Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av JohanFilip
Med risk att väcka liv i en gammal tråd men är det någon har tips på bra sommardäck? Jag har tittat på Goodyear och continental. Nu för tiden är det ju många som köper däck online. Är det värt det eller är riskerna för stora?
Jag var i kontakt med en bra däckverkstad i Jönköping med bra priser, http://www.036100200.se, och han rekommenderade ett sommardäck från goodyear.
Men jag tänkte att jag skulle ställa frågan är på forumet också, så har ni några tips? :D
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jag beställde Eagle F1 Asymmetric 2. 235/50-18. Inte dem billigaste men ett av dem bästa.
Men Contineltal är bra också!
Användarvisningsbild
av kvantskum
Ja det verkar skilja sig diametralt mellan vad folk tycker om ett visst däck.
Det beror nog till 99% på vilken bil man har, vilken dimension man har och på vilken asfalt man kör, och kanske framförallt vad man haft tidigare.
Folk som nyss bytt från de blankslitna gamla puckarna brukar vara lyriska över det nya däcket, nästan än vad det är, just för den stora skillnaden mellan ett nytt däck och det gamla slitna.
Goodyear efficientgrip som TommyP tyckte var lite högljudda har prisats av bilägare som ett av de tystare däcken.
Michelin Primacy 3 som White var nöjd med har inte fått nådiga omdömen av de som tidigare kört på Primacy HP.

Men så länge man i alla fall håller sig till de 5 stora däcktillverkarna är man välskodd, till skillnad från de kinesiska dödsfällorna. :wink:

Detta är intressant läsning för de däckintresserade.
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/
Kom bara ihåg att när folk gett betyg på ljudnivå så gäller det på slät och fin asfalt, inte det förfallna skämtet till väg som vi kör på i Sverige.

Kan inflika att det senaste däcket jag köpte (Conti ecocontact 5 195/65-15) var ett suddgummi av rang. Maken till snabbslitet har jag inte sett.
Var nästan så att mönstret till och med försvann när man var parkerad...
Användarvisningsbild
av kvantskum
Den kritik det fick var komfort (absorberande av stötar och gupp), våtegenskaper och ljudnivå.
I vissa tester skrev dom att det på dessa punkter nästan var ett steg tillbaks i utvecklingen jämfört med Primacy HP.
Den kritik konsumenterna gav följde samma mönster, men med tillägget att de anmärkte att slitaget ökat väldigt mycket jämfört med HP.
Jag har nyss beställt däck (225/55-16) och jag velade länge mellan Michelin Primacy 3 och Goodyear effiecentgrip performance.
Många långa timmar ägnades till att söka i tester och recensioner runt om i Europa, och jag valde Goodyear.
Jag tror inte Michelin är ett dåligt däck, men mot Goodyear föll det rätt platt. Tyvärr.
Just komforten, ljudnivån och slitaget är de kriterier som är viktiga för mig.
Användarvisningsbild
av kvantskum
Det är ju det viktigaste. Så länge man inte åker omkring på regnvåt asfalt och känner sig nöjd med sina linglongchang från peking. :wink:
I många tester så testas dimensioner i 17 tum och större. Ett däck som får dåligt betyg i komfort och ljudnivå med 18 tum kan mycket väl ge bra komfort i 15 tum.
Tester är en djungel, och om man är intresserad att läsa tester om t.ex. ett 15-tums däck man funderar att köpa så ska man nog inte läsa ett däcktest där de testar 19-tums varianten av det däcket.
När kan testresultaten vara relevanta då?
Resultat av tester som provar däck med högst en tums skillnad ifrån storleken man funderar att köpa ger oftast en rättvisande bild.

Ja det är väl ingen hemlighet att jag fa[…]

100 mil eftersom det ofta handlar om att åka[…]

Jag hadde samma problem med eftermarknadsfjäd[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Jämför med andra bilar som är samma[…]