Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Jag är nybörjare o ställer kanske inte rätt frågor, men lite har jag förstått.

1, varför nollan man motorn innan man ska byta kamrem eller byta topplockspackning?

2, Finns det två olika markeringar på vevaxeldrevet? Dessa två bilder nedan gör mig virrig, en bilden visar "nollning" mot gradskivans "Nolla" som på min bil står kl 12 , den andra bilden visar vevaxeldrevet kl. 23. Visserligen visar bilderna bild på själva remskivan, och den andra visar bild på själva axeln innanför remskivan, eller?

3, Hur kommer det sig att min vevaxel-remskivas markering är kl 14 när kamaxelremskivan ligger i dödläge kl 23? Skall jag inte bry mig om detta utan se till att dem helt enkelt står rätt genom att manuellt vrida dem på plats?
Bilagor
Capturesd.JPG
Capturesd.JPG (115.32 KiB) Visad 493 gånger
Capturefg.JPG
Capturefg.JPG (88.04 KiB) Visad 495 gånger
av BlåVolvo
lennarte skrev: Grenröret kan du plocka bort helt om du lossar dom tre skruvarna till främre avgasröret, om du inte kan binda det med ett snöre. Tänk på att det går alltid att "bända och dra" när man ska plocka bort något, men det ska sättas ihop också. då är det ganska noga att det blir rätt och då vill man definitivt inte ha något "som är lite i vägen".

Mvh
Lennart
Ajdå, skruvade jag av de 8 muttrarna i onödan då? ...som sitter direkt i anslutning till topplocket. Så jag skulle låtet själva grenröret sitta kvar o bara lossa de gula i bilden nedan? (grenrör till en Audi från nätet jag hittade)
Bilagor
grenror-audi-a4-a6-18t_1_.jpg
grenror-audi-a4-a6-18t_1_.jpg (90.38 KiB) Visad 485 gånger
av Rådlös
Det är många frågor och för att besvara dom behöver man nästan vara på plats. Det är liksom så att varje moment du gör skapar nya funderingar.
En fundering som du har haft hela tiden skall jag försöka besvara. Varför skall man nolla motorn?
Detta har jag fått uppleva i verkliga livet. Det tilldrog sig på senare halvan av 80-talet.
Antag att kamremmen går av. Va f** nu då? Varför stannar motorn just här, tänker bilföraren och försöker starta motorn igen. Motorn går runt på startmotorn, men går lite underligt, lite lätt och utan motstånd, känns det som. Det låter lite annorlunda också. Man går ut och lyfter på huven. Är man "vaken" så kollar man kamremmen direkt. Det går faktiskt att känna den med fingrarna. Är den av så märker man det direkt. Är man inte tillräckligt vaken så kanske man gör ett par startförsök till, inget såg ju fel ut när man kollade i motorrummet. I bästa fall kommer man på till slut att remmen har gått av.
I mitt fall hände detta mitt i Brommaplan i Sthlm*. Det var bara att beställa bärgare och be att dom kör till en verkstad nära min hemadress (Förort på norrsidan). Eftersom detta var en lördag och ingen jobbade fick vi ställa bilen utanför verkstaden och jag gick hem till mig och bärgaren åkte på nya uppdrag. På måndagen fick jag ringa verkstaden och förklara varför min bil stog hos dom. Dom hade inte tid att ta den direkt men någon dag senare var den klar.
Nu kommer svaret varför motorn skall nollas. Montören hade inte sett till att vevaxeln var riktigt nollad. Den stog fel i förhållande till kamaxeln och mellanaxeln. Jag hade ju gjort flera misslyckade startförsök**. Som jag sa förut, vevaxeln gör två varv medan kamaxeln och mellanaxeln gör ett varv. Alltså kan den komma 180° fel. Det hade montören gjort nu! Motorn hade inte startat efter kamremsbytet och montören tappade tydligen självbehärskningen. Han kollade alla möjliga inställningar, förgasare, tändning etc. etc. Jag hade ett brytarlöst tändsystem monterat. Ett "eftermonterat" system med en separat styrenhet vid sidan om. Detta tog han bort och satte i nya brytarspetsar och kondensator, så som det var ursprungligen. Motorn startade ändå inte. Till slut måste han ha insett att han inte hade nollställt motorn riktigt, och fick göra om alltihop. Rätt från början.
När jag hämtade bilen mumlade kundmottagaren något om att motorn hade stått 180° fel därför tog det längre tid än beräknat. Och brytarlösa tändningen hade dom tagit bort, men alla delar fanns kvar. Men dom bjöd på den här fadäsen och jag behövde bara betala för kamremsbytet. Bärgaren gick på räddningsförsäkring, men jag minns inte vad självrisken var.
Det var nog rätt skamligt i verkstaden, så han berättade inte för många detaljer om startproblemen. Av det lilla han sa förstog jag hur det hade gått till.
Den brytarlösa tändningen var lätt att montera igen, allt fanns och styrenheten satt kvar där jag hade monterat den. Även kablarna fanns och det var bara att ta ur brytarspetsarna och kondensatorn och sätta i magnetsensorn i fördelaren. Sedan gick bilen lika bra som förut.
Nu har du fått förklaring på varför man inte skall rubba på vevaxeln och helst inte dom andra axlarna heller. Jag hoppas du kommer tillrätta med dina frågor och problem, din bil är nog värd att få rulla några mil till.

