Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
iigloo skrev:DRIVe-knappen i min bil aktiverar bara s/s enligt Volvo.
Då är det som det ska.

Kan du stänga av S/S i Sensus? Eller får du trycka på knappen varje gång för att avaktivera?
Användarvisningsbild
av iigloo
Perra83 skrev:
Då är det som det ska.

Kan du stänga av S/S i Sensus? Eller får du trycka på knappen varje gång för att avaktivera?
Nej, måste stänga av varje gång med knappen...tyvärr.
av perhall
Perra83 skrev:
Då är det som det ska.

Nej, det är det inte. DRIVE-knappen gör att kliman går på sparlåga + gasresponsen blir segare.
PH
av perhall
"To be fair, there’s more to the DRIVe than just start/stop. Push the button to engage the system and the engine map reduces the ferocity of acceleration while the cruise control system is given more leeway to vary speed in the name of economy when heading up hills." (test av S60 DRIVe juli 2011: http://www.theregister.co.uk/2011/07/06 ... s60_drive/)
Användarvisningsbild
av iigloo
perhall skrev:"To be fair, there’s more to the DRIVe than just start/stop. Push the button to engage the system and the engine map reduces the ferocity of acceleration while the cruise control system is given more leeway to vary speed in the name of economy when heading up hills." (test av S60 DRIVe juli 2011: http://www.theregister.co.uk/2011/07/06 ... s60_drive/)
Jaha...då får jag återkoppla till Volvo att de har fel.

Edit: Såg i artikeln att det var en DRIVe-modell dvs 1.6 tdi så du har fel där Per. I T3 är det bara S/S som aktiveras.
Användarvisningsbild
av Perra83
Knappen för att avaktivera S/S har ett "e med en pil runt" trycker ja på knappen så står det ECO MODE AV i instrumenthuset.

Ja måste nu läsa på i boken vad det innebär.
av perhall
iigloo skrev:
perhall skrev:"To be fair, there’s more to the DRIVe than just start/stop. Push the button to engage the system and the engine map reduces the ferocity of acceleration while the cruise control system is given more leeway to vary speed in the name of economy when heading up hills." (test av S60 DRIVe juli 2011: http://www.theregister.co.uk/2011/07/06 ... s60_drive/)

Edit: Såg i artikeln att det var en DRIVe-modell dvs 1.6 tdi så du har fel där Per. I T3 är det bara S/S som aktiveras.
Kan stämma i MY11 men inte i MY12 för T3 och T4 måste ju vara samma. Min poäng var att detta med att ECO-knappen gör något med klima + gasrespons m m är inte ny, den finns i min MY12 med DRIVE-knapp.
PH
Användarvisningsbild
av Perra83
perhall skrev: Min poäng var att detta med att ECO-knappen gör något med klima + gasrespons m m är inte ny, den finns i min MY12 med DRIVE-knapp.
PH
Står det DRIVE på knappen och även något i instrumenthuset när du trycker på knappen?

I min V60 D4 -13 så står det ett "e" på knappen och ECO i instrumenthuset och ja har även en DRIVE meny i sensus....
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag upptäckte precis att när jag trycker på S/S-knappen i min V40 står det i kombit "ECOdrive på/av". Men jag märker noll skillnad på accelerationsprestanda. Det där med ac och farthållarpåverkan, har vi nån klarhet i om det bara gäller drivemodeller?
Användarvisningsbild
av iigloo
perhall skrev:
iigloo skrev:

Kan stämma i MY11 men inte i MY12 för T3 och T4 måste ju vara samma. Min poäng var att detta med att ECO-knappen gör något med klima + gasrespons m m är inte ny, den finns i min MY12 med DRIVE-knapp.
PH
Fram till MY2014 aktiverar DRIVe-knappen s/s för manuell växellåda och för automat lägger den ur växeln när du släpper gasen.

MY2014 kom EKO-knappen och den separata autostartknappen. Med EKO-läget på aktiveras flera bränslebesparande funktioner.

Källa: Volvocar Sweden, Bilia, samtliga manualer för S60/V60

Edit: Detta gäller de "vanliga" modellerna och inte de rena DRIVe-modellerna.

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]

B230F går fett

Det är relativt vanligt att bränsletryck[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Ja , jag har sett den sprängskissen men jag v[…]