Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ska bromsslang eller rör bytas tycker jag det är bättre att kapa av slang/rör och få på en hylsa eller ringnyckel.
Tycker dessa öppna nycklar gärna slinter, men det är bara vad jag tycker :D
Har sk "broms-nycklar" vilket är en grövre öppen ringnyckel , enkelt förklarat.
Brukar "känna" på nipplarna, lossar dom är jag lycklig , är det stumt ,så klipper jag rören och kör med en sexkant-hylsa istället !.
Brukar dock dra lite åt "fel håll" först för att spräcka rost/ärg innan jag lossar !.
av *pettson*
Kråkfötter är bra till mycket. Men lamdasonder och nipplarär inte det dom är starka på.
Nipplar tas med avsedda nycklar till det. Kan dom avvaras så är alltid 6kants hylsa ett bättre val.
Lambdasonder har också suveräna speciella hylsor. Fabrikatet på hylsorna är inte viktigt. Däremot att dom är gjorda i bra material. Räkna med att investera runt 600kr för en lamdasondshylsa. Den är värd varenda krona när du inser att sonden lossade och knogarna är kvar. En bra hylsa överför kraften väl. Den är alltid exakta mm stor (normalt 22mm). Aldrig mått i tum.

Det kostar alltid med specialverktyg. Men rätt använt sparar man sjukdagar och verkstadsbesök på dom.
Hej!

Varför inte ne mindre rörtång, finns ju fina äldre och nya Bahco...

Bra grepp och man slinter inte...

Hälsn Jan
MrMaxi skrev:Hej!

Varför inte ne mindre rörtång, finns ju fina äldre och nya Bahco...

Bra grepp och man slinter inte...

Hälsn Jan
Jo, rörtång är bra men man kommer inte åt nippeln med en rörtång.

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]