Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:Trådskaparen har fått rådet av flera att överklaga, men det verkar som att han inte riktigt vill/vågar överklaga. Kan det vara så att det är som "Volvo B20" skriver att han kan råka ut för värre saker, så han "sitter still i båten" :?:
????????
Jag har överklagat? Du har missuppfattat kontentan av denna tråd, jag är itnresserad av att höra ifall någon annan lyckats, samt ville ta del av era åsikter i ärendet. Men 80% av alla inläggen gnäller bara på att bilen inte är helt orginal, men det har inget och göra med att katalysatorn fungerar felfritt. Det hade mycket väl kunnat vara en fabriksny bil som råkar ut för liknande, vad hade ni gnällt på då?

Har mottagit bekräftelse från regionschefen på att mitt fall reds ut och det är inget jag förväntar mig ska vara klart på en dag.
milfshake skrev: Där talar du ju mot dig själv. Jag har INTE modifierat avgasreningensfunktion. Funktionen är densamma, lambdasonder är orginala och värderna ska vara precis likadana som med en fabriksorginal katalysator.
Katalysatorn är en del avgasrenignsfunktionen och eftersom du har bytt till race-kat så har du definitivt modifierat den.

Besiktningen brukar godkänna att man har bytt till ersättnings-kat, men om du har race--kat som ofta behöver värmas mer innan den börjar fungerar och det dessutom gör utslag vid mätningen som du säger så blir det väldigt kinkigt.

Du sade ju själv att förra året hade besiktningsmannen behövt köra runt med bilen innan värde blev ok.
milfshake skrev:Det skall tilläggas att jag vid besiktningstillfället nämnde att SPB vid förra årets besiktning anmärkt på precis samma sak, men att man då varmkört bilen ordentligt och såsett fått OK värden.
Det är ju ytterligare ett tecken på att du har moddat katten till race och den behöver mycket värme för att komma igång.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Här kommer svaret jag fick från Carspect precis:

"Hej.

Vi har beslutat att ersätta dig med 862:-. Visserligen finns det detekterade felkoder (koder som det inte ska riktas anmärkning emot) men vi litar på verkstaden i detta fall. Våra tekniker är jättenoga med att varmköra ordentligt innan avgasmätning görs. I detta fall så har det tydligen inte varit tillräckligt.
Skicka ett kontonummer till mig så ska jag se till att pengarna överförs till ditt konto.

/ xxxxxxxx

Hälsningar
xxxxxxxxx
Teknisk chef

Carspect
- En ny tid för bilbesiktning.
http://www.carspect.se

TEL: +xxxxxxxxxx
MAIL: [email protected]
ADRESS: Ulvsundavägen 106 C 168 67 Bromma"
VolvoB20 skrev:
milfshake skrev: Där talar du ju mot dig själv. Jag har INTE modifierat avgasreningensfunktion. Funktionen är densamma, lambdasonder är orginala och värderna ska vara precis likadana som med en fabriksorginal katalysator.
Katalysatorn är en del avgasrenignsfunktionen och eftersom du har bytt till race-kat så har du definitivt modifierat den.

Besiktningen brukar godkänna att man har bytt till ersättnings-kat, men om du har race--kat som ofta behöver värmas mer innan den börjar fungerar och det dessutom gör utslag vid mätningen som du säger så blir det väldigt kinkigt.

Du sade ju själv att förra året hade besiktningsmannen behövt köra runt med bilen innan värde blev ok.
milfshake skrev:Det skall tilläggas att jag vid besiktningstillfället nämnde att SPB vid förra årets besiktning anmärkt på precis samma sak, men att man då varmkört bilen ordentligt och såsett fått OK värden.
Det är ju ytterligare ett tecken på att du har moddat katten till race och den behöver mycket värme för att komma igång.
Håller inte med dig. jag anser mig ha förändrat förutsättningen (längre uppvärmning) för att uppnå själva funktionen, men race-kat eller ej, slutlig funktion är bibehållen och oförändrad oavsett vad (x är fortfarande = f(x)). Annars hade jag inte fått godkända värden???
Jag har sett långdragna processer där fordonsägare har tvistat med myndigheterna i precis sådana här fall och de har inte lyckats få rätt mot myndigheterna oavsett vad man själv tycker.

Du har haft otrolig dubbel-tur, var glad för det. Både en besiktningsman eller en flygande besiktning med rätt personal på plats längs vägen kan ålägga dig att reg-besiktiga om bilen pga att den inte är original.

Om du inte tror mig kan du leta själv bland äldre rättsfall och övertyga dig själv .
av Lövet
milfshake skrev: Det sitter inte en enda del på bilen som förändrar någon funktion överhuvudtaget, däremot är mycket orginaldelar bytta till kvalitetetsprylar med precis samma funktion. Så du kan köra upp din extrema byråkrati i arslet, och läs på om innebörden av ordet "funktion".
Så funkar det inte. Det finns ett mycket uppmärksammat fall på Saabturboklubben där en person monterat större bromsar och hade bättre bromsvärden än original men ändå var tvungen att registreringsbesikta och få intyg av Saab att bilen var återställd (vilket inte var direkt lätt kan jag lova). Det spelar ingen roll att delarna är "bättre". Är bilen helbilsgodkänd får du inte montera på vad du vill.

Dessutom får du lugna ner tonen och sluta använda svordomar om du vill ha den här tråden kvar.
Tror inte på tur.
En dumpventil (specifikt för min bilmodell) kan vara ett exempel på förändring i funktion. Luftflödet ska vara återcirkulerande, men med en dump bojkottar du återcirkuleringen och således förändrat systemets funktion.
I ett sådant fall kan man också ifrågesätta funktionen på kringående komponenter som luftmassmätare.

Sådana förändringar finns inte på min bil, samtliga funktioner är bihehållna. Det är i såfall mjukvaran som går att anmärka på.
andreas_lofgren skrev:
milfshake skrev: Det sitter inte en enda del på bilen som förändrar någon funktion överhuvudtaget, däremot är mycket orginaldelar bytta till kvalitetetsprylar med precis samma funktion. Så du kan köra upp din extrema byråkrati i arslet, och läs på om innebörden av ordet "funktion".
Så funkar det inte. Det finns ett mycket uppmärksammat fall på Saabturboklubben där en person monterat större bromsar och hade bättre bromsvärden än original men ändå var tvungen att registreringsbesikta och få intyg av Saab att bilen var återställd (vilket inte var direkt lätt kan jag lova). Det spelar ingen roll att delarna är "bättre". Är bilen helbilsgodkänd får du inte montera på vad du vill.

Dessutom får du lugna ner tonen och sluta använda svordomar om du vill ha den här tråden kvar.
Fast det där är ju en helt annan sakfråga. Bromsarna är nästan den viktigaste säkerhetsfunktionen på en bil och då köper jag det att man kan behöva intyg på att dem faktiskt fungerar som dom ska i de längre loppet. Finns betydligt fler faktorer att ta hänsyn till om man gör så drasitska ändringar på bromsarna, tycker jag.
Jag vet inte vad milfshaken har för avsikt med tråden, men uppenbarligen kommer inte alla fakta på borde från början

Milfshake skrev:
felkoder fanns inga alls
måndag kl 00.05. ?:-/

Idag får vi veta via stationens svar:
Visserligen finns det detekterade felkoder
:evil:

jag tycker detta är brist på respekt, likaså att T.S inte utgår med full information om bilens modifikation som ev kan påverkat resultatet.
Därmed anser jag att respekten är förbrukad och att vi inte bör lägga mer energi på varken milfshake eller tråden
:x
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare