- lör 29 mar 2014, 16:03
STATUS :
1. Jag har nu demonterat övre del av kamremskåpan(råkade spräcka kåpan lite pga våld),
2. lättade på spännhjulet,
3. hakade av kamremmen från kamaxelndrevet,
4. tog bort kamaxeldrevet från vevaxeln med ett specialverktyg lånat från bekant.
5. kämpade med att ta bort alla muttrar från grenrör och förgasare.
6. förgasaren lyckades jag knuffa åt sidan lite.
FRÅGETECKEN! :
A) Det känns o ser inte ut som att det går att knuffa undan grenröret, frågan är om jag kan dra upp topplocket lite och samtidigt sidledes i riktning mot förgasaren? ...annars vet jag inte hur jag skall separera topplock o grenrör.
B) "Dödläget och Drevmarkeringar" Suck, inte lätt när det man läst inte stämmer i praktiken.
När jag ville ställa kamaxeldrevet i dödläge, dvs kl 12, så ser jag att kamremmens vitmålade pil inte lirar med markeringarna i dreever eller kåpan, rem-pilen sitter ca 5 cm till höger. Då var min tanke att bilmekanikern som nyligen satt dit den sket i markeringarna o körde på sin erfarenhet istället, kanske.
Sen noterade ja något annat, i bakkåpans markering så är det rödmålat, det är också rödmålat på kamaxeldrevet, men INTE på oroginalmarkeringen. Va fan betyder det här då?
Oavsett om jag ställer kamaxeldrevets rödmarkering kl 12 eller kamaxeldrevets originalmarkering kl 12 så lirar inte vevaxelns markering med 0-markeringen på gradskivan. Gradskivans markering tror jag hamnade ca 5 cm till höger om "nollan" på gradskivan, och jag tror det hamnade på samma ställe vid båda död-läge-alternativen. Så betyder detta att vevaxelremskivan är förskjuten/felmonterat?
Jag kikade in vid oljepåfyllningslocket vid "orignal-död-läge" och kunde se den 1 (eller 2:a?) kamaxelnocken o den pekade till vänster i vågrätt läge, den skall ju peka snett upp eller rakt upp väl. ...jag är bortfintat känner jag, nått som inte stämmer.
Skall nämnas att när jag ställer dödläget efter de rödmålade markeringarna så vill drevet inte riktigt stanna uppe i dödläget, utan man känner hur kolvarna/vevaxeln(?) vill spinna runt av sin vikt o därmet förskjuta dödläget. Därmet tror jag att "orginal-död-läget" måste va det korrekta, bortsett från funderingarna kring kamaxelnockens o vevaxelskivans position.
Hjälp önskas...
Bilagor
remmarna lägen.jpg (43.32 KiB) Visad 536 gånger