PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Adamahs
#851492
Hejsan igen!
Kollade soppapumpen och gnistan igår och det visade sej vara helt dött med gnistan.

Är det då formodligen tändspolen?
Ska gå ner nu och kolla så att alla anslutningar från tändlåset är ok.
av qsecofr
#851497
Ett gammalt trix för att utesluta problem med rotor, fördelarlock och tändstift.

Tag loss tändkablen som går ifrån tändspolen i fördelarlocket. Tag av fördelarlocket och kontrollera så att brytarna är i ett stängt läge. Lägg sedan ändan på tändkabeln som går ifrån tändspolen någonstans så att den är ca en centimeter ifrån jord, mot någon metall alltså.

Sätt sedan på tändningen och öppna brytarna med något som inte leder, typ något i plast. Du skall nu se och höra en stor gärna blåaktig gnista hoppa mellan tändkabeln och jord. Gnistan skall hoppa vare gång du öppnar och stänger brytaren manuellt.

Har du gnista i detta läge så har du förmodligen något problem med rotor, fördelarlock, tändkablar (de som går till stiften) eller tändstiften.

Har du inte gnista så kontrollera tändspolen och dess anslutningar.
av Rådlös
#851500
Ett försmädligt fel som man inte tänker sig, är att kolstiftet i mitten i fördelarlocket har sprätt iväg. Det är fjäderbelastat och om man håller på att öppna och greja med tänddelarna, händer det att det flyger bort.

Vill du Ohmmäta på tändspolen så skall det vara ungefär 1 - 2 Ohm mellan anslutning 1 och 15. Mellan anslutning 15 och den stora utgången till fördelarlocket skall det vara 12 000 - 15 000 Ohm. Detta mäter man med alla anslutningar bortkopplade.

Nu har du kanske en lite mer komplicerad tändspole med den armerade kabeln? Försök då mäta på tändningslåset där matningen börjar till tändspolen. Det blir detsamma som anslutning 15.
av Amarace
#851651
Kolla det enklaste först, att du inte har nån hinna på brytarspetsarna, putsa av med smärgelduk el liknande, mer än en gång folk bytt eller kollat brytare med ett bladmått som varit lite olja på och därmed inte fått det att fungera för att det blitt en hinna :)
av Adamahs
#852206
AAAAHHH..."!!!! mina brytare brinner upp!!
vart är det kortslutning?
av Rådlös
#852310
När materialet i brytarna "vandrade över" som i en elsvets, så var det förr ett tecken på att kondensatorn var trasig. Har du kollat den? Kostar 150 kr så det kan man ju byta oavsett om den gamla är bra eller inte. Då vet du i alla fall att den är ny.
av Adamahs
#852473
konden har ja precis bytt.
va till en mekaniker som sa att de förmodligen är kassa bakelitbrickor i brytaren så skruven som håller i kontakterna från spolen, konden och brytarna får kontakt i fördelarhuset och därmed kortsluter.

ska kolla detta omgående för det låter rimligt
av Adamahs
#852474
en annan fråga gällande samma problem egentligen:
kan man dra en kabel direkt från tändlåset till tändspolen så att den skickar på 12v eller måste jag ha ett förkopplingsmotstånd?
va lite inne på att det kunde vara problemet först??

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]