Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Droopy skrev:Nu vet jag inet vem idag som trimmar som bryr sig om helbilsgodkännande, men är det helbilsgodkännande man är ute efter så fungerar ju endast Polestar såklart.
Troligen inga utav de som trimmar annat än med Polestar, det har du rätt i. Men det kanske de borde, lär vara dyrt om man råkar ut för fel besiktningtekniker eller flygande besiktning. :)
Mwi skrev:
Droopy skrev:Nu vet jag inet vem idag som trimmar som bryr sig om helbilsgodkännande, men är det helbilsgodkännande man är ute efter så fungerar ju endast Polestar såklart.

Autotech har varit ledande på trim till Volvo i många år, det är inget nytt.
Undrar om personalmatsalarna på Volvo Pv omsätter mer än 5,6 miljoner http://www.ratsit.se/5566161427-Autotec ... Aktiebolag
eller vem har som har mest pengar till produktutveckling ?:-/ Om man har en välskött lunchrestaurang är 5,6 miljoner inte mycket i omsättning, och lägger man 10% av omsättningen på produktutveckling får man hela 560,000:- :-O) till FoU.

jag förstår inte vad du vill med ditt inlägg och du får ju tro vad du vill men det jag säger är fakta.
Droopy skrev:jag förstår inte vad du vill med ditt inlägg och du får ju tro vad du vill men det jag säger är fakta.
Fakta är att Autotech inte har ekonomi eller kompetens att certifiera sin programvara för ett helbilsgodkännande, sen kan du tycka vad du vill. Bra eller dåligt den är inte certifierad, fråga Autotech efter ett intyg så du kan regbesiktiga din bil med den nya effekten. om du får det så ber jag om ursäkt för att jag har fel :oops: Om inte så ...............
jpennerb skrev:Kör själv en hyfsad lågmilare som nu har rullat 7200mil och kört med autotech steg 1 sedan 6000mil. Är inte orolig att den ska braka sönder hur som helst pga trimmet. Är mer orolig med vilket körmönster vi har med bilen. Många korta körningar till/från affären, till/från dagis, till/från arbete som är ca 5min och många många kallstarter. Detta sliter mer på motorn än vad trimmet gör.

Användandet av effekten är väldigt sällan och används då framförallt på landsväg/motorväg, 2-1 vägar då kommer den extra knuffen väl till pass. Men det är inte bara vid fullgas som man märker av trimmet utan jag känner av det vid varje körning då det finns mer effekt i hela registret. Körningen blir mjukare, lägre varv på motorn och lådan arbetar bättre med den högre effekten. Värt varje krona! :D Känns ungefär som att köra en stor V8 med kraft i hela registret!

Härligt! :D

Har själv turen att ha en bit till jobbet så min bil blir alltid riktigt varm innan jag stänger av den samt att det är E4:an hela vägen så 90-110km/h är det hela tiden vilket borde va bättre än kort sträcka och låga hastigheter.
Det jag inte riktigt förstår är att det rullar ju mängder med trimbilar i sverige, autotech,mte,bsr mfl, skulle dom inte gå igenom besiktning skulle det ju finnas mängder med trådar och dessa företag skulle väl då gå i konkurs?

Jag har inga problem att köpa en bil som är trimmad men man blir ju tveksam om bilen inte går igenom besiktningen, jag menar endast autotech steg 1 eller bsr steg 1.
Men är det inte så att ägarna gör "justeringar" för att trimmet inte skall märkas innan besiktning :?:
SvenB skrev:Men är det inte så att ägarna gör "justeringar" för att trimmet inte skall märkas innan besiktning :?:
Nej med steg 1 behövs det inte. Har besiktat flera bilar med steg 1 trim och det ser ju inte dom. Avgasvärdena är ju inte ändrade.
Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]