Marbas skrev:Dark_Vader skrev:Hej, lite tips - men bara om du vill ha det =)
Jag har försökt fixa lite med den integrerade telefonen - helts vill man ju inte ha två nummer men nu blev det så.
Jag tog två Comviq Kompis nummer - ena hade jag sen gammal och som jag alltid använder - andra tog jag nytt eftersom de just nu bjuder på månadsavgiften i ett år (49 spänn annars) - sen tog jag samlad räkning för att slippa två fakturor. Det finns säkert liknande på de andra - enligt rykten skall Telenor ha dubbelkort men jag har aldrig fått fram något vettigt ur dem.
Sen så spelade jag in en välkomsthälsning på mitt "bil" nummer
Sen vidarekopplade jag - vid upptaget, vid ej signal och vid ej svar - min vanliga telefon till "bil" numret. Om bilen inte är på då så tar telefonsvararen vid och den lyssnar jag av från min vanliga telefon genom att ringa bilen och uppge min personliga kod.
Efter det så monterade jag en laddhållare för telefonen. Om det ringer på mitt vanliga nummer så trycker jag bara "upptaget" så kommer samtalet till den integrerade.
Om nu någon undrar varför jag inte bara vidarekopplar automatiskt när telefonen stoppas i hållaren så beror det helt enkelt på att telefonen inte klarar av att byta profil automatiskt. Då är det lättare att trycka på upptaget knappen vid inkommande samtal.
Det kanske går att lösa med en annan slags laddare eller att fejka att laddaren stoppas in i en bil-handsfree.
Jag kör något liknande fast med telia. I min bärbara mobil har jag ett Telia abonnemang på faktura (inget kontantkort). Det är detta numret som jag blir uppringd på. I bilen har jag stoppat ett Telia kontant kort. När jag sätter mig i bilen vidarekopplar jag alla samtal till bilens kontantkort, och när jag lämnar bilen tar jag bort vidarekopplingen. Då behöver jag inte bekymra mig om min bärbara mobil alls under körning (har inte ens en hållare till den).
Nackdelen är då att jag måste göra två manuella saker, dels när jag sätter mig i bilen, och dels när jag kliver ut. Har lagt in detta på kortnummer så det går kvickt att göra, så länge man inte glömmer det... En annan nackdel är att när jag ringer från bilen så bekostar jag ju kontantkortet istället för mitt abonemang, vilket blir till följd att det är dyrare att ringa. Nu ringer jag inte så mycket utan blir mest uppringd, så det är ett mindre bekymmer.
Telia har något som kallas dubbla kort (eller nåt), vilket är i princip samma sak, fast allt kommer på samma räkning. Detta tar dem 40:-/mån för, vilket jag tycker är aldelles för dyrt.
För övrigt så har jag ställt in bilens telefon på att aldrig visa telefonnumret, på så vis får jag inga samtal direkt till bilen utan alla ringer via min bärbara mobil.
Hej
Jag har både använt Telenors tvillingkort (Vodafone då) och Telias dublettkort.
Telenor fungerar så att du får ett extrakort som har samma nummer. Genom att på telefonen ringa 333# skiftar du vilket kort som för tillfället är aktivt.
Fördelen med det är att uppringaren alltid ser vem som ringer oavsett om du ringer från bilen eller den bärbara.
Man kan alltid ringa ut från bägge korten men det är det aktiva kortet som tar emot samtal. Det betyder att du inte behöver stänga någon telefon utan endast på- eller avaktivera.
Telias är lite besvärligare tycker jag. Man får egentligen ett nytt nummer men det lämnas inte ut och därför att alltid utringande nummerpresentation avstängd. Man måste också fixa och trixa en del med vidarekoppling till dublettkortet. För att det ska fungera bra bör måste man stänga den handhållna telefonen när du kör bil.
Är man sedan glömsk som jag ibland förblir telefonen avstängd även efter körturen. ( Det kan iofs vara skönt ibland)
/Björn
Förresten, vem får betala för samtalet när man vidarekopplar från en telefon till en annan, uppringaren eller du....??
XC60 T6 Plus Black Nordic Edition 2025
XC70 2008 3,2 AWD Summum
Tidigare:
XC60-MY19 T5 AWD R-Design Onyx Black Polestar
XC70 2016 D4 AWD Classic Summum Vit Polestar
S80 T6 -99 Mystic silver metallic