- lör 29 mar 2014, 22:44
Det är många frågor och för att besvara dom behöver man nästan vara på plats. Det är liksom så att varje moment du gör skapar nya funderingar.
En fundering som du har haft hela tiden skall jag försöka besvara. Varför skall man nolla motorn?
Detta har jag fått uppleva i verkliga livet. Det tilldrog sig på senare halvan av 80-talet.
Antag att kamremmen går av. Va f** nu då? Varför stannar motorn just här, tänker bilföraren och försöker starta motorn igen. Motorn går runt på startmotorn, men går lite underligt, lite lätt och utan motstånd, känns det som. Det låter lite annorlunda också. Man går ut och lyfter på huven. Är man "vaken" så kollar man kamremmen direkt. Det går faktiskt att känna den med fingrarna. Är den av så märker man det direkt. Är man inte tillräckligt vaken så kanske man gör ett par startförsök till, inget såg ju fel ut när man kollade i motorrummet. I bästa fall kommer man på till slut att remmen har gått av.
I mitt fall hände detta mitt i Brommaplan i Sthlm*. Det var bara att beställa bärgare och be att dom kör till en verkstad nära min hemadress (Förort på norrsidan). Eftersom detta var en lördag och ingen jobbade fick vi ställa bilen utanför verkstaden och jag gick hem till mig och bärgaren åkte på nya uppdrag. På måndagen fick jag ringa verkstaden och förklara varför min bil stog hos dom. Dom hade inte tid att ta den direkt men någon dag senare var den klar.
Nu kommer svaret varför motorn skall nollas. Montören hade inte sett till att vevaxeln var riktigt nollad. Den stog fel i förhållande till kamaxeln och mellanaxeln. Jag hade ju gjort flera misslyckade startförsök**. Som jag sa förut, vevaxeln gör två varv medan kamaxeln och mellanaxeln gör ett varv. Alltså kan den komma 180° fel. Det hade montören gjort nu! Motorn hade inte startat efter kamremsbytet och montören tappade tydligen självbehärskningen. Han kollade alla möjliga inställningar, förgasare, tändning etc. etc. Jag hade ett brytarlöst tändsystem monterat. Ett "eftermonterat" system med en separat styrenhet vid sidan om. Detta tog han bort och satte i nya brytarspetsar och kondensator, så som det var ursprungligen. Motorn startade ändå inte. Till slut måste han ha insett att han inte hade nollställt motorn riktigt, och fick göra om alltihop. Rätt från början.
När jag hämtade bilen mumlade kundmottagaren något om att motorn hade stått 180° fel därför tog det längre tid än beräknat. Och brytarlösa tändningen hade dom tagit bort, men alla delar fanns kvar. Men dom bjöd på den här fadäsen och jag behövde bara betala för kamremsbytet. Bärgaren gick på räddningsförsäkring, men jag minns inte vad självrisken var.
Det var nog rätt skamligt i verkstaden, så han berättade inte för många detaljer om startproblemen. Av det lilla han sa förstog jag hur det hade gått till.
Den brytarlösa tändningen var lätt att montera igen, allt fanns och styrenheten satt kvar där jag hade monterat den. Även kablarna fanns och det var bara att ta ur brytarspetsarna och kondensatorn och sätta i magnetsensorn i fördelaren. Sedan gick bilen lika bra som förut.
Nu har du fått förklaring på varför man inte skall rubba på vevaxeln och helst inte dom andra axlarna heller. Jag hoppas du kommer tillrätta med dina frågor och problem, din bil är nog värd att få rulla några mil till.
*Till er som bor ute i landet kan man säga att Brommaplan är en av dom mest högtrafikerade rondellerna i stan. Den har 6 stycken vägar som utgår därifrån.
**I alla Volvos rödblockare är det ofarligt att snurra motorn med trasig kamrem. Förutom: i K- motorn och 16-ventilsmotorn! I dom två motormodellerna blir ventilerna m.m förstörda vid kamremsbrott. (K-motorn var en speciell förgasarmotor på 80-talet)