*Till er som bor ute i landet kan man säga att Brommaplan är en av dom mest högtrafikerade rondellerna i stan. Den har 6 stycken vägar som utgår därifrån.

**I alla Volvos rödblockare är det ofarligt att snurra motorn med trasig kamrem. Förutom: i K- motorn och 16-ventilsmotorn! I dom två motormodellerna blir ventilerna m.m förstörda vid kamremsbrott. (K-motorn var en speciell förgasarmotor på 80-talet)
av BlåVolvo
Tack Rådlös för din story men den gav mig ingen tröst tyvärr :)

Jag vet att ventiler o kolvar inte skall stöta ihop, därav känner jag till vikten av att vevaxel o kamaxel måste synka. Men jag fattar inte varför ventiler o kolvar måste ligga i ett visst läge när man drar av topplocket eller byter kamrem. Det handlar väl om att man inte får rubba på remdreven när man väl lossar remmarna, så att inte synkningen blir fel. Men jag gissar det finns en annan anledning som jag inte känner till.

Och problem nummer två för mig är att lista ut hur jag kan se att dreven sitter rätt, eftersom jag misstänker att de inte gör detta. Kamaxedrevet går inte att montera fel - men går vevaxeldrevet att montera fel? (Med fel så menar jag att man kan sätta fast det på själva vevaxeln i vilket klockslag som helst) ...ifall vevaxeldrevet inte går att montera fel så kan jag utesluta denna huvudvärk o gå vidare.

Om vi målar upp cenariot att alla remmar är avmonterade, och kamaxel o vevaxeldreven är snurrade i fel lägen, och alla markeringar är bortslipade, hur kan man då veta när motorn är o dödläge? Kolv 1 skall alltså vara i sin högsta position, och de två ovanliggande kamnockarna skall peka snett uppåt, men räcker detta? Eller är det då bara "mellan tummen o pekfingret" o ingen exakt injustering? ...det måste ju bli då bli en felmarginal på +/- 3 kugg på dreven.
av Rådlös
Om jag inte minns helt galet så är både kamremsdrevet och generatorremshjulet monterade med en spårkil på vevaxeln. Dom skall alltså inte gå att sätta fel.
Ett sätt att få reda på detta är kanske att söka dom aktuella hjulen i reservdelskataloger. Då kanske det framgår på någon bild hur det ser ut.
Sedan kanske någon med färsk erfarenhet uttala sig här också.
Användarvisningsbild
av lennarte
BlåVolvo skrev:Men jag fattar inte varför ventiler o kolvar måste ligga i ett visst läge när man drar av topplocket eller byter kamrem

Om du har plockar av kamremmen när märkningen på kugghjulet står " rakt upp" i stället för där märkningen är kommer kamaxeln att av trycket från ventilfjädrarna "gå tillbaka" till det läge där nockarna pekar "snett uppåt". Alltså där märkningen är. Vevaxeln kan du "ställa" var som helst, men kamaxeln kan du inte göra det med. Märkningarna på remskivan är "bara" en hjälp att få motorn i "rätt läge" när du monterar ner det. Dom "riktiga" märkena är dom som sitter på kugghjulen och där finns inga kompromisser när du monterar ihop det, så varför inte ta "den lätta vägen" när du monterar "ner" det.

Mvh
Lennart
av BlåVolvo
Rådlös skrev:Om jag inte minns helt galet så är både kamremsdrevet och generatorremshjulet monterade med en spårkil på vevaxeln. Dom skall alltså inte gå att sätta fel.
Ett sätt att få reda på detta är kanske att söka dom aktuella hjulen i reservdelskataloger. Då kanske det framgår på någon bild hur det ser ut.
Sedan kanske någon med färsk erfarenhet uttala sig här också.
Man tycker ju att ett spår måste finnas, både för passningen och för att remskivan skall vara helt fixerad o inte snurra runt. På denna bild finnes ett spår, frågan är om spåret sitter mot vevaxeln eller mot "utsidan" :)
Bilagor
21435194.jpg
21435194.jpg (19.66 KiB) Visad 3122 gånger
av Rådlös
Här kan du få ett lugnande besked. Detta är kamremsdrevet som sitter på vevaxeln, med en spårkil. Det går alltså inte att komma fel.
http://www.acm-ab.se/staldrev-till-veva ... 230/2322-0
Och även här ser du generator/fläktremhjul m.fl. Det är också en spårkil.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/-re ... spar-.html

Visst kan man tänka att kilen kunde "klippas av" i någon extrem situation, men då skulle motorn gå bedrövligt dåligt om den överhuvudtaget skulle gå alls?
av rid54
Nollning vid isärtagning kan ju bara har att göra med ihopsättning av en motor med risk för att ventiler o kolvar kommer i konflikt. En motor där detta inte kan hända, kan ju sättas ihop med axlarna hursom och så ställer man dem rätt efter montaget, när rem/kedja/drev ska monteras. Finns risk för att ventiler o kolvar krockar måste ju axlarna stå i ett "ofarligt" läge när man drar sätter fast och drar ned toppen (eller monterar kamaxeln), annars går det nog illa.
av BlåVolvo
lennarte skrev:
BlåVolvo skrev:Men jag fattar inte varför ventiler o kolvar måste ligga i ett visst läge när man drar av topplocket eller byter kamrem

Om du har plockar av kamremmen när märkningen på kugghjulet står " rakt upp" i stället för där märkningen är kommer kamaxeln att av trycket från ventilfjädrarna "gå tillbaka" till det läge där nockarna pekar "snett uppåt". Alltså där märkningen är. Vevaxeln kan du "ställa" var som helst, men kamaxeln kan du inte göra det med. Märkningarna på remskivan är "bara" en hjälp att få motorn i "rätt läge" när du monterar ner det. Dom "riktiga" märkena är dom som sitter på kugghjulen och där finns inga kompromisser när du monterar ihop det, så varför inte ta "den lätta vägen" när du monterar "ner" det.

Mvh
Lennart
Tack, jag tror dock jag är lite halvtrög som inte hänger med helt o hållet, men lite ;)

-Okej, så det viktiga är att kamaxeldrevet står kl 23, o vevaxeln kan stå hur som helst när jag lyfter av topplocket.
-Okej, då måste jag demontera den undre remkåpan för att se kugghjulets märkning "Bakom" vevaxelremskivan(eftersom jag inte litar på vevaxelremskivans markering), eller kanske tom demontera remskivan också för att se kuggets markering(?)

Värt att nämna är att jag har en B230FK, och vad jag läst så är motorerna som slutar på K mkt känsliga vad gäller ventilerna - vad det nu innebär för min del vet jag ej.
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]