Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Till och med stora starka biltillverkare som Volkswagen säljer en bil som är äldre än dagens XC90. :D Patheon! När kommer ersättare del den, har ju varit samma sen 2002 och säljs fortfarande, och är äldre än dagens XC90! Inte konstigt att den säljer så dåligt. :lol:

Folk här tycker S80/v70 från My07/08 är riktigt gammal men vad är då inte Tigiuan som också är från 07.

Volkswagen Sharan ser ut att har varit i samma grundkonstruktion sedan 1995. Ålderstigen bil som bara den. :lol:

Volkswagen Touran från 2003 säljs fortfarande. Vad har gått fel där?

Volkswagen CC 2008, när kommer ersättaren? Eller dom kanske tänkt sälja den lika länge till. :wink:

Volkswagen Passat från år 2005, äldre än nuvarande V70, är ett under att passat säljer så bra som den gör! :P

Jetta också från 2005, dom kör med samma gamla konstruktion.

Golf plus från 2004

Polo från 2009 men ser ut att vara ungefär samma som 2002.

Snacka om att Volkswagen har ålderstigna modeller, detta är ju mycket värre än Volvo, Volkswagen som är så kapitalstarka borde lätt kunna förnya.
- att utveckla en ny bilplattform kostar mångmiljardbelopp = konsumenterna får betala
- första 2 årsmodellerna får s.k barnsjukdomar med småfel och svagheter som åtgärdas på efterföljande modellår.
- Lägre pris på bilen om man bara ger den ny kaross och inredning
- en äldre plattform är förbättrad till sitt yttersta genom åren, dvs t ex starkare framvagnsdelar med tiden.

Så ja tack till att använda befintliga plattformar länge, iaf om man vill hålla kostnaderna på en dräglig nivå.

sen att VW misslyckas år efter år med komfort är bara skamligt. Passat är en riktig skolbänk att sitta i, trots många år på nacken.

eller räcker det helt enkelt med ny kaross och ny inredning för att se nya ut och att konceptet ska gå hem hos dig?

Personligen tycker jag att passat fått ganska många nya karosser de sista åren, om det är samma plattform vet jag inte.
Hyundai byter regelbundet ut sitt modellprogram till nya bilar, ganska tätt faktiskt. först generationen av santa fe hängde inte med så många år, inte heller terracan som snabbt försvann från marknaden.
Det som faktiskt börjar försvinna från marknaden är sedanmodeller, tänk dig en asiatisk sedan, när såg du senast en ny sådan?
Småbilar och små stadsjeepar är antagligen här att för att stanna ett par år.
Phaeton, Tiguan och Touran och i viss mån Golf+ är ju modeller ute i marginalen och har nog aldrig vart några storsäljare. Passat i nuvarande form kom väl egentligen som årsmodell 2006 tror jag. Förra generationens V70 kom som årsmodell 2000 redan 1999 och lades ned 2008. Det är 8 år, eller 9 om man är på det humöret, och precis lika gammalt som Passat. En ny modell kommer i höst. Att jämföra med Volvo och klaga på att Passat är gammal är inget annat än att kacka i eget bo tycker jag. Och du har ju redan nämnt XC90.

Förr var det vanligt att många tillverkare, speciellt japanerna, lät kombiversionen leva ett par år parallellt med övriga modeller som förnyades.

Att nya modeller är ett självändamål är lite trist tycker jag. Speciellt som att bilarna inte verkar hålla bättre och bättre. Utbudet av skitnödigt påhittade egenskaper som SUV:ar som inte ens driver på alla hjul och nischade modeller, skvallrar också om att bilar numera i större utsträckning skall ses som en livsstilsaccessoar med primärt syfte är att förmedla vem man vill vara, inte vad man har för behov.
VW koncernen verkar ju inte göra fel saker om man tittar på siffrorna....

Omsättning ▲ € 159,337 miljarder
Rörelseresultat ▲ € 11,271 miljarder
Vinst efter skatt ▲ € 15,799 miljarder
Tillgångar ▲ € 253,626 miljarder
Eget kapital ▲ € 63,354 miljarder

En 500.000 anställda och 10.000.000 producerade fordon / år.
Dom skulle kunna ha livcykler på 5 år och ändå tjänar pengar, men dom vill tjäna så mycket som möjligt och drar ut på livcykeln, Volvo måste nog ha lite längre livcykler för att det inte ska bli för dyrt.
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:Det som faktiskt börjar försvinna från marknaden är sedanmodeller, tänk dig en asiatisk sedan, när såg du senast en ny sådan?
Inte så konstigt, vem vill ha en sedan?

Förutom i USA då där personbilsköparna fortfarande gillar sedaner. Och små sådana, dessutom. Jetta säljer ju (och har alltid sålt) mer än Golf vad jag vet. Man vill inte ha kombi för att det signalerar fotbollsmorsa. Men ställ den på styltor och ge den badbrallor i plast så är det plötsligt okej. V70 lades ju ner i USA och ersattes av en framhjulsdriven XC70.

I mina ögon signalerar sedan att man är gubbe som inte längre har något aktivt liv med prylar som behöver transporteras. Undantaget är typ Audi A4 och sånt, såna körs av många 20-somethings.
simonhalmstad skrev:Dom skulle kunna ha livcykler på 5 år och ändå tjänar pengar, men dom vill tjäna så mycket som möjligt och drar ut på livcykeln, Volvo måste nog ha lite längre livcykler för att det inte ska bli för dyrt.
Om bilarna säljer, varför byta ut dem i förtid?
Perc skrev:Inte så konstigt, vem vill ha en sedan?
Hela världen förutom Sverige och Norge i princip.
andreas_lofgren skrev:
simonhalmstad skrev:Dom skulle kunna ha livcykler på 5 år och ändå tjänar pengar, men dom vill tjäna så mycket som möjligt och drar ut på livcykeln, Volvo måste nog ha lite längre livcykler för att det inte ska bli för dyrt.
Perc skrev:Inte så konstigt, vem vill ha en sedan?

Hela världen förutom Sverige och Norge i princip.
Om bilarna säljer, varför byta ut dem i förtid? För att då skulle dom sälja ännu mer ;) Då kan man inte säga att dagens XC90 behöver bytas ut då den redan säljer lika mycket som Volvo XC70. S80 säljer överlägset sämst med 7951 bilar 2013. Dock så fick den ett rejält uppsving i USA (dock från relativt låga nivåer) till MY14.

Jag skulle vilja ha en sedan som nästa bil. ;)

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]