Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kolla utomlands. Jag köpte min av en volvo-handlare i tyskland juni 2013. XC60 AWD D5 -09 Summum, Driversupport, Adaptiv farthållare, delbart drag, aktiva xenon-ljus. Bilen hade gått 7230 mil (nu 9450 mil) och jag betalade 193.000kr för den och 1 års garanti ingick, det den saknar är dieselvärmare men det går att hitta såna också.
crumpets skrev:Summum har alltid elstol och skinn ja. Andra utrustningsnivåer kan ha skinn också men elstol är det nästan aldrig de kostar på. Extremt nice tillbehör som jag rekommenderar varmt. RTI-förberedd bil kostar väl i runda slängar 10 000 att uppgradera till RTI. Navigationen är ärligt talat rätt slö och inget jag hade lagt en krona på. En garmin i framrutan gör jobbet lika bra. Mil vs år beror på ditt körmönster. Bilen kommer förmodligen vara hyfsat krångelfri oavsett milen så länge det inte är 25 000+, så du får tänka på andrahandsvärdet. Kör du massor med mil hade jag köpt en äldre bil med färre mil för att inte komma upp i vansinniga osäljbara siffror när det var dags. Kör du själv färre mil hade jag köpt en med ganska många mil men nyare årsmodell, för då är du inte riktigt "begränsad av milen". Men det där finns ingen 100% sanning och alla resonerar lite olika.
Svårt det där att veta vad som är bäst! Vi kör rätt lite - kanske 700 mil per år så det läggs ju inte på så värst många mil innan vi ska sälja igen. Tänker ha den kanske 5 år.

Hur ska man tänka kring fri service 4 år/12 000 mil? Visst krävs att både är uppfyllt? Är det mkt värt så att man gärna vill ha en lite nyare som har gått mindre än det där eller hur tänker ni?
Köp en långmilare med det körmönstret. 700 mil är ju ingenting :)Om du så köper en med 20 000 kommer den ju inte ha gått till osäljbar nivå ens om 5 år.

Den fria servicen är ju värd typ 5000 per service, du får själv värdera det mot inköpspriset.
Skulle inte rekommendera bilen med 27 000 mil. Den är säkert fin för milen men jag tycker den är överprissatt. Om två år är den värd max 100 hur lite du än kör. Då finns det fina 14 000--milare för 160 000, och då vill ingen köpa en som gått 30 000 för mer än 100...
crumpets skrev:Köp en långmilare med det körmönstret. 700 mil är ju ingenting :)Om du så köper en med 20 000 kommer den ju inte ha gått till osäljbar nivå ens om 5 år.

Den fria servicen är ju värd typ 5000 per service, du får själv värdera det mot inköpspriset.
Okej, tack för upplysningen! Men hur ofta servar man bilen? Är Bilias Maxigaranti (eller vad de nu kallar den för bilar som har gått mindre än 10 000 mil på max 60 mån) värd något? Det svåra är att hitta en hyfsat ny bil med schysst utrustning som har gått lite längre, verkar inte finnas. Dessutom måste ju risken vara mkt högre att något måste bytas eller går sönder om bilen har gått långt?
Service gör du en gång per år. Maxigarantin ger ju en extra säkerhet, men det är inte särskilt problemtyngda bilar så jag hade inte betalat många tusen extra för den ärligt talat. Visst måste grejerna bytas tidigare om den gått långt, men i en perfekt värld hade alla kört bilar med 0 mil som kostade 0 kronor. Har du en budget att hålla dig till är det ålder eller mil som gäller. Personligen resonerar jag utifrån andrahandsvärde som största kostnadspucken. Du kan då för X pengar köpa en äldre bil med få mil, när du ska sälja denna om några år kommer den fortfarande ha låga mil tack vare din körsträcka, men kommer ha dykt i pris pga sin höga ålder. Då hade jag hellre i din sits köp en nyare bil med mer mil, för efter några år kommer den var nyare och ändå inte ha galet mycket mil på sig.
Tyvärr finns inte alltid de perfekta bilarna ute till försäljning :) Jag lade blocketbevakning som mailade mig varje gång ny bil med den spec jag ville ha kom upp på blocket och knep till slut min perfekta spec. Men det tog några månader.
crumpets skrev:Service gör du en gång per år. Maxigarantin ger ju en extra säkerhet, men det är inte särskilt problemtyngda bilar så jag hade inte betalat många tusen extra för den ärligt talat. Visst måste grejerna bytas tidigare om den gått långt, men i en perfekt värld hade alla kört bilar med 0 mil som kostade 0 kronor. Har du en budget att hålla dig till är det ålder eller mil som gäller. Personligen resonerar jag utifrån andrahandsvärde som största kostnadspucken. Du kan då för X pengar köpa en äldre bil med få mil, när du ska sälja denna om några år kommer den fortfarande ha låga mil tack vare din körsträcka, men kommer ha dykt i pris pga sin höga ålder. Då hade jag hellre i din sits köp en nyare bil med mer mil, för efter några år kommer den var nyare och ändå inte ha galet mycket mil på sig.
Tyvärr finns inte alltid de perfekta bilarna ute till försäljning :) Jag lade blocketbevakning som mailade mig varje gång ny bil med den spec jag ville ha kom upp på blocket och knep till slut min perfekta spec. Men det tog några månader.
Tack för tipset, låter som en bra grej! Har de flesta bilfirmor sina annonser via Blocket också? Vilken sida ska man annars bevaka? Enda bilen jag hittills hittat som har det mesta jag vill ha ligger på 285kkr. Inte otänkbart för oss att köpa om det är en bra affär så att säga - om den behåller högt värde, liten risk för höga kostnader osv. Svårt att få till den perfekta kalkylen. Den var både nya 2011 och hade gått rätt kort (7000 ca tror jag) och hade typ alla funktioner jag vill ha.

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]

B230F går fett

Det är relativt vanligt att bränsletryck[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Ja , jag har sett den sprängskissen men jag v[…]