PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Arne
Din tempgivare är inte elektrisk, den finns att köpa hos Motoroldies, VP m,fl. Det är ett rör med en vätska som gör så att mätaren rör sig. Den sitter längst bak på ovansidan av toppen. Skruva försiktigt loss den och mätarhuset så är den lös. "Kabeln" går inte att lossa från varken mätaren eller givaren, det är en enhet och måste följas åt vid montering/demontering.
Användarvisningsbild
av PelleH
mailade gcp så får se när dom svarar. motoroldies hade en men då var det mindre modifikationer för att få den o passa på en b18 :p
av Arne
PelleH skrev:mailade gcp så får se när dom svarar. motoroldies hade en men då var det mindre modifikationer för att få den o passa på en b18 :p
Vad är skillnaden B18/B20?
Användarvisningsbild
av PelleH
Fick svar av gca idag. Och dom sa att jag skulle kolla med volvo. Ja jag undrar detsamma men på motoroldies står det iaf mindre modifikationer för att passa.
av Rådlös
Utan att veta, så gissar jag att skillnaden gäller förmodligen mätarhuset. Inte tempmätarkroppen. Om du kollar på din första länk på den elektriska mätkroppen, så står det B18 från 1966 och uppåt, ända till -93. Det fanns inga elektriska tempmätare före Volvo 140 (1966 - 67?). Hålet med gängorna i topplocket måste ju ha varit detsamma under alla år ända sedan den första B18 kom. Och från början var det en "mekanisk" mätare, som en glastermometer men av mässing och fylld med eter i stället. När den elektriska kom, satte man den i det befintliga hålet.
Så jag är av den uppfattningen att den eventuella modifieringen gäller mätarhuset eller någon angränsande del i instrumentpanelen.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]