Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Nej! Du skall inte behöva lossa några remhjul. När du har "slackat" spännrullen kan du enkelt lyfta av remmen från kamaxelhjulet och samma sak när du monterar. Bara att lyfta på i rätt spår efter markeringen.
Kylaren behöver du knappast heller röra för att lyfta topplocket.
av BlåVolvo
Rådlös skrev:Nej! Du skall inte behöva lossa några remhjul. När du har "slackat" spännrullen kan du enkelt lyfta av remmen från kamaxelhjulet och samma sak när du monterar. Bara att lyfta på i rätt spår efter markeringen.
Kylaren behöver du knappast heller röra för att lyfta topplocket.
En dans på rosor, skratt :-)-)
av Rådlös
En rättelse: Nu när jag ser på din bild stämmer det nog med att du måste lossa hjul nr 17. Jag har gjort detta för flera år sedan, men inte använt något specialverktyg. Det betyder också att du lossar det med vanliga mekarverktyg, hylsnycklar eller fasta nycklar.
av BlåVolvo
Rådlös skrev:En rättelse: Nu när jag ser på din bild stämmer det nog med att du måste lossa hjul nr 17. Jag har gjort detta för flera år sedan, men inte använt något specialverktyg. Det betyder också att du lossar det med vanliga mekarverktyg, hylsnycklar eller fasta nycklar.
..kruxet är at vevaxeln snurrar när man drar åt eller lossar muttern till remskivan, då kan man med specialverktuget fixera remskivan så den inte slår runt, alt finns något verktyg som man sätter direkt på kamaxeln. Som jag uppfattat det så vill man inte snurra på vevaxeln när den väl motorn nollats.

Här kan du se att man använder specialverktyget.
av NilsO
Nej, man ska inte ta av kamaxeldrevet (nr 17 på skissen ovan). Edit: Fel av mig. Det måste man såklart göra.

Om du tänker ta bort remskivan på vevaxeln och nedre kamremskåpan så följ helt enkelt beskrivningen för kamremsbyte. När remmen är av är det bara att plocka av toppen.

Alternativet är att låta remskivan och kåpan sitta kvar, och bara lossa och dra ihop spännaren och lyfta bort kamremmen från kamdrevet. Då behöver man inte låsa vevaxeln -- så då bortfaller ju det problemet. Men det är nog ett besvärligare sätt, inte minst när man ska ha på remmen rätt igen (jag har inte provat det).
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
av jesper13
ska du ha av toppen måste du ta av hjulen på kammen annars kommer du inte loss från bakstycket till kamremskåpan.

glöm inte gänga med tapp i hålen till topplocksbultarna, ända ner i botten och blås med tryckluft sen. Var försiktig så du inte blåser ner skit i kylkanaler o så.

gör noga rent packningsytorna på block och topp
av BlåVolvo
Rådlös skrev:Om du har lyft av kamremmen så rubbas inte vevaxeln. Det är möjligt att ett sådant verktyg gör god nytta, men det går säkert utan det också.
Att dra av kamremmen är en femma, men problemet uppstår ju när man sedan skall demontera kamaxelns remskiva, då kommer den snurra som en propeller om man inte fixerar den.
av BlåVolvo
STATUS :

1. Jag har nu demonterat övre del av kamremskåpan(råkade spräcka kåpan lite pga våld),
2. lättade på spännhjulet,
3. hakade av kamremmen från kamaxelndrevet,
4. tog bort kamaxeldrevet från vevaxeln med ett specialverktyg lånat från bekant.
5. kämpade med att ta bort alla muttrar från grenrör och förgasare.
6. förgasaren lyckades jag knuffa åt sidan lite.

FRÅGETECKEN! :

A) Det känns o ser inte ut som att det går att knuffa undan grenröret, frågan är om jag kan dra upp topplocket lite och samtidigt sidledes i riktning mot förgasaren? ...annars vet jag inte hur jag skall separera topplock o grenrör.

B) "Dödläget och Drevmarkeringar" Suck, inte lätt när det man läst inte stämmer i praktiken.
När jag ville ställa kamaxeldrevet i dödläge, dvs kl 12, så ser jag att kamremmens vitmålade pil inte lirar med markeringarna i dreever eller kåpan, rem-pilen sitter ca 5 cm till höger. Då var min tanke att bilmekanikern som nyligen satt dit den sket i markeringarna o körde på sin erfarenhet istället, kanske.

Sen noterade ja något annat, i bakkåpans markering så är det rödmålat, det är också rödmålat på kamaxeldrevet, men INTE på oroginalmarkeringen. Va fan betyder det här då?

Oavsett om jag ställer kamaxeldrevets rödmarkering kl 12 eller kamaxeldrevets originalmarkering kl 12 så lirar inte vevaxelns markering med 0-markeringen på gradskivan. Gradskivans markering tror jag hamnade ca 5 cm till höger om "nollan" på gradskivan, och jag tror det hamnade på samma ställe vid båda död-läge-alternativen. Så betyder detta att vevaxelremskivan är förskjuten/felmonterat?

Jag kikade in vid oljepåfyllningslocket vid "orignal-död-läge" och kunde se den 1 (eller 2:a?) kamaxelnocken o den pekade till vänster i vågrätt läge, den skall ju peka snett upp eller rakt upp väl. ...jag är bortfintat känner jag, nått som inte stämmer.

Skall nämnas att när jag ställer dödläget efter de rödmålade markeringarna så vill drevet inte riktigt stanna uppe i dödläget, utan man känner hur kolvarna/vevaxeln(?) vill spinna runt av sin vikt o därmet förskjuta dödläget. Därmet tror jag att "orginal-död-läget" måste va det korrekta, bortsett från funderingarna kring kamaxelnockens o vevaxelskivans position.

Hjälp önskas...
Bilagor
remmarna lägen.jpg
remmarna lägen.jpg (43.32 KiB) Visad 533 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
http://forumbilder.se/DC7Q3/kamrem
Om du tittar på denna bild en gång till och 0-ar motorn enligt som bilden visar så kan du lugnt ta bort remmen. Märkena på remmen ska du använda när du monterar remmen, inte när du plockar bort den. När du monterar bort remmen ska motorn stå enligt anvisningarna på bilden oavsett var märkena på remmen är.
Grenröret kan du plocka bort helt om du lossar dom tre skruvarna till främre avgasröret, om du inte kan binda det med ett snöre. Tänk på att det går alltid att "bända och dra" när man ska plocka bort något, men det ska sättas ihop också. då är det ganska noga att det blir rätt och då vill man definitivt inte ha något "som är lite i vägen".

Mvh
Lennart
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]