Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
trodde man satt i förtältet och groggade när barnen sov :wink:
men det blir kanske inget sådant på en så pass stor vagn?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Låter nästan som om du skaffat en Kabe Royal Hacienda!! BMW X5 (E70) lär vara en bra dragbil, både 3.0d och 3.0sd (3.5d). Den får ju dra 2700kg i standardutförande men det finns även de som har förhöjd dragvikt till 3500kg. Är själv sugen på en E70 X5!

//David
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker det låter som att du bör bo på hotell eller i stuga. ;)

Vad är det du saknar i vagnen du har nu och vad har den för dragvikt?
av Petzzon
Vojje skrev:trodde man satt i förtältet och groggade när barnen sov :wink:
men det blir kanske inget sådant på en så pass stor vagn?
Givetvis förtält på sommaren, vintertid har jag visserligen en förstuga såvisst finns det plats att sitta och "grogga". Det handlar nog mer om att jag inte vill hålla på att bädda upp och ner en sittgrupp varje natt. Och det faktum att om du har fasta sängplatser till alla i familjen har du möjlighet att bädda ner för evetuella gäster.
av Petzzon
Nybbe_gefle skrev:Låter nästan som om du skaffat en Kabe Royal Hacienda!! BMW X5 (E70) lär vara en bra dragbil, både 3.0d och 3.0sd (3.5d). Den får ju dra 2700kg i standardutförande men det finns även de som har förhöjd dragvikt till 3500kg. Är själv sugen på en E70 X5!

//David
Ingen polkagrisvagn här inte! Polar 800 eller 900 är det som ligger närmast till hand.
En X5 är nog det som ligger närmast till, känns som ett bra val av bil. Lite sugen på en X6 också.
Senast redigerad av 1 Petzzon, redigerad totalt 0 gånger.
av Petzzon
joel80 skrev:Jag tycker det låter som att du bör bo på hotell eller i stuga. ;)

Vad är det du saknar i vagnen du har nu och vad har den för dragvikt?
Hotell är riktigt värdelöst med små barn, funkar någon enstaka natt. Stuga javisst på vintern skulle det vara ok då står vi ändå på samma ställe, men sommartid vill jag kuna flytta på mig än så länge.

Vagnen idag väger 2000kg (eller borde i alla fall göra det....) Bilen får dra 2000kg. Saknar egentligen inte mycket idag, men det kunde vara lite mer utrymme rent allmänt, eftersom vi ändå är sugna på att köpa en ny lutar det mer åt "nästa storlek" uppåt sett, en halvmeter längre idag då får man även ett rejälare chassi med en totalvikt på 2650 och slipper därmed dagens problem med att alltid ligga på gränsen till överlast.
av Mwi
Finns det inte en risk att om vagnen har en totalvikt på 2650 Kg och dragbilen har en lägre maxdragvikt, att man kommer stoppas av polisen. Även om man har rätt körkortsbehörighet och inte överskrider maxdragvikt, så lär det väl bli diskussioner med polisen om vikten och kanske polisen även vill väga ekipaget.
Känns smidigare att använda en bil som har en tillräckligt hög dragvikt till vagnens totalvikt
av Petzzon
Mwi skrev:Finns det inte en risk att om vagnen har en totalvikt på 2650 Kg och dragbilen har en lägre maxdragvikt, att man kommer stoppas av polisen. Även om man har rätt körkortsbehörighet och inte överskrider maxdragvikt, så lär det väl bli diskussioner med polisen om vikten och kanske polisen även vill väga ekipaget.
Känns smidigare att använda en bil som har en tillräckligt hög dragvikt till vagnens totalvikt
Jovisst finns risken men bevisbördan ligger på dom inte på mig. Har jag en marginal på ca 400 kg till last så skulle jag tro att polisen tycker det är rimligt och väljer den enkla vägen.

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-