Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Dags att sula om för första gången faktiskt. Är beredd att betala för premiumdäck. Vill naturligtvis ha däck som i fallande prioritetsordning har bra våtgrepp, håller länge, är tysta rullar bra och är billiga.

Kollade dackonline och de verkar ha bra priser på däcken, men det blir dyrt att skifta.

Bor i Stockholm.

Råd önskas
Hej....

Däckonline är ganska bra när det gäller priser och man kan hita kvalitetsdäck för en vettig peng men har du kollat på deras hemsida för de
har däckpartners lite överallt i landet och borde absolut ha de i Sthlm. Där kan du se om du har några i närheten och få ett pris. Det bästa är att
de även levereras däcken till den verkstad du valt och det är bara åka dit med dina hjul och sula om de. Ganska enkelt och värt besväret med
att åka runt och leta på må få efter ett billigt pros på skifte.

Gör man snabbsök på deras hemsida på postnummer så fick jag upp ca 78 däckpartners. Sökte med ett centralt postnummer Sthlm, vet inte exakt var du bor dock
Deras sammarbetspartner brukar ta från 150:-/däck och uppåt beroende på dimension, jag köpte på dackonline till Toyotan 235x60x17" kostade mej en femhundring med balansering runt om så det är nog lite upp till verkstan vad dom tar betalt. Har köpt däck hos dackonline flera gånger och tycker det funkat jättebra.
Jävligt bra om man har egen maskin men det är inte alla som har det, däckonline levererar hem också fraktfritt dessutom om man vill ha de hem, annars skickas de till verksdat man har valt i samband med ordern på deras hemsida.

All får göra som de vill men personligen tycker jag de är ganska smidiga om man inte har möjlighet själv att lägga om däck och inte vill tömma plånboken för mycket
roarrr skrev:Köpte fyra Nankang 225-45-17 idag, och fick betala ungerfär tusenlappen per hjul, monterad och klart.
Har haft Nankang tidigare, tycker dom är bra och ganska behagliga att köra med. Priset är bra, man får
mycket däck för pengarna.
Nu var det ju premium han ville ha, inte ett kinesiskt lågprisdäck :wink:
ja nankang börjat etablera sig stort, tyvärr.
vad är premiumdäck för dig, svda?

Jag hade inte engagerat mig att lägga energi på bra(läs premium) sommardäck. Skillnaderna är små hos de stora kända tillverkarna.
När det gäller vinterdäck är skillnaderna som natt och dag, där har du otroligt mycket mer nytta att lägga energi på att välja bästa däcken.
Vinterdäck upp till 50% skillnad
Sommardäck upp till ca 5-6% skillnad.

för mig är premiumdäck det samma som högt pris och kanske inte det enda man eftersträvar.

olika egenskaper prioriteras olika av olika personer.

mina generella svar och erfarenheter är följande:

Lång hållbarhet: Kleber - funkar många säsonger och ger mycket däck för pengarna. Ett bra allrounddäck helt enkelt.

Bästa grepp: Vredestein - Mjukt gummi som slits fort, även hos svaga bilar på landsväg. Räkna med max 1000-1200 mil/drivdäck. Lagom pris, men blir förhållandevis dyrt per mil. bäst på våt väg enligt tester.

Tystast däck: Vredestein med längsgående spår är väldigt tysta.

Kumho - Asiatiska däck brukar vara som fan läser bibeln, men kumho sticker faktiskt ut med att närma sig europeiskt tillverkade däck.

Nokian må vara king of the winterroad, men som sommardäck är de inte riktigt i topp i varken vått eller torrt, men har ändå högt pris, ca 1100.

------------------------------------------------------------------------------

däcktester:

De som generellt är bäst i test är oftast de stora kända tillverkarna goodyear, continental och perelli med några enstaka uppstickare av andra märken i vardera testmoment.

Bästa grepp på våt väg: vredestein sportrac
bästa bromsgrepp våt väg: continental.

man kan läsa av alla möjliga testmoment i timmar och där får man ändå kompromissa så man får ett bra allrounddäck som är skapligt i alla delmomenten, och till ett rimligt pris.

som sagt med goodyear, continental, pirelli osv så får du en bra kompromiss på sommarvägen. Goodyear rullar dessutom med minst friktion och de kan spara in någon tank eller 2 under livslängden. Alltså ett billigt alternativ i längden.

asiatiska däck borde inte få säljas i sverige, de är riktigt usla och kostar ca 600 kr/st, bara 100 kr billigare än goodyear.
nankang
yokohama
toyo
whatever, ej bra val. De ligger oftast sämst till på alla testmomenten.

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]