Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har haft körkort sedan tidigt 60-tal. Då var det vanligt med "Flygande kontroll". Speciellt innan Bilprovningen kom igång. Det kunde fortsätta något in på 70-talet, men handlade då oftast om nykterhetskontroll.
Jag kan inte påminna mig om någon poliskontroll utmed vägarna sedan dess. Skulle möjligen ha varit någon "drajv" som Stockholmspolisen har haft för att hitta rattfyllon. Jag har något svagt minne att det t.o.m rapporterades resultat i Radio Stockholm om detta.
Jag kan tillägga att innan Bilprovningen kom igång så hade körkortsinspektörer (jag minns inte den exakta titeln) makt och myndighet att göra flygande besiktningskontroll. Men det var väldigt sällan det hände. Det överläts på polisen. Det finns mer att säga om detta, men det kan vi ta en annan gång.
Vilka klåpare, jobbar man på ett sådant ställe så borde man veta hur man utför en korrekt besiktning att avgasvärden mäts när biler är ordentligt varm. Alla gånger jag besikta så har han stått och gasat till extra på pedalen för att sen läsa av värden eller så säger de att vi får ta ett extra varv med bilen så den blir varm och så mäter han avgaserna utanför och då har allt varit bra. Så länge det inte är några defekta detaljer förstås. Jag hade åkt tillbaka och pratat med stationschefen och försökt få detta ordnat, detta är nåt som de gjort fel tycker jag, de har inte utfört en korrekt besiktning.

Förstå vad ombesikting tillfälen och extra pengar de får in om de gör så mot fler för att inte nämna vad folk då får lägga till olika verkstäder för att felsöka nåt som inte är trasigt.

ojojoj säger jag bara
Användarvisningsbild
av SvenB
Om du läser hela tråden så ser du att TS har "överklagat" och fått kompensation. :D
av *pettson*
Ja? Blev det rätt, när det solklart står att man ska kontakta stationen INNAN man lämnar på verkstad? Som den som sålt en tjänst måste det finnas en chans att göra rätt för sej innan man blir krävd på kompensation. Så i mina ögon har inte stationen fått göra rätt för sej alls.
*pettson* skrev:Ja? Blev det rätt, när det solklart står att man ska kontakta stationen INNAN man lämnar på verkstad? Som den som sålt en tjänst måste det finnas en chans att göra rätt för sej innan man blir krävd på kompensation. Så i mina ögon har inte stationen fått göra rätt för sej alls.
Tycker du inte de förbruka sin chans att "göra det rätt för sig" när jag sa att den faktiskt behöver värmas upp ordentligt, eller när jag sa att SPB behövde köra en runda innan dem fick rätt värden vid förra årets besitkning?
Då skulle du ha vänt dig till stationschefen och påtalat detta.
Om du köper en tjänst måste väl det säljande organet få en chans att rätta till felet?
Om du köper en tv på Siba och tycker bilden är dålig och säljaren säger att så ska det va. Inte är du väl nöjd med det svaret?
Inte heller springer du väl in till Elgiganten och härjar med dom? Nej man går högre upp och tar det med ansvarig.
av LarsBd
Hur ska man kunna påtala en felaktig anmärkning och ge stationen en chans att "göra det rätt för sig" innan man lämnar in på verkstad när det är verkstaden som kommer fram till att det är ett felaktigt kontrollförfarande och besiktningsresultatet kan/bör/måste överklagas då inget fel finns?
av Mwi
LarsBd skrev:Hur ska man kunna påtala en felaktig anmärkning och ge stationen en chans att "göra det rätt för sig" innan man lämnar in på verkstad när det är verkstaden som kommer fram till att det är ett felaktigt kontrollförfarande och besiktningsresultatet kan/bör/måste överklagas då inget fel finns?
Det är ganska enkelt, har du en bil som är helbilsgodkänd och har modifierat bilen så är den inte längre helbilsgodkänd. Om den har blivit godkänd i tidigare besiktningar så har de gjort fel :-O) Sen kan man tycka vad man vill om det, men har man monterat prylar som inte är med i helbilgodkännandet så är inte bilen längre godkänd. Så i trådskaparensfall så har alla tidigare "godkända" besiktningar efter modifiering varit felaktiga :-(O) Men det kanske inte är lika roligt att klaga på.
Senast redigerad av 1 Mwi, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60