Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av exituss
Tjena folket,

Tänkte fråga efter lite tips och idéer vad som kan vara felet på min 850 :)

Funkade finfint i ca 1-2 månader sen började den bete sig igen.

Det som händer är, den startar och går relativt fint. Men när den börjar bli varm så börjar den småblurra på tomgång. Gasar man till hastigt så blurrar den rejält och nästan dör. Gasar man upp den försiktigt så inga problem. Ett par hastiga tryck på gaspedalen så blurrar den död på sig själv och så går den inte starta förrän den stått en stund och tänkt över sitt liv.

Gasar man hastigt och håller den på blurret en stund svartryker den, tjock blandning kan jag tänka.

En idé som pappa har är att insprutningsrelät har gett med sig.

Även låter det som den tjuvar luft någonstans när man lyssnar noga vid gasning.

Ja, någon som haft liknande problem? Någon som har någon idé vart jag ska börja?

Felkoder får jag bara på luftpump och luftpumpsrelä :)
av exituss
andreasw skrev:Får du ingen felkod på motortempgivaren? Hur längesen var det du bytte luftfilter?

Du kan ju kolla luftläckor på insugssidan med startgas. Det kan även vara läckage framför "lambdasonden" avgassystemet.
Jo, jag hade det förr. Men bytte insugsgivaren. Och den gick fint i ett par månader, men nu är det tillbaka. Men ska kolla efter läckor vid insuget. Kanske är en läcka efter givare som gör att det smyger in kalluft och givaren tror att allt är som det ska. Ska även kolla läckor på avgassystemet.
Lucif3r skrev:Koppla ur luftpumpen och se om det blir bättre, kolla tänddelarna, kolla bränslerelät.
Bränslerelä och dyligt var ju min pappa inne på, så det står ju på schemat. Även kolla över tänddelarna.
Har fått för mig att luftpumpen enbart trycker in friskluft i avgasröret medans lambda och kat värmer upp, har jag fått det om bakfoten?

Tack för tipsen så långt :) :-)-)
av exituss
Följdfråga, är det samma motorfästen på se motorn som gl/se motorn? Funderar även på byta ut 34k milarn mot en lite mindre milad motor.
Tänkte hur begränsad jag är i sökningen efter motor :D Kan jag ju likaväl fråga, passar glt motorn? :D
Ser detta som ett alternativ, om inget annat hjälper :) Bilen är fin i övrigt, det är bara motorn som inte vill vara med och leka :)
Användarvisningsbild
av andreasw
A2
1-5-2 Signal till luftpumpsventil saknas eller är felaktig
3-2-3 Signal till miljölampa är felaktig
4-4-2 Luftpupmsrelä signal saknas eller är felaktig

A3
3-1-3 V Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

B2
1-2-2 Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal

Ja då verkar du ju ha strul med luftpumpen :P
av exituss
Men har den verkligen sån inverkan när bilen är varmkörd? Den används väl i princip bara när bilen är kall? Fick ju inte svar om jag misstolkat vad Luftpumpen gör något mer än trycker in luft i avgas när lambda och kat är kall :D
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw