskutera :) . Det du därimot inte skrivit vad jag kan se, är om den är skattad också, samt hur långt den gått :)
Haha, en T5'a i en brukis, njae :D
Eftersom tillgången på verkstad inte existerar så ska denna få rulla som original och bara fungera :)

Den var inte skattad, men tycker inte 1742kr är särskilt mycket att bråka om heller, framförallt inte med den service säljaren erbjöd! :)
Den rundar snart 29.000mil, kunde varit mindre, kunde varit mer :P
av Eirike93
Idag fick den ny olja och filter, det var nog nyttigt för den! :)

Gjorde en lite mer grundig inspektion av bilen under och fick känna lite efter glapp - framvagnen verkade stum, även om en del bussningar ser lite trötta ut såklart.
Bromsskivorna är det mycket kvar på, knappt någon slitkant alls
Avgassystemet är bytt f.o.m första dämparen, ser t.o.m grått ut fortfarande!
Den är inte alls sönderrostad under, tvärtom - imponerande bra, åtminstone enligt den uppfattningen jag fått av att läsa på forumet :)

Ny termostat inköpt på Volvo.
Det fick bli filter från Volvo också, då Skruvat.se fick fel adress - så mitt servicepaket hamnade på Västkusten :P
Bild

Nedan följer lite detaljbilder på både positiva och negativa saker, som motiverar prissättningen av bilen :wink:
Börjar med det lite sämre då.
Innertaket...är väl egentligen bara en hård skiva i mitt fall, inget tyg?!
Bild

Revan i förarstolen
Bild

Tråkiga dörrsidor, i princip alla. Instrumentbrädan är sprucken också, såklart :P
Bild

Vänster framskärm, ser tråkig ut
Bild

Nu till det lite roligare iaf :mrgreen:
Höger framskärm är väldigt fin i jämförelse med vänster :-)-)
Lite i kanten, men inte någon ful ros runt blinkersen
Bild

Och, den har startinstruktionen kvar, lite kul detalj åtminstone :lol:
Bild

I övrigt fungerar inte stolsvärmen fram, varken höger eller vänster, säkringen hel och knapparna lyser
Ska se om det går att lösa enkelt.

Det var det.
Imorgon blir det mera gjort :)
Trevlig helg!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Bromsbelägg

Skulle också köpa ate, erkänt bra.