Matchmiss skrev:Dock kommer jag behöva hitta ganska exakta instruktioner hur man gör det då jag aldrig mätt med multimeter förut, har inte ens köpt en än!
Kjell & Co har givit ut en bok,
Hur funkar det? Den är till för alla dom som "inte var med" den dagen ellära var på schemat i skolan. Den förklarar lätt grunderna i ellära och en massa annat intressant. Det ser ut som en bok för 200 - 300 kr, men den kostar under 50 kr.
Men du skall få en bild på ett mätexempel som jag beskrev i någon annan fråga för flera år sedan. Jag beskrev hur man mäter strömmen på vindrutetorkarmotorn:

Tag detta som en principskiss. Det är ju inte självklart att det ser lika dant ut för din bränslepump. Bl.a kommer strömmen genom ett relä, som vi sa förut. Här i exemplet har jag placerat amperemetern direkt efter säkringspanelen. När man mäter ström (ampere) så mäter man det som passerar
genom en kabel. När man mäter spänning (volt) så mäter man
över två punkter. Det är alltså två olika mätmetoder.
Lite om multimetrar. På våra bilprylvaruhus finns det en uppsjö av instrument. "Vad skall jag välja?" Frågar sig den oinitierade*. Dom för en hundralapp eller motsvarande kanske fungerar i vissa lägen, men satsa på ett instrument för 400 - 500 kr. Dom är tillräckligt gedigna för att klara av allehanda behov. Inte bara krånglande bilar. Dom duger i många andra sammanhang också.
*Oinitierad = Inte insatt eller informerad, inte utbildad i ämnet